شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه را بررسی می‌کند

 

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور شروع یک عملیات تازه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه، را بررسی می‌کند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه سوم مردادماه در گزارشی به نقل از وزارت دفاع ترکیه نوشت که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، با مقام‌های نظامی این کشور برای شروع یک عملیات نظامی تازه در شمال سوریه، در شرق رودخانه فرات، جلسه داشته است.

ترکیه یک روز پیش از این اعلام کرده بود که اگر با آمریکا بر سر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه به توافق نرسد؛ خود راسا در این باره اقدام خواهد کرد. 

وزیر دفاع ترکیه گفته است که با طرف‌های آمریکایی بر سر تشکیل یک منطقه حائل در شمال سوریه نشست‌های برگزار شده اما این گفت‌وگوها بی‌نتیجه بوده است.

آمریکا پیشتر نسبت به حضور و عملیات نظامی ترکیه در شرق رودخانه فرات علیه نیروهای کرد هشدار داده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ترکیه، دی ماه گذشته ترکیه را تهدید کرده بود که اگر ارتش این کشور به نیروهای کرد در شمال سوریه، حمله کند؛ آمریکا اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد. ترامپ در آن مقطع خواهان ایجاد یک منطقه امن ۲۰ مایلی در شمال سوریه شده بود.

از سوی دیگر، مظلوم عبدی، از فرماندهان ارشد نیروهای کرد شمال سوریه روز چهارشنبه گفته بود که نیروهای کرد آماده مقابله با اقدم‌های به گفته او تحریک‌آمیز ترکیه از جمله استقرار نیروها در مرزهای سوریه هستند.

به گفته این فرمانده ارشد نیروهای کرد، آن چه در عفرین رخ داد در شرق فرات رخ نخواهد داد. اگر ترکیه به هر یک از مناطق ما حمله کند جنگ بزرگی رخ خواهد داد.

مناطق شمالی سوریه، در مرزهای ترکیه، در کنترل نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» است. نیروهایی که دولت ترکیه آن‌ها را «تروریست» معرفی می‌کند. این نیروهای متحد اصلی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در منطقه به شمار می‌روند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More