شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترودو: تا پاسخگو کردن ایران در قبال کشتن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی، به تلاش‌مان ادامه می‌دهیم

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت این کشور خواستار عدالت و شفافیت ایران درباره انهدام هواپیمای اوکراینی است و دولت او کار خود را با همکاری متحدان بین‌المللی ادامه خواهد داد تا مطمئن شود ایران برای کشته شدن ۱۷۶ نفر پاسخگو خواهد بود.

ترودو روز جمعه در اوتاوا گفت: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا ایران در قبال کارهایش پاسخگو شود و با میسر شدن حقیقت و عدالت افرادی که مسئول این فاجعه بسیار وحشتناک هستند به طور کامل مسئول شناخته شوند.»

نخست وزیر کانادا گفت: «قبل از هر چیز مهم‌ترین کار این است که ما به حمایت از خانواده‌های قربانیان ادامه داده و به وعده خود برای یافتن علت این مسئله و اینکه این فاجعه هولناک چطور اتفاق افتاد عمل کنیم تا اطمینان حاصل کنیم ایران برای جان‌باختن این همه افراد مسئولیت کامل را بپذیرد.»

ترودو با اشاره به ادامه همکاری‌ کانادا با شرکای بین‌المللی خود که به دنبال پاسخگو کردن ایران هستند ادامه می‌دهد بر ضرورت تغییر نحوه واکنش جمعه بین‌المللی هوانوردی به این گونه حوادث تاکید کرد.

سازمان هواپیمایی ایران بعد از گذشت بیشتر از یک سال از شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ گزارش نهایی خود را روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، منتشر کرد که‌ این گزارش همچنان مسئولیت شلیک را به اپراتور واحد پدافندی نسبت داده است.

کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

از سوی دیگر، بریتانیا، کانادا، سوئد، اوکراین و افغانستان که شهروندان آنها در شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند، طی بیانیه‌ای جداگانه با اشاره به اینکه گزارش ایران در این مورد را بررسی می‌کنند، خواستار مسئولیت‌پذیری و شفافیت از سوی ایران و اجرای عدالت برای قربانیان شدند.

درپی انتقادات گسترده بین‌المللی از گزارش نهایی ایران از پرونده هواپیمای اوکراینی، کتی فاکس، ریس هیات ایمنی ترابری کانادا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد کشورش قصد دارد از نهاد هوانوردی سازمان ملل بخواهد در قوانین تحقیق و تفحص در مورد سوانح هوایی تغییراتی را ایجاد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More