شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترزا می: همه‌پرسی دوباره بر سر برگزیت منتفی است

 

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید که از نظر او همه‌پرسی دوباره بر سر خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا منتفی است.

به گزارش رویترز، خانم می که روز دوشنبه در مجلس عوام بریتانیا صحبت می‌کرد وعده داد که «برگزیت»، یا طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، را در نیمه‌ دوم ژانویه سال آینده، در پارلمان این کشور به رای خواهد گذاشت.

در هفته‌های گذشته فشارهای سیاسی و  رسانه‌ایی بر دولت ترزا می، حتی از سوی هم‌حزبی‌های او در «حزب محافظه‌کار» بریتانیا، بر سر چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

به باور بسیاری از مخالفان ترزا می، دولت بریتانیا در مذاکرات خود با رهبران اروپا در بروکسل امتیازهای زیادی داده است و دستاورد خاصی نیز نداشته است.

از زمان طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در برابر ارزهای مهم دیگر جهان، از جمله دلار آمریکا یا یورو، به شکل محسوسی کاهش یافته است.

در روزهای اخیر، یک پوند بریتانیا، حتی کم‌تر از یک یورو معامله شد. به باور کارشناسان اقتصادی، در صورت تداوم کاهش ارزش پوند، هزینه مواد یا کالاهایی وارداتی در بریتانیا به شکل اجتناب‌ناپذیری بالا خواهد رفت.

برخی از چهره‌های سیاسی در بریتانیا، از جمله جان میجر و تونی بلر، نخست‌وزیران پیشین این کشور، حتی خواهان این شده‌اند که یک بار دیگر همه‌پرسی بر سر خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا، بر اساس مفاده ماده ۵۰ پیمان‌ لیسبون، برگزار شود.

ماده ۵۰ پیمان‌‌نامه لیسبون امکان، شرایط یا چگونه خروج کشورهای عضو از اتحادیه اروپا را روشن کرده است.

در همه‌پرسی تابستان سال ۲۰۱۶، ۱۷ میلیون‌ نفر از مردم بریتانیا، نزدیک به ۵۲ درصد رای‌ دهندگان، به طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای مثبت داده بودند.

خانم می در صحبت‌های روز دوشنبه خود گفت که طرح «همه‌پرسی دوباره» اعتماد میلیون‌ها نفر به دموکراسی را از میان خواهد برد و چیز بیشتری نیز به دست نخواهد آمد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، تهدید کرده بود که در صورتی که خانم می موعد و زمان مشخصی را برای رای‌گیری در پارلمان مشخص نکند؛ طرح رای عدم اعتماد او را در مقام نسخت‌وزیری پیش خواهد برد.

ترزا می‌، چهارشنبه هفته گذشته، ۲۲ آذر، توانسته بود که رای هم‌حزبی‌هایش را از «حزب محافظه‌کار» به دست بیاورد و برای یک دوره دست‌کم یک ساله دیگر رهبر این حزب و نخست‌وزیر بریتانیا باقی بماند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More