شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترزا می: شهروندان اتحادیه اروپا اجازه اقامت در بریتانیا را خواهند‌ داشت

 

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پنجشنبه اول تیرماه در پایان مذاکره با رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، اعلام کرد که ۳میلیون شهروند اتحادیه اروپا و ساکن بریتانیا، بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌توانند در این کشور بمانند.
به گزارش روزنامه تلگراف، ترزا می افزوده: «تمام شهروندان اتحادیه اروپا که قبل از شروع فرآیند برگزیت وارد این کشور شده‌اند، اجازه اقامت خواهند داشت، حقوقشان محفوظ است و می‌توانند حقوق شهروندان بریتانیایی را داشته باشند.» با این حال او تاکید کرده که «این شرایط در صورتی ممکن خواهد بود که اتحادیه اروپا نیز تمام حقوق یک میلیون شهروند بریتانیایی ساکن در اتحادیه اروپا را حفظ کند و آن‌ها از حقوق مشابهی بهره‌مند باشند.» نخست وزیر بریتانیا افزود: «از آنجایی که بریتانیا نمی‌خواهد خانواده‌ها را از هم جدا کند، تمام خانواده‌هایی که پدر یا مادر آنها قبل از شروع رسمی برگزیت وارد بریتانیا شده‌اند، این امکان را خواهند داشت که اعضای خانواده خود را به این کشور وارد کنند.»
ترزا می پیشنهاد ادامه اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا را «منصفانه و جدی» توصیف کرد.
جزئیات طرح یاد شده قرار است دوشنبه آینده از سوی دولت بریتانیا منتشر شود. حدود یک میلیون بریتانیایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساکن هستند.

 

 

اتحادیه اروپا هنوز به این پیشنهاد واکنش نشان نداده اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این پیشنهاد را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «پیشنهاد خانم می در مورد اجازه ادامه اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا آغاز خوبی برای مذاکرات بوده است.»  صدراعظم آلمان در عین حال افزوده: «هنوز مسایل متعددی در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه وجود دارد، از جمله شامل موضوعات مالی و رابطه بین بریتانیا و ایرلند؛ بنابراین کار تازه آغاز شده و تا نشست بعدی سران در ماه اکتبر، باید کار زیادی صورت گیرد.»

کریستیان کرن، صدراعظم اتریش، نیز پیشنهاد ترزا می را قابل بررسی دانسته اما گفته: «این پیشنهاد وضعیت تعداد دیگری از شهروندان اروپایی را مشخص نمی‌کند.» روز جمعه، دوم تیرماه، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم درواکنش به این پیشنهاد گفت: «پیشنهادهای خانم می کافی نیست»

یکی از دلایلی که بریتانیایی‌‌های مخالف ادامه عضویت در اتحادیه اروپا  مطرح می‌کردند، آزادی ورود شهروندان اروپایی به کشورشان بود که آن‌را باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی برای نیروی کار داخلی می‌دانستند. با تصمیم تازه خانم می مبنی بر اجازه کار و اقامت شهروندان عضو اتحادیه اروپا در بریتانیا، مشخص نیست که  واکنش این گروه از مخالفان عضویت در اتحادیه اروپا به این پیشنهاد تازه چه خواهد بود.
بریتانیا تلاش می‌کند هزینه خروج از اتحادیه را کاهش دهد در حالی‌که کشورهای اروپایی می‌خواهند با سختگیری در مورد بریتانیا، مانع از تمایل سایر کشورهای عضو به اتخاذ چنین تصمیمی شوند.

سال گذشته، همه پرسی خروج یا ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در این کشور برگزار شد و اکثر رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه رای دادند. مذاکرات خروج به تازگی آغاز شده و نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه اول تیر برای شرکت در نشست دو‌روزه سران اتحادیه اروپا وارد بروکسل شد.
بریتانیا و اتحادیه اروپا دوسال فرصت خواهند داشت تا بر سر جزئیات روابط آینده شان پیش از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۱۹ توافق کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More