شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تراژدی روهینگیا می‌تواند آسیا را به خاورمیانه دوم تبدیل کند

 

نشریه بین المللی «ورلد کرانچ» در شماره روز چهارشنبه پنجم مهرماه خود  در تحلیلی پیرامون تراژدی مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار می‌نویسد ظهور اسلام‌گرایی و همزمان ناسیونالیسم آغشته به مذهب در جنوب شرقی آسیا می‌تواند آن منطقه را به یک خاورمیانه جدید تبدیل کند.

در این تحلیل آمده است: «آیا کشورهای جنوب شرقی آسیا اکنون در حال گذار به یک خاورمیانه جدید هستند؟ آیا این منطقه مهم و استراتژیک نیز قرار است به میدانی برای نبرد فرهنگ‌های خشن و جنگ‌های فرقه‌ای میان اسلام‌گرایان و ناسیونالیست‌های مذهبی تبدیل شود؟ خوشبختانه ما هنوز به این مرحله خطرناک نرسیده‌ایم. اما طرح این پرسش خود بیانگر وجود شرایط جدید در منطقه  است که می‌تواند گرفتار مذهب‌گرایی آغشته به ناسیونالیسم شود.»

به گفته این گزارش، رشد اسلام‌گرایی در جنوب شرقی اسیا به بیداری ناسیونالیسم بودایی‌ها و هندوها یاری رسانده است و پیش‌زمینه‌های بروز تراژدی میانمار همین عامل بوده است.

گزارش می‌افزاید: «با این حال اسلام‌گرایی در منطقه بیشتر از برتری 'فرهنگ تحقیرکننده' اکثریت غیرمسلمان بر اقلیت‌های مسلمان در کشورهای جنوب شرقی آسیا است. به طور مثال، مسلمانان روهینگیا حتی دارای حق تابعیت نیز نیستند. به طوری که شهروند میانمار بودن یعنی شما باید با مذهب بودایی شناسایی شوید. البته این واقعیت دارد که مسلمانان میانمار در یک اقلیت جمعیتی کوچک قرار دارند. 88 درصد مردم میانمار بودایی، 6 درصد مسیحی و تنها 4 درصد مسلمان هستند. کشور هند نیز به‌نوعی از این تقسیم‌بندی‌های مذهبی اکثریت هندو و اقلیت‌های بودایی و مسلمان و مسیحی و بی‌دین رنج می‌برد.

با این حال، اگر در زمان‌های نه‌چندان دور موضوع اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار امری محلی بود، امروز تراژدی آنها این اقلیت را به موضوعی بین‌المللی تبدیل کرده است. و این امر بازتابی از جهانی شدن و انقلاب در ارتباطات میان کشورهای جهان و امر گلوبالیزاسیون است.

نگرانی اکنون باید این باشد که داعش با شکست در عراق و سوریه خواب سوءاستفاده از سرنوشت مسلمانان روهینگیا را برای بسیج مسلمانان در جنوب شرقی آسیا ببیند. کشور اندونزی با داشتن بیشترین تعداد مسلمانان جهان در صف اول این تهدید قرار دارد.

برای پایان این جنگ‌ها که بیشتر فرهنگی هستند تا مذهبی، شاید سازمان ملل با یافتن یک چهره و مأموریت جدید برای حفظ صلح جهانی بتواند از تبدیل آسیای جنوب شرقی به یک خاورمیانه جدید کمک کند. برای امیدوار بودن هیچگاه دیر نیست.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More