شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ کشته شدن ابوبکر بغدادی را تایید کرد

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا با تایید خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش گفت که ترکیه، عراق و نیروهای کرد در این عملیات نیروهای آمریکا را همراهی کردند.

ترامپ روز یکشنبه پنجم آبان در یک نشست خبری که در کاخ سفید برگزار شد جزییاتی از عملیات برای کشتن رهبر گروه داعش را اعلام کرد و او خودش را در داخل یک تونل بن‌بست با جلیقه انتحاری، منفجر کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که بغدادی سه فرزندش را همراه خود هنگام متواری شدن از محل اختفایش، به داخل تونلی برده و فرزندانش هم کشته شدند و در نتیجه این عملیات، تونل هم فرو ریخت.

ترامپ با بیان این که خود شاهد عملیات برای کشتن بغدادی بوده، چند بار تاکید کرد که رهبر داعش مثل یک قهرمان نمرد بلکه «‌مثل یک سگ، مثل یک احمق» مرد.

او بغدادی را یک فردی را روانی توصیف کرد و گفت وی پیش از مرگ جیغ می‌زد و گریه می‌کرد. 

رییس‌جمهوری آمریکا گفت باید تمام کسانی که می‌خواهند به گروه داعش بپیوندند فیلم عملیات کشته شدن بغدادی را ببینید.

در همین حال مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد در جریان عملیات علیه رهبر گروه داعش، نیروهای آمریکایی از او خواستند تا خود را تسلیم کند اما او با رد این خواسته، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.

یشتر برخی مقام‌های امنیتی عراق اعلام کرده بودند که این کشور در جریان عملیات کشتن بغدادی به آمریکا کمک کرده بود. 

 

مظلوم عبدی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک نیز در صفحه توییتر خود اعلام کرد که نیروهای کرد در یک «عملیات تاریخی» همراه با آمریکا برای کشتن داعش مشارکت داشته است. با این حال ترامپ در نشست خبری خود گفت که کردها در این عملیات مشارکت نکردند ولی اطلاعات دادند.

ترامپ در روزهای اخیر به علت خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال‌شرق سوریه و در نتیجه آغاز تهاجم ترکیه به مناطق کردنشین از سوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

برخی منتقدان این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدام منجر به تقویت داعش و در نتیجه به خطر افتادن منافع آمریکا خواهد شد.

از مدت‌ها پیش گمان می‌رفت بغدادی در نقطه‌ای واقع در مرز مشترک عراق و سوریه مخفی شده باشد. بغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را که در آن زمان شاخه‌ای از گروه القاعده در عراق بود بر عهده گرفت.

داعش در اوج قدرت خود نواحی وسیعی از شمال سوریه تا دره‌های دجله و فرات را تسخیر و حومه بغداد را تسخیر کرد. اما از سال ۲۰۱۷ به بعد به تدریج پایگاه‌های خود را در عراق و سوریه از دست داد و در نتیجه بغدادی که عراقی‌الاصل است مجبور به زندگی مخفیانه در مناطق بیابانی مرزی عراق و سوریه شد.

واکنش‌ سران کشورها به مرگ بغدادی

بوریس‌ جانسون نخست‌وزیر برتانیا مرگ ابوبکر بغدادی رهبر داعش را یک لحظه مهم در مبارزه علیه تروریسم خواند ولی گفت که مبارزه علیه شیطان داعش هنوز پایان نیافته است. 

جانسون همچنین گفت که بریتانیا همراه با شرکای تلاش می‌کند تا یکبار برای همیشه به فعالیت‌های مرگ‌بار و وحشیانه داعش پایان دهند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم با تبریک مرگ بغدادی به رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «این یک مرحله مهم‌ است، اما فقط یک‌ بخش از نبرد طولانی است که باید در آن پیروز شویم.»

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در پیامی مشابه گفت: «مرگ بغدادی به معنای پایان داعش نیست و  این اتفاق بازنشستگی زودرس یک تروریست است نه سازمان او»

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران هم در صفحه توییتر خود نوشت: «همانطور که با مرگ بن‌لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.»

ربیعی همچنین آمریکا را متهم کرد که می‌کوشد: «گفتمان تمدن را به انحصار خود در آورد و لشکركشی‌ها و تحريم‌های ظالمانه را به مثابه بخشی از نبرد با تروريسم بازنمایی كند»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More