شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: ورود به خاورمیانه اشتباه بود،‌ ارتش را بر‌می‌گردانیم

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن تکرار انتقاد از سیاست ورود نظامی آمریکا به خاورمیانه در گذشته، اعلام کرد «جنگ بین گروه‌های مختلف صدها سال است ادامه دارد، آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه وارد می‌شد.»

ترامپ روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در توییتی بار دیگر به خروج سربازان آمریکا از سوریه اشاره و اضافه کرد: «ترکیه باید مسئولیت جنگجوهای داعشی که اسیر شدند و اروپا از برگرداندنشان سر باز می‌زند را به عهده بگیرد.» 

او همچنین این جنگ‌ها را «احمقانه و‌ بی‌پایان» خوانده و از رو به پایان بودن آن سخن گفت.

رییس‌ جمهوری آمریکا در دو توییت دیگر هزینه جنگ‌ها و تامین امنیت در خاورمیانه برای کشورش را «هشت هزار میلیارد دلار» دانست و نوشت: «هزاران سرباز بزرگ ما کشته یا به شدت زخمی شده‌اند. میلیون‌ها نفر در آن طرف جان خود را از دست داده‌اند.» 

او ضمن بیان این انتقادات، ورود آمریکا به خاورمیانه را «بدترین تصمیم گرفته‌شده» در تاریخ این کشور خواند.

انتشار این توییت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که با اعلام خروج سربازان آمریکا در شمال سوریه از سوی ترامپ، ترکیه که خود را برای حمله نظامی به مواضع نیروهای کرد در این منطقه آماده کرده بود این عملیات نظامی را روز چهارشنبه آغاز کرد. 

مسکو، تهران و واشنگتن تاکنون با این تصمیم ترکیه مخالفت کرده و خواستار «خویشتنداری و تجدیدنظر» در آن شده‌ بودند.

ترامپ پیشتر نیز در اسفندماه سال ۱۳۹۶ نسبت به سیاست دولت‌های پیشین آمریکا مبنی بر نگه داشتن نیروهای نظامی در خاورمیانه انتقاد کرده بود.  پس از آن،او طی سفری به عراق در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در جمع سربازان آمریکا در این کشور اعلام کرد که واشنگتن  دیگر نمی‌تواند «پلیس جهان» باشد.

رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا نیز همزمان با افزایش تنش‌ها در خلیج‌ فارس پس از توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی جمهوری اسلامی، یک بار دیگر از مسئولیت نداشتن آمریکا در تامین امنیت منافع کشورهای دیگر از جمله چین در خاورمیانه سخن گفته بود.

در توییت‌هایی که او در روز چهارشنبه منتشر کرد، همچنین جنگ عراق را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «ما با یک فرض غلط و اکنون رد شده، به جنگ رفتیم: سلاح‌های کشتار جمعی. هیچ‌کدام وجود نداشت!»

او از تغییر سیاست نظامی خبر داد و گفت: «اکنون ما به آرامی و با احتیاط سربازان بزرگ و ارتش خود را به خانه می‌آوریم. تمرکز ما روی تصویر بزرگ است! ایالات متحده بزرگ‌تر از گذشته است!»

روسیه پیش‌تر اقدام آمریکا برای خروج از شمال شرق سوریه را مورد انتقاد قرار داده بود. 

سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه، تصمیم ترامپ را «بازی بسیار خطرناک» با کردهای سوریه خوانده و اضافه کرده بود: «چنین برخورد بی‌پروایی با این موضوع بسیار حساس می‌تواند کل منطقه را به آتش بکشد و ما باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More