شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ می‌گوید «برگزیت نرم» توافقات تجاری آمریکا و بریتانیا را نابود می‌کند

 

دونالد ترامپ که دیروز برای اولین بار به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا وارد لندن شد، در گفت‌وگویی با روزنامه بریتانیایی «سان»، ضمن انتقاد از شیوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گفت شیوه خروج فعلی باعث می‌شود احتمال توافقی برای تجارت آزاد با آمریکا از بین می‌رود.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین در این گفت‌وگو با اشاره به استعفای اخیر بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا، ابراز امیدواری کرد که او به کابینه بازگردد و جانسون را «نماینده‌ای خوب برای بریتانیا» توصیف کرد.

ترامپ عصر روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه، همراه همسرش ملانیا وارد بریتانیا شد و مورد استقبال ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، قرار گرفت. هم‌زمان با سفر او، معترضان نیز در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. با این حال برنامه دیدارهای سفر دو روزه رییس‌جمهوری آمریکا طوری تنظیم شده که او با معترضان روبه‌رو نشود.

ترامپ روز پنج‌‌شنبه و پیش از ورود به بریتانیا، در یک نشست مطبوعاتی در مقر ناتو گفته بود با اعتراض‌هایی که علیه او انجام می‌شود، مشکلی ندارد و فکر می‌کند در بریتانیا او را «بسیار دوست دارند».

رییس‌جمهوری آمریکا به روزنامه سان گفت که طرح دولت بریتانیا درباره برگزیت «با آنچه مردم [بریتانیا] به آن رای دادند تفاوت زیادی دارد». او اضافه کرد که پیش از این با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره چگونگی خرج این کشور از اتحادیه اروپا صحبت کرده، اما او به حرف‌هایش اعتنا نکرده است.

دولت بریتانیا اخیرا توافق کرده است که پس از برگزیت، منطقه‌ای آزاد برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شود. مساله‌ای که به گفته ترامپ «احتمالا توافق تجارت آزاد را از بین خواهد برد و برگزیت نرم هرگونه رابطه تجاری در آینده را نابود می‌کند».

ترامپ و همسرش ملانیا، پنج‌شنبه شب در یک میهمانی رسمی شام، میهمان ترزا می بودند. این میهمانی در کاخ بلنهایم زادگاه وینستون چرچیل برگزار شد.

هم‌زمان معترضان به سفر ترامپ به بریتانیا در نقاط مختلف لندن، از جمله اطراف سفارت آمریکا، تجمع کرده‌اند. آن‌ها همچنین بادکنک بزرگ کودکی شبیه به ترامپ را به آسمان فرستاده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز همزمان با فرود هواپیمای دونالد ترامپ، بنری مقابل سفارت آمریکا نصب کرد که روی آن نوشته شده بود: «دونالد ترامپ: کابوس حقوق بشر».

 

گزارشی از کاوون خموش در این رابطه:

 

 

گزارش مریم مقدم از دومین روز سفر دونالد ترامپ به بریتانا
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More