شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: ممکن بود ۱۵۰ نفر در حمله به ایران کشته شوند

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت که حمله به سه نقطه در ایران را ده دقیقه قبل از انجام آن به دلیل احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر متوقف کرده است. ترامپ گفت هزینه چنین عملیاتی متوازن با سرنگون شدن یک پهپاد نبوده است. ترامپ گفت برای اقدام عجله‌ای ندارد و ارتش آمریکا را آماده و بهترین ارتش دنیا توصیف کرد. او از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد و گفت ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 

خبرگزاری رویترز از ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا به ایران برای تصمیم‌گیری درمورد مذاکره خبر داده و نوشته بود که ترامپ در پیامی به رهبر جمهوری اسلامی، با هشدار درباره قریب‌الوقوع بودن جنگ، اعلام کرد: «آمریکا جنگ نمی‌خواهد و خواهان مذاکره است». این پیام، شبانه و از طریق مقامات کشور عمان به ایران منتقل شده است.

رویترز این خبر را به نقل از دو مقام ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، نقل کرده است.

یک مقام ایرانی به رویترز گفته که ترامپ در پیامش تاکید کرده است «آمریکا جنگ نمی‌خواهد و خواهان مذاکره با ایران در چندین مورد است» و او همچنین «زمان کوتاهی برای پاسخ ایران معین کرده است».

این مقام افزوده است پاسخ اولیه ایران این بوده است که «علی خامنه‌ای، رهبر ایران بایستی در این مورد تصمیم بگیرد».  

دومین مقام ایرانی به رویترز گفت: «ما مشخصا گفته‌ایم که رهبری مخالف هرگونه گفت‌وگو است، اما پیام او را به علی خامنه‌ای خواهیم رساند تا در این مورد تصمیم بگیرد… هرچند به مقامات عمان گفته‌ایم که هرگونه حمله‌ای به ایران تبعات منطقه‌ای و بین‌المللی درپی خواهد داشت.»

براساس این گزارش، این دو مقام ایرانی، کمی پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز با این خبرگزاری صحبت کرده‌اند.

نیویورک تایمز صبح جمعه ۳۱ خردادماه، گزارش داد که رییس‌ جمهوری آمریکا در واکنش به سقوط پهپاد آمریکایی ابتدا دستور حمله هوایی و موشکی به اهدافی در ایران را داده، اما به‌رغم این‌که کشتی‌های جنگی در موقعیت‌ حمله قرار گرفته‌اند و جنگنده‌ها آماده پرواز بوده‌اند، این دستور را لغو کرده است.

در هفته‌های گذشته و به‌دنبال افزایش تنش ایران و آمریکا، دونالد ترامپ بارها اعلام کرده که خواستار جنگ با ایران نیست. او که این هفته نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا را اعلام کرده، دوباره درگیر کمپین‌های انتخاباتی است. دور پیش و در کمپین‌های انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، ترامپ مخالفتش با جنگ آمریکا، عراق و افغانستان را اعلام کرده بود.

از زمانی که جورش دبلیو بوش، ایران را یکی از سه عضو «محور شرارت» معرفی کرد، اهدافی در ایران از طرف ارتش آمریکا برای حمله‌های احتمالی درنظر گرفته‌ شده‌اند. نیویورک تایمز صبح جمعه نوشته بود که دولت ترامپ تصمیم داشته تا در اولین ساعات صبح جمعه، سیستم راداری ایران، باتری‌های موشک‌ها و چندین هدف دیگر را با بمباران کند.

هنوز مشخص نیست شخص ترامپ یا دولت او، کدام‌یک تصمیم گرفته‌اند تا این حمله انجام نگیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More