شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ فرمان حمله به سوریه را صادر کرد؛ انفجارهای مهیب در اطراف دمشق

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا فرمان حمله به مراکز تسلیحات شیمیایی سوریه را صادر کرد.

دونالد ترامپ، شامگاه جمعه ۲۴ فروردین ماه پس از پایان جلسه با فرماندهان ارشد نظامی آمریکا گفت: «مردم آمریکا به نیروهای مسلح آمریکا دستور دادم حملاتی علیه تسلیحات شیمیایی دیکتاتور سوریه بشار اسد و تجهیزات مرتبط با آن را آغاز کنند. این عملیات به همراهی نیروهای فرانسوی و بریتانیایی الان در جریان است».

رییس جمهور آمریکا افزود: «همچنین پیامی برای دو کشور حامی اسد، ایران و روسیه دارم:‌ از شما می‌پرسم:‌ کدام ملتی می‌خواهد در قتل عام مردان، زنان و کودکان شریک باشد؟ هیچ دولتی در طولانی مدت با حمایت از دیکتاتورهای قاتل و جنایتکار موفق نخواهد شد».

ترامپ گفت که این عملیات نتیجه مستقیم ناکامی روسیه در جلوگیری دولت سوریه از انجام حمله شیمیایی در دوماست.

ترامپ افزود که اهداف ما در این حمله از بین بردن تاسیسات تولید و توزیع تجهیزات سلاح شیمیایی است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم دقایقی بعد از سخنان دونالد ترامپ، گفت: «امشب به نیروهای مسلح بریتانیا دستور حمله هدفمند و هماهنگ به سوریه دادم که در این حمله توانایی سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه را کاهش دهیم و از استفاده آن جلوگیری کنیم.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «ما با متحدان آمریکایی و فرانسوی‌مان با هم هماهنگ هستیم».

ترزا می همچنین اعلام کرد: «این مداخله در یک جنگ داخلی یا در مورد تغییر رژیم نیست. بلکه این یک حمله محدود و هدفدار است که قرار نیست بیش از این تنش را در منطقه افزایش دهد. هر کار ممکنی را انجام خواهیم داد تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند».

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز کشته شدن ده‌ها زن و کودک سوری توسط سلاح شیمیایی را عبور از خط قرمز عنوان کرد و گفت: «در این حمله با همراهی بریتانیا و آمریکا تمامی مراکز تسلیحات شیمیایی در سوریه را هدف قرار داده‌ایم».

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه

 

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها دقایقی بعد از اعلام حمله از سوی رییس جمهور آمریکا، صدای انفجار مهیب در اطراف پایتخت سوریه شنیده شده است.

 

  • اتمام حمله هوایی

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به رسانه‌ها اعلام کرد که این دور از حمله هوایی به سوریه تمام شده است ولی در صورت استفاده حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی، آمریکا دوباره حمله خواهد کرد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به حمله هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه با بیان اینکه این حمله بی‌پاسخ نخواهد ماند، گفت: «یک سناریو از پیش طراحی شده در جریان است. دوباره در معرض تهدید هستیم. هشدار داده بودیم که چنین اقداماتی بدون تبعات نخواهد بود. 

او تاکید کرد: «تمام مسؤولیت این اقدام با واشنگتن، لندن و پاریس است».

دولت آمریکا اعلام کرده است که به شواهدی «با اطمینان بالا» دست یافته‌ که حمله شیمیایی دوما توسط دولت اسد انجام شده است.

دولت اسد ادعای دست داشتن در حمله شیمیایی دوما را رد کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۲۴ فروردین‌ماه گفت شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حمله شیمیایی دوما در سوریه ساختگی بوده است.

در حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه دست‌کم ۷۰ کشته و صدها غیرنظامی آسیب دیده‌اند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا روز جمعه ۲۴ فروردین‌ماه در شورای امنیت سازمان ملل، می‌گوید بشار اسد، رییس‌ جمهوری سوریه، درطول جنگ داخلی ۷ ساله در آن کشور، بیش از ۵۰‌بار از سلاح‌ شیمیایی استفاده کرده است.

 

 

جنگ شیمیایی سوریه
اظهارات مقامات آمریکایی درمورد بمباران امروز سوریه
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More