شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ طرح محدودیت‌های نظامی علیه ایران را وتو خواهد کرد

 

کاخ سفید هشدار داد که اگر کنگره لوایح مربوط به ایجاد محدودیت در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را تصویب کند، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، آن‌‌ را وتو خواهد کرد.

پایگاه خبری «هیل» شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه در گزارشی نوشت که مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه درباره دو لایحه مرتبط با اختیارات نظامی رییس جمهوری تصمیم‌گیری خواهد کرد. به‌موجب لایحه اول که از سوی روهیت خانا، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، ارائه شده است تامین مالی برای اقدام نظامی علیه ایران ممنوع می‌شود.

بنابرگزارش‌ها، روز پنج‌شنبه دهم بهمن‌ماه قرار است لایحه دومی نیز به رای گذاشته شود که در صورت تصویب، مجوز استفاده از نیروی نظامی  به موجب قانون ای.یو.ام.اف (AUMF) لغو می‌شود. این قانون در سال ۲۰۰۲ تصویب شد و به رییس جمهوری آمریکا اختیارهای مشخصی در استفاده از نیروی نظامی در جریان جنگ عراق داده شد.

نشریه پولیتیکو نیز شامگاه سه‌شنبه در گزارشی نوشت که قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» ای.یو.ام.اف (AUMF) هرچند درخصوص جنگ عراق تصویب شده است، اما دولت ترامپ، در ژانویه ۲۰۲۰، عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، را به استناد اختیارات آمده در این قانون توجیه کرد.

در بیانیه کاخ سفید اشاره شده است که حکومت ایران و نیروهای تحت حمایت ایران، همچنان به‌برنامه‌ریزی و اجرای حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق ادامه می‌دهد و  قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» امکان قانونی دفاع از ایالات متحده و متحدانش را در برابر این تهدیدهای ایران فراهم می‌‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته، در بیستم دی‌ماه، در اقدامی دیگر با ۲۲۴ رای مثبت، در برابر ۱۹۴ رای منفی، به منع اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره رای داد.در رای‌گیری ماه گذشته، سه نماینده جمهوری‌خواه به طرح محدودیت‌های نظامی ترامپ علیه ایران رای دادند.

قطعنامه‌های مزبور برای قانونی شدن باید در مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است نیز تصویب شود. حتی در صورت تصویب در مجلس سنا، رییس جمهوری آمریکا، می‌تواند به موجب اختیارات قانونی خود ‌آن‌ها را وتو کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More