شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ طرح سه مرحله‌ای بازگشایی اقتصادی آمریکا را اعلام کرد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه راهبرد دولت ایالات متحده برای بازگشایی اقتصادی آمریکا را در دوران شیوع کرونا اعلام کرد و گفت که بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در ایالات‌هایی که منحنی شیوع کرونا در آنها تخت است در سه مرحله به شکل علمی و با رعایت فاصله‌گذاری می‌تواند آغاز شود اما باید مراقب ورود ویروس از خارج باشیم و محدودیت‌ها برای ورود به ایالات متحده بسیار ضروری است.

ترامپ در کنفرانس خبری کاخ سفید با تاکید براینکه «راهبرد سختگیرانه دولت در مقابله با کرونا جان صدها هزار نفر را نجات داده است»، گفت: «تعداد جان‌باختگان در اثر کرونا در آمریکا بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده بود.»

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه این کشور اوج منحنی شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است گفت: «در هفت روز گذشته ۳۰ درصد از شهرهای آمریکا هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا گزارش نکرده‌اند.» او گفت هر ایالتی که از کرونا پاک شده باشد می‌تواند از فردا اقدام به بازگشایی کند و به نظر می‌رسد ۲۹ ایالت بتوانند برای بازگشایی اقتصادی اقدام کنند.

با این حال ترامپ تاکید کرد که بازگشایی اقتصادی در سه مرحله انجام خواهد شد و هر فرماندار با توجه به شرایط خاص ایالتش، نظر خود را در مورد بازگشایی اقتصادی اعلام می کند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که «بازگشایی آمریکا به صورت علمی باید مراقب ورود ویروس کرونا از خارج از کشور باشیم و کنترل مرزی و سایر محدودیت‌ها برای ورود به آمریکا بسیار ضروری است.»

به گفته رییس جمهوری آمریکا، در بازگشایی اقتصادی این کشور  فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال می‌شود و مسابقات ورزشی نیز در صورت فراهم شدن تمهیدات لازم، بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

او با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا گفت که آمریکا تاکنون بیش از سه میلیون آزمایش کرونا انجام داده و در مرحله بعد قصد داریم هفته‌ای یک میلیون آزمایش انجام دهیم.

ترامپ همچنین به اقدامات گسترده در تولید دستگاه تنفس مصنوعی اشاره کرد و گفت یازده شرکت در آمریکا در حال ساخت دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در جریان کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه در کاخ سفید با اشاره به اینکه بازگشایی اقتصادی در هر ایالت به صورت شهر به شهر خواهد بود گفت همه ایالت‌ها باید در هماهنگی با یکدیگر به بازگشایی تدریجی اقتصادی اقدام کنند.

در ادامه جلسه، دبورا برکس، عضو کارگروه مقابله با کرونا و آنتونی فائوچی، رییس مرکز آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به تشریح مراحل بازگشایی اقتصاد آمریکا پرداختند.

برکس گفت: «پیش از ورود به مراحل سه گانه بازگشایی باید دوره ۱۴ روزه برای کم شدن نشانه‌های کرونا گذشته باشد. هر فرماندار جدول زمانی ایالت خود را مشخص می‌کند.»

فائوچی نیز در این جلسه به ایالت‌هایی که به بازگشایی اقدام می‌کنند گفت: «بازی هنوز تمام نشده و امکان بازگشت کرونا به‌ویژه در آخر سال وجود دارد.»  و افزود در همه مراحل بازگشایی باید معیارهای حفظ سلامت عمومی در نظر گرفته شود.

طبق این طرح سه مرحله‌ای، در مرحله اول تا جایی که ممکن است مشاغل به‌صورت دورکاری انجام می‌شوند و سفرهای غیرضروری به حداقل ممکن می‌رسند. همچنین از افراد آسیب‌پذیر خواسته شده در خانه بمانند و بقیه نیز ملزم هستند به هنگام حضور در مکان‌های عمومی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در مرحله دوم طرح بازگشایی اقتصادی آمریکا کارفرمایان می‌توانند سفرهای غیرضروری خود را از سر بگیرند و مدارس و سایر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای جوانان از سر گرفته می‌شوند.میکده‌ها، سالن‌های ورزشی و کلیساها هم می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی بازگشایی شوند.

در مرحله سوم پس از بازگشایی میکده‌ها، سالن‌های ورزشی و رویدادهای بزرگ، فاصله گذاری اجتماعی نیز در آنها به صورت محدودتر اعمال می‌شود.

سه مرحله بازگشایی اقتصادی آمریکا تا زمان عرضه واکسن ادامه خواهد یافت. هر ایالت پیش از شروع هر مرحله باید شرایط گذار را داشته باشد، بدین معنا که باید منحنی موارد ابتلا به کرونا و بیماری‌هایی که شبیه به آن هستند در آنها به مدت ۱۴ روز روند نزولی داشته باشد.

از دیگر شرایط گذار به مراحل بعدی بازگشایی اقتصادی در آمریکا این است که بیمارستان‌ها باید کاملا آمادگی درمان بیماران را داشته باشند و برای کادر درمانی در معرض خطر ابتلا به کرونا، امکانات آزمایش به اندازه کافی وجود داشته باشد.

در جریان کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه بیست و هشتم فروردین ماه رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، دونالد ترامپ باردیگر بر لزوم اطلاع‌رسانی صحیح در مبارزه با کرونا تاکید کرد و گفت: «من از اینکه در مورد کرونا زودتر اطلاع‌رسانی نشده بود عصبانی هستم.»

ترامپ و دیگر مقام‌های دولت آمریکا پیشتر نیز  چین و سازمان بهداشت جهانی را به عدم اطلاع رسانی شفاف و صحیح متهم کرده بودند.

روز سه‌شنبه ترامپ اعلام کرد با توجه به این‌که سوءمدیریت و پنهان‌کاری سازمان بهداشت جهانی و هشدار دیر هنگام این سازمان در خصوص شیوع کرونا سبب جان‌باختن هزاران نفر شده است، دستور قطع بودجه و کمک دولت ایالات متحده به این سازمان را صادر کرده است.

او همچنین سازمان بهداشت جهانی را به چین‌محور بودن متهم کرده و گفته بود با وجودی اینکه چین نسبت به آمریکا بودجه بسیار کم‌تری را در اختیار این سازمان قرار می‌دهد اما تاثیر بیشتری در تصمیم‌های سازمان بهداشت جهانی دارد و «سازمان بهداشت جهانی نتوانسته وظیفه‌ خود را انجام دهد و بعد از دهه‌ها باید پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازمانی دست بزند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More