شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: سه گزینه در برابر ترکیه داریم، یکی اعزام هزاران نیرو است

 

‌دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در پیوند با حمله ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه گفت که ایالات متحده سه گزینه، از جمله اعزام هزاران نیرو به منطقه را در مواجه با اقدامات ترکیه دارد.

ترامپ شامگاه پنج‌شنبه هجدهم مهرماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما یکی از این سه گزینه را داریم: هزاران نیروی نظامی بفرستیم و از نظر نظامی پیروز شویم، ترکیه را تحت تحریم اقتصادی شدید قرار دهیم یا برای توافق میان ترکیه و کردها میانجی‌گری کنیم.»

در همین حال روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه هستند.

پیشتر گفته شده بود که در صورت پی‌گیری تحریم‌های اقتصادی در کنگره، دولت ترامپ با آن همراهی خواهد کرد.

 

در همین رابطه، ترامپ روز پنج‌شنبه در پیامی دیگر نوشت: «نظرم این است چنانچه ترکیه برابر قاعده عمل نکند، آن‌ها را با تحریم و فشارهای مالی شدید هدف قرار دهیم.»

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد «خط قرمز» ایالات متحده در برابر اقدامات ترکیه برای «پاکسازی قومی کردها» است.

روز چهارشنبه هم ترامپ در یک پیامی مشابه،  رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، را تهدید کرد و گفت: «اگر اردوغان بخواهد کردها را از شمال سوریه بیرون کند، اقتصاد ترکیه را نابود خواهیم کرد. امیدوارم او عقلانی برخورد کند.»

 در بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه آمریکا همچنین اشاره شده است که ایالات متحده در حال مشورت با متحدان خود در عربستان سعودی درباره عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه است.

در برابر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در صورتی که آمریکا، ترکیه را برای عملیات نظامی در سوریه تحریم کند، آنکارا اقدام متقابل خواهد کرد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در خاک سوریه تاکنون باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن، از جمله شماری از غیرنظامیان و آوارگی هزاران نفر شده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه به نقل از «کمیته بین‌المللی نجات» نوشت که از ابتدای عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، دست‌کم ۶۴هزار نفر از ساکنان محلی آواره شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More