شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: رهبران ایران بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، رهبران حکومت ایران را تهدید کرد که از بابت کشته شدن افراد و خسارت‌های وارده در هر یک از ساختمان‌های آمریکا، «بهای بسیار سنگینی» خواهند پرداخت.

رییس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه یازدهم دی‌‌ماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:«ایران از بابت جان‌های از دست رفته و خسارت‌های وارده به ساختمان‌های آمریکا به طور کامل پاسخگو خواهد شد.»  ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «آنها [رهبران حکومت ایران] بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت این یک هشدار نیست و تهدید است. سال نو مبارک!»

 

 

روز سه‌‌شنبه گروهی از شبه نظامیان عراقی تحت حمایت حکومت ایران، در واکنش به حملات روز یک‌شنبه آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.ارتش ایالات متحده اعلام کرد که این حملات در پاسخ به حمله راکتی جمعه گذشته به  محل استقرار نیروهای آمریکا در استان الانبار و کشته شدن یک آمریکایی انجام داده است.

ترامپ پیشتر نیز در پیام دیگری مسئولیت حمله روز سه‌شنبه به سفارت آمریکا در بغداد را متوجه ایران کرده بود و رهبران حکومت ایران را به سازماندهی این حمله متهم کرده بود. به گفته ترامپ، ایران مسئول کشته شدن پیمان‌کار آمریکایی در جریان حمله راکتی جمعه پیش به یک پایگاه نظامی در کرکوک است.

همزمان برهم صالح، رییس جمهور عراق، نیز در بیانیه‌ای جداگانه حمله به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرد. به گفته رییس جمهوری عراق «تجاوز به مراکز دیپلماتیک به منافع عراق و وجهه بین‌المللی این کشور آسیب می‌زند.»

مارک فیتزپتریک، پژوهشگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال در خصوص وابستگی تظاهرکنندگان گفت: «کاملا مشخص است که بیشتر این افراد از اعضا و هواداران حشد شعبی و کتائب حزب‌الله هستند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده شمار بیشتری از نیروهای خود را به‌منظور حفاظت از کارکنان سفارت این کشور در بغداد اعزام خواهد کرد.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، شامگاه سه‌شنبه با انتشار تصاویری از اعزام تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به عراق، به منظور حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد و شهروندان آمریکایی در عراق خبر داد. بنابه گزارش‌های بعدی این نیروها بامداد چهارشنبه در سفارت آمریکا مستقر شدند.

در برابر، باب منندز، از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا، در موضع‌گیری انتقادی خواهان توضیح دولت ترامپ به کنگره، در قبال ناکامی در حفظ امنیت سفارت آمریکا در بغداد شد.

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، نیز حمله روز سه‌شنبه به سفارت آمریکا در بغداد را با اشغال سفارت آمریکا در تهران مقایسه کرد و مسئولیت آن را متوجه حکومت ایران دانست. به گفته بولتون، این حمله نشان‌گر کنترل ایران بر گروه‌های شبه‌نظام عراقی است و ایالات متحده بایستی از شهروندان خود در برابر دشمنی‌‌های ایران محافظت کند.
 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More