شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را صادر کرد و  فرمان اجرایی برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه طی پیامی تصویری در کاخ سفید اعلام کرد که دیگر آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نخواهد بود.

چندی پیش رییس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که اگر تغییر اساسی در مفاد توافق هسته‌ای با ایران صورت نگیرد از این توافق خارج خواهد شد.

ترامپ در پیام خود گفت که هدف از  توافق هسته‌ای،  جلوگیری از دست‌یابی حکومت جمهوری اسلامی  به سلاح هسته‌ای بوده است. اما در واقع این توافق به حکومت جمهوری اسلامی ایران، وقت داد تا راحت‌‌تر به کار خود ادامه دهد.

ترامپ ضمن تاکید بر اینکه «ایران به گروه‌های تروریستی و گروه حزب‌الله کمک می‌کند»، اضافه کرد: توافق قرار بود وضعیت را بهتر کند اما نشد.

وی خاطر نشان کرد : « توافق هسته‌ای به ایران فرصت داد تا ایران بتواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد».

او با اشاره به اسناد جمع‌آوری شده توسط اسراییل در مورد فعالیت هسته‌ای ایران گفت: «امروز فهمیدم که وعده‌های ایران دروغ بود و نتوانست آرامش را به ارمغان بیاورد».

رییس جمهور آمریکا افزود: «توافق هسته‌ای  نتوانست جلوی فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بگیرد».

 

توافق باید از بین رود یا دوباره نوشته شود

او گفت:‌ «باتوجه به تمام شواهدی که داریم اعلام می کنم که این توافق یا باید از بین رود یا باید فکری برای بازنویسی دوباره آن انجام شود».

رییس جمهور آمریکا افزود: «احساس خطر داریم که جمهوری اسلامی ایران نتواند ساخت سلاح اتمی را به پیش ببرد».

 

تحریم‌های سخت را باز می‌گردانیم

او با تاکید بر اینکه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی به سرعت بازخواهد گشت، اضافه کرد: «تحریم‌های اقتصادی به دلیل جلوگیری از دستیابی ایران  به سلاح هسته‌ای انجام شد  و نمی‌خواهیم که جمهوری اسلامی ایران خطرناک‌ترین سلاح را داشته باشد».

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه «وعده‌های خود را عملی می‌کنم»، اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد تا خطر سلاح هسته‌ای ایران را به کمترین شکل ممکن برسانیم و نگذاریم که  حکومت جمهوری اسلامی ایران به اعمال تروریستی  خود ادامه دهد و به گروه‌های تروریستی کمک برساند».

 

 

گفت ‌وگو با نگار مرتضوی درباره خروج ترامپ از توافق هسته ای
گزارشی از هارون نجفی زاده درباره خروج آمریکا از برجام
واکنش ها در رسانه های اجتماعی به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More