شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ در میانه جنگ تجاری با چین، اقتصاد آمریکا را ستود

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، با رد نگرانی‌ها از تاثیرات منفی جنگ اقتصادی با چین بر اقتصاد آمریکا، اعلام کرد که اقتصاد کشورش در «موقعیت بسیار قدرتمندی» است. 

ترامپ که هفته گذشته از تصمیم خود برای افزایش تعرفه گمرکی برای ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از اول ماه سپتامبر خبر داده بود، همچنین تلاش کرد که نگرانی کشاورزان آمریکایی را در زمینه افزایش تعرفه‌های گمرکی چین بر محصولات کشاورزی آمریکا برطرف کند.

تحولات ارزی آمریکا موجب شد که روز دوشنبه اختلافات میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، که در دومین سال جنگ اقتصادی خود به سر می‌برند، افزایش یابد. بورس وال استریت، روز دوشنبه، یکی از بدترین روزهای سال ۲۰۱۹ را گذراند.

اما ترامپ روز سه‌شنبه در حساب توییترش نوشت: «مبالغ هنگفتی از چین و دیگر نقاط دنیا، به دلیل امنیت، سرمایه‌گذاری و نرخ بهره بانکی به آمریکا سرازیر می‌شود! ما در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار داریم. همچنین شرکت‌ها به صورت گسترده به آمریکا می‌آیند. تماشای آن فوق‌العاده است!»

 

 

رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به حمایت از کشاورزان آمریکایی ادامه می‌دهد و کمکی ۱۶ میلیاردی را برای جبران خسارت کشاورزان در جنگ اقتصادی با چین در نظر گرفته است.

او افزود: «کشاورزان بزرگ ما می‌دانند که چین در اندازه‌ای نیست که آن‌ها را نابود کند، زیرا رییس جمهوریشان از آن‌ها حمایت کرده و کاری می‌کند که هیچ رییس جمهوری دیگری انجام نداده من آن را سال آینده اگر لازم باشد انجام می‌دهم.»

همچنین یک مشاور کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که رییس جمهوری آمریکا قصد دارد به مذاکرات تجاری با چین ادامه دهد و دولتش همچنان آماده پذیرایی از هیاتی چینی در ماه سپتامبر است.

لاری کودلاو، به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت: «او [ترامپ] می‌خواهد به مذاکرات ادامه دهد و مایل است به یک توافق برسد، اما این توافق باید توافقی خوب برای آمریکا باشد.»

با وجود افزایش تنش‌های اقتصادی میان آمریکا و چین و اثرات مخرب آن بر اقتصاد دو کشور، قرار است مذاکرات این دو کشور در ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

روز دوشنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا، چین را به دستکاری در ارزش پول خود متهم کرد. این اقدام می‌تواند جبهه‌ جدیدی را در جنگ اقتصادی میان این دو قدرت برتر اقتصادی جهان بگشاید.

در این روز قیمت هر دلار آمریکا در چین از مرز نمادین هفت یوآن گذشت. این میزان، پایین‌ترین میزان ارزش واحد پول چین در برابر دلار آمریکا طی ۱۱ سال گذشته است.

آمریکا معتقد است که چین با کاهش خودخواسته و مدیریت‌شده ارزش پول خود، در تلاش است که صادرات محصولات خود را گسترش دهد و این کالاها را در بازارهای جهانی جذاب‌تر کند. اما چین این اتهام آمریکا را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More