شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل: افق تازه‌ای در خاورمیانه به وجود می‌آید

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر از خروج این کشور از برجام و همچنین کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، دفاع کرد.

ترامپ روز سه‌شنبه اول مهر در سخنرانی ضبط شده‌اش برای مجمع عمومی سازمان ملل گفت:  «ما تحریم‌هایی فلج‌کننده علیه بزرگ‌ترین حامی تروریسم دنیا وضع کردیم»، «از توافق بسیار بد هسته‌ای با ایران خارج شدیم» و «قاسم سلیمانی را که تروریست شماره یک جهان بود کشتیم».

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به این اقدامات و همچنین کشتن ابوبکر البغدادی رهبر داعش، و امضای معاهده صلح بین اسراییل و دو کشور امارات و بحرین گفت: «این اقدامات افق تازه‌ای در خاورمیانه به وجود می‌آورد.»

آمریکا به تازگی از بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خبر داده و تحریم هایی جدید علیه شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی، از جمله وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، وضع کرده است.

سخنرانی ضبط شده حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، قرار است شامگاه سه‌شنبه به وقت تهران ارائه شود.

بخش زیادی از سخنرانی دونالد ترامپ به شیوع کرونا و انتقاد از دولت چین اختصاص داشت. او از جمله بار دیگر چین را به کنترل سازمان بهداشت جهانی متهم کرد و گفت این سازمان «به غلط گفت این ویروس خطرناک نیست، سازمان ملل باید چین را پاسخگو کند، چین میلیون‌ها تن پلاستیک به دریا ریخته و گازهای سمی بیش از هر کشور دیگری به اتمسفر می‌فرستد.»

بیشترین قربانیان کرونا در جهان تعلق به آمریکاست.

ترامپ گفت: «ما با ویروس چینی که یک دشمن نامرئی است مبارزه می‌کنیم که صدها هزار نفر را به کام مرگ فرستاد و بیشترین آمار کشته را بعد از جنگ جهانی دوم بر جای گذاشت.»

همچنین در حالی که مذاکرات صلح افغانستان به تازگی با حضور نمایندگان دولت کابل و گروه طالبان در دوحه قطر برگزار شده، ترامپ گفت: «امروز ایالات متحده در تلاش است جنگ در افغانستان به پایان برسد و ما صلح را از طریق قدرت اعمال می‌کنیم، سلاح‌هایمان در پیشرفته‌ترین حالتش قرار دارد و امیدوارم هرگز نخواهیم از آن استفاده کنیم.»

او همچنین با تاکید بر این که «پیشرفت ما برای همه دنیا مهم است و ارتش ما بیش از همیشه رشد کرده» ادامه داد: «از پیمان پاریس خارج شدم، سازمان ملل باید به مشکلات عمده دنیا مثل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تروریسم و نسل کشی توجه کند.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، آغاز شد. او در سخنانش در مقر این سازمان در نیویورک گفت: «برای توسعه پایدار باید مطمین شد منابع به سوی کشورهایی می‌رود که توسعه آنها سبز است، تجارت باید آزاد و بدون تعرفه باشد، این پیمان جدید باید به سمتی برود که فقط عده‌ای قدرت در دست نداشته باشند و قدرت تقسیم شود.»

او تاکید کرد: «کشورهای پیشرفته با توجه به وضعیت فعلی نباید فقط به نفع اقتصاد خود عمل کنند، امسال با وجود کووید ۱۹ برنامه‌هایی ارایه دهیم که همه از مسائل اقتصادی سود ببرند نه فقط عده‌ای خاص یا کشورهایی خاص.»

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار پایان دادن به بیکاری، بازماندن از تحصیل، خشونت خانگی و خشونت علیه زنان شد.

گوترش تلاش انجام شده برای صلح در افغانستان را نیز نشان‌دهنده عملکرد خوب جامعه جهانی دانست و ادامه داد: «بعد از ۹ سال از درگیری در سوریه افراد بیشتری جان خود را از دست می‌دهند، در خاورمیانه می‌بینیم در حال حاضر یکسری حرکات به سوی صلح می‌رود حتی در کرانه باختری.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More