شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ خطاب به اردوغان: ما تقریبا از روز اول با هم دوست بودیم

ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به اردوغان گفت: «ما مدت‌ها با هم دوست بوده‌ایم، تقریبا از روز اول.کشورهای همدیگر را می‌شناسیم و درک متقابلی داریم.» ترامپ گفت امیدوار است که روابط با ترکیه بهتر شود.

سفر روز چهارشنبه بیست‌ودوم آبان‌ماه اردوغان به واشنگتن، به دعوت رییس جمهوری آمریکا و تنها چند هفته پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه به شمال سوریه انجام شد. عملیاتی که آمریکا با آن مخالف کرد و ترکیه هم متعهد به توقف آن شده است. اردوغان در این زمینه گفت: «ما همچنان به تعهداتی که با آمریکا درباره وضعیت شمال سوریه داشتیم، وفاداریم.»

در این دیدار طرفین درباره موضوع‌های مختلفی از جمله مسائل منطقه، اسرای داعش و خرید سامانه‌های دفاعی صحبت کردند. رییس جمهوری آمریکا بار دیگر از تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه انتقاد کرد و آن را چالشی بزرگ در روابط واشنگتن و آنکارا توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اردوغان و همسرش گفت که آن‌ها در کشور خودشان و نیز منطقه افراد بسیار قابل احترامی هستند.

رییس جمهور ترکیه نیز در بخشی از صحبت‌های روز چهارشنبه با اشاره به حضور فتح‌الله گولن، از مخالفان اردوغان، در آمریکا بار دیگر او را مسئول کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۵ معرفی کرد و گفت: «ما اسناد و مدارکی ارائه خواهیم داد که ثابت می‌کند گولن یک تروریست است و ۲۵۱ تن از شهروندان ترکیه را کشته و سعی داشته است دولت حاکم را سرنگون کند.»

اردوغان همچنین مدعی شد که در جریان عملیات نظامی اخیر در شمال سوریه ۲۰۰ تن از اعضای داعش را دستگیر کرده‌اند. او همچنین موضع رسمی دولت خود در قبال کردها را تکرار کرد گفت: «ما باید میان کردهایی که مشکلی با آن‌ها‌‌ نداریم و کردهایی که از عناصر تروریست هستند، تفاوت قائل شویم.»

سفر رییس جمهوری ترکیه به واشنگتن با انتقادهای گسترده‌ای در داخل آمریکا مواجه شده است. رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که این سفر اساسا نباید انجام می‌شد. برخی از رسانه‌ها و چهر‌ه‌های سیاسی در آمریکا، گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه را متهم به ارتکاب «جنایت جنگی» کرده‌اند و آنکارا را مسئول آن می‌‌دانند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More