شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است؛ واکنش‌ها

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. او که روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در کاخ سفید سخن می‌گفت، اعلام کرد: "وقت آن فرا رسیده است تا به شکل رسمی بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل، به رسمیت بشناسیم."

ترامپ همچنین افزود: "به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تصدیق واقعیت موجود است." از سال ۱۹۸۰، اسرائیل بیت المقدس را به عنوان شهری واحد، شامل دو بخش غربی و شرقی، ‍پایتخت خود می‌داند. مراکز مهم دولتی اسرئیل، ازجمله دفتر نخست وزیری، پارلمان، دادگاه عالی و اکثر وزارت‌خانه‌های کشور در بیت المقدس واقع شده‌ اند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین دستور آغاز روند انتقال سفارتخانه کشورش به بیت المقدس را صادر کرد. در حال حاضر هیچ سفارت‌خانه‌ای در بیت المقدس وجود ندارد و کشور‌های خارجی شهر تل‌آویو را به عنوان مقر سفارت‌های خود انتخاب کرده‌اند.

در بخش دیگری از سخنان خود، ترامپ به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را در راستای منافع آمریکا خواند. او با اشاره به عملکرد رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا در این مورد، گفت: "رئیس‌جمهورهای پیشین این قضیه را یکی از وعده های اصلی انتخاباتی خود اعلام کرده بودند، ولی در اجرای آن ناموفق بودند."

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرد، که به موجب آن دولت ایالات متحده موظف شد تا سال ۱۹۹۹ سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند. ولی تاکنون رئیس‌جمهور‌های آمریکا، با استفاده از تبصره‌ای در این قانون، اجرای آن را به تعویق انداخته بودند.

در این سخنان، ترامپ رهبران فلسطینی و اسرائیلی را به احترام متقابل و گفت‌و‌گوی سازنده دعوت کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین بر پایبندی کشورش بر فرآیند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تاکید کرد.

در واکنش به این اقدام آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با استقبال از این تصمیم از دولت آمریکا تشکر کرد و این اقدام را سرفصلی تاریخی خواند.

رئیس‌جمهور، فرانسه اما با اتخاذ موضعی متفاوت، گفت: "وضعیت بیت‌المقدس باید مشترکاً توسط اسرائیلی ها و فلسطینیان تعیین شود."

پیش‌تر، ملک سلمان، پادشاه عربستان، روز سه‌شنبه ۱۴آذر، در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نسبت به پیامدهای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس هشدار داد و به او گفت: "انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس باعث شعله‌ورشدن احساسات مسلمانان جهان خواهد شد."

پادشاه عربستان سعودی در این گفت‌وگوی تلفنی افزوده: "هرگونه اعلام آمریکا در خصوص وضعیت بین المقدس، پیش از دست یابی به یک توافق دائمی به مذاکرات صلح آسیب خواهد زد و تنش در منطقه را افزایش خواهد داد."

به جز پادشاه عربستان، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس‌های جداگانه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، به آنها گفته که وی قصد دارد سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کند.

به گفته رویترز، رهبران مسلمان کشورهای عرب به دونالد ترامپ تذکر داده‌اند که این تصمیمی نگران‌کننده و خطرناک است و می‌تواند مذاکرات حساس و شکننده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را به شکست کشانده و امواجی از آشوب در منطقه به‌همراه بیاورد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز، روز چهار شنبه ۱۵ آذر مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد. می انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت‌المقدس را اقدامی نامناسب خوانده است و تاکید کرده که :"وضعیت بیت‌المقدس باید از طریق مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود."

از سوی دیگر، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در جمع مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: "این‌که ادعا می‌کنند، می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آنهاست." به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: "در مساله‌ فلسطین، دست آن‌ها بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند. پیروزی از آن امت اسلامی است و فلسطین آزاد خواهد شد و ملت فلسطین به پیروزی خواهد رسید."

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More