شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
علیرغم لرزه‌های قتل یک روزنامه‌نگار عربستانی؛

ترامپ به دنبال حفظ اتحاد استراتژیک با ریاض

 

دولت دونالد ترامپ، با وجود فشار زیاد برای واکنش به قتل جمال خاشقجی، وزیر خزانه‌داری را به ریاض می‌فرستد تا راهی برای حفظ روابط استراتژیک بین آمریکا و سعودی بیابد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که روز دوشنبه، سی مهر ماه منتشر شد، نوشته است که مجموعه‌ای از نمایندگان کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از ترامپ خواسته بودند که سعودی را تحریم کند. هم‌زمان با این درخواست، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری به گروه کوچکی از خبرنگاران گفته است که همکاری ریاض برای موفقیت کمپین فشار علیه ایران و منع تهران از تسلط بر منطقه حیاتی است.

منوچین در عین اینکه گفته است آمریکا باید همواره اقدامات تنبیهی مناسب در مقابل نقض حقوق بشر انجام دهد، اما صحبت از تنبیه سعودی هنوز زود است.

او گفت که پیامش برای عربستان سعودی این است که دو کشور دغدغه‌های مهم مشترکی از جمله مبارزه با تروریسم و مقابله با ایران را دارند که باید روی آنها تمرکز کنند.

او روز یکشنبه ۲۹ مهر بعد از ملاقات با بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل گفت که آمریکا به روابطش با سعودی به صورت عادی ادامه می‌دهد و در عین حال تلاش می‌کند که به حقایق در مورد قتل خاشقجی برسد.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار و منتقد عربستان سعودی، پس از مراجعه به کنسولگری کشور متبوعش در استانبول ناپدید شد. رسانه‌ها و مقامات ترکیه از نخستین ساعات، از قتل او خبر دادند.

عربستان سعودی که تا جمعه هفته گذشته ۲۷ مهر این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود نهایتا قتل خاشقجی را پذیرفته و آن را یک عملیات خودسرانه خواند.

قتل خاشقجی باعث شد که بسیاری از شرکتها و چهره‌های بین‌المللی در اعتراض به دخالت احتمالی دولت سعودی در این موضوع از کنفرانس موسوم به داووس در کویر خارج شوند. منوچین نیز هفته گذشته اعلام کرد که در این کنفرانس که قرار است از طرح‌های محمد بن سلمان برای بازسازی اقتصادی سعودی حمایت کند سخنرانی نخواهد کرد.

تعداد زیادی از سناتورها در آمریکا توضیحات ریاض در مورد خاشقجی را نپذیرفته و از تحریم و توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی سخت گفته‌اند. سناتور رند پال، از ایالت کنتاکی، در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز توضیحات سعودی در مورد قتل خاشقجی را «توهین‌آمیز» خوانده و گفت باید فورش اسلحه و کمک به محمد بن سلمان در ادامه جنگ یمن متوقف شود.

مونچین در حالی به عربستان سعودی می‌رود که آمریکا آماده اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه  ایران در کمتر از دو هفته آینده می‌شود. عربستان سعودی متعهد شده است که نفت بیشتری تولید کند و از تبعیت از تحریم‌ها حمایت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More