شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه چین است

پایگاه خبری آکسیوس، با استناد به منابع خود گزارش داد که دونالد ترامپ، قصد دارد  سیاست‌های سختگیرانه علیه چین را افزایش دهد تا میراث خود درباره روابط آمریکا و چین را تقویت کند. او تلاش می‌کند که مسیر احتمالی بازگشت از این مسیر را برای جو بایدن سخت‌تر کند.

به گزارش آکسیوس: «جان راتکلیف، رییس اطلاعات ملی،  این روزها به صورت علنی اطلاعاتی جزئی درباره اقدامات چین در داخل ایالات متحده را با جزئیات دقیق شرح می‌دهد.»

مقامات دولت ترامپ قصد دارند که هر چه بیشتر شرکت‌های چینی، نهادهای دولتی و مقامات چینی را به اتهام مشارکت در نقض حقوق بشر در سین کیانگ و هنگ‌کنگ و همچنین به دلیل تهدید امنیت ملی ایالات متحده، تحریم یا محدود کنند.

در عین حال مقامات دولتی آمریکا به آکسیوس گفتند، که امکان اقدامات بزرگ جدید در مورد تایوان یا بستن بیشتر كنسولگری‌های چین در ایالات متحده وجود ندارد. 

جان الیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی به آکسیوس گفته است: «تا زمانی که پکن مسیر خود را تغییر ندهد و به یک بازیگر مسئول در صحنه جهانی تبدیل نشود، اگر روسای جمهور آینده ایالات متحده اقدامات تاریخی رییس جمهور ترامپ را معکوس کنند، یک خودکشی سیاسی خواهد بود.»

مقامات ارشد دولت ترامپ در حال گفت‌وگو با وزارت دفاع آمریکا هستند تا فهرست شرکت‌های چینی که را به نظر می‌رسد با ارتش چین ارتباط دارند، گسترش دهند. 

پیش از این نیز  دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در هفته گذشته با صدور یک فرمان اجرایی، سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها را در شرکت‌هایی که مرتبط با ارتش چین هستند، ممنوع کرد.

این فرمان که از ۲۲ دی ماه اجرایی می‌شود ۳۱ شرکت چینی را هدف قرار می‌گیرد که به گفته دولت آمریکا «به توسعه و مدرن‌سازی» ارتش چین کمک کرده و «به طور مستقیم» امنیت ملی ایالات متحده را تهدید کرده‌اند.

طبق گزارش آکسیوس دستورالعمل اجرایی جدیدی که برای ۳۱ شرکت چینی مرتبط به ارتش چین در هفته گذشته صادر کرد، احتمالا برای هرگونه تحریم جدید با محدودیت مشابهی همراه خواهد شد.

غیر از این مقامات دولت ترامپ قصد دارند استفاده رو به رشد چین از «کار اجباری» در صنعت رقابتی صید ماهی را هدف قرار دهند. «نیروی کار اجباری و بدون مزد» فقط یک نگرانی در مورد حقوق بشر نیست، چرا که این سیاست همچنین می‌تواند به صنعت شیلات چینی - صنعتی با اهمیت ژئوپلیتیک- نسبت به رقبا یک برتری بدهد.

به گفته آکسیوس، تیم انتقالی بایدن درخواست اظهار نظر درباره این گزارش را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More