شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: اگر در انتخابات برنده شوم در مدت یک ماه با ایران به توافق می‌رسیم

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا گفت درصورتی‌که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود، جمهوری اسلامی در عرض مدت یک‌ماه با دولت ایالات متحده به توافق خواهد رسید.  

ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید گفت: «اگر ما در انتخابات برنده شویم، ایران در مدت یک ماه پس از انتخابات با ما به تفاهم خواهد رسید.»

او خاطرنشان کرد: «با این حال، بزرگترین رویای آنها در جهان این است که جو بایدن برنده شود، زیرا در این‌صورت آنها این کشور را تصاحب خواهند کرد. چین و کره شمالی نیز این کشور را تصاحب خواهند کرد.»

اظهارات ترامپ در شرایطی مطرح می‌شود که آمریکا در تلاش است از طریق شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی را که به موجب توافق هسته‌ای ایران در مهرماه به پایان می‌رسد تمدید کند.

آمریکا این هفته پیش‌نویش قطعنامه مورد نظر خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت ارائه خواهد داد. 

رویترز روز دوشنبه به نقل از دیپلمات‌های مطلع در سازمان ملل‌ گزارش داد که تلاش‌های نهایی بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن روسیه و چین برای وتو نکردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» موفق نبوده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در یک کنفرانس مجازی با اشاره با پایان تحریم تسلیحاتی ایران در اواخر مهر ماه گفت این اتفاق جمهوری اسلامی را قادر می‌کند که در هر جای جهان سلاح خرید و فروش کند.

او گفت: «ما جلوی این مساله را می‌گیریم. ما می‌خواهیم تحریم تسلیحاتی را تمدید کنیم و امیدواریم که موفق شویم.»

رویترز به نقل از یک دیپلمات چینی در سازمان ملل که نخواسته نامش فاش شود گفت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «مبنای قانونی ندارد» و هر گونه اقدامی در این مسیر تنها به تضعیف توافق هسته‌ای منجر خواهد شد.

با وجود اینکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، واشینگتن معتقد است که همچنان به عنوان کشوری که نامش در این قرار داد ذکر شده می‌تواند با استناد به اینکه ایران از تعهدات خود تحت برجام تخطی کرده، بنابر سازوکاری که مکانیسم ماشه نام دارد تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را دوباره فعال کند.  

ریچارد گوان، یکی از مدیران گروه بین‌اللمی بحران که از سوی سازمان ملل برای جلوگیری از مناقشات فعالیت می‌کند، گفت شانس تصویب قطعنامه مورد نظر آمریکا «صفر» است و واشینگتن با این کار قصد دارد به مکانیسم ماشه متوسل شود.

از سوی دیگر، پیش از آنکه روسیه و چین ناچار شوند برای رد قطعنامه مورد نظر آمریکا به حق وتو متوسل شوند، باید حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به آن رای موافق بدهند. با این حال، رویترز به نقل از دیپلمات‌های مطلع گزارش داده است که آمریکا ممکن است نتواند حتی حمایت ۹ عضو شورای امنیت را نیز در این راه به دست آورد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More