شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ از هر دو اتهام استیضاح تبرئه شد

 

مجلس سنای آمریکا، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، را از هر دو اتهام مطرح شده در پرونده استیضاح تبرئه کرد.

در رای‌گیری شامگاه چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه مجلس سنا، ترامپ با ۵۲ رای در برابر ۴۸ رای از اتهام اول خود تبرئه شد. اتهام اول ترامپ در پرونده استیضاح سواستفاده از قدرت عنوان شده بود. میت رامنی تنها سناتور جمهوری‌خواه بود که رای به «گناهکاری» ترامپ در اتهام اول داد.

دقایقی بعد از رای‌گیری اول، مجلس سنا آمریکا ترامپ را از اتهام دوم، ناظر به کارشکنی در فعالیت‌های کنگره با ۵۳ رای در برابر ۴۷ رای تبرئه کرد.

ترامپ در نخستین واکنش به تبرئه خود در دادگاه استیضاح مجلس سنا اعلام کرد روز پنج‌شنبه در کاخ سفید در این‌باره صحبت خواهد کرد و بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.

برای برکناری رییس جمهوری آمریکا به رای مثبت دو-سوم اعضای مجلس سنا، ۶۷ رای، نیاز بود. مجلس سنا آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و در حال حاضر اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است، شامگاه چهارشنبه ۲۷ آذرماه  طرح استیضاح  ترامپ را تایید کرده بود.

طی جلسات استیضاح، دموکرات‌ها تلاش کردند رییس جمهوری آمریکا را به سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره متهم کنند. در برابر تیم وکلای رییس جمهوری، استیضاح ترامپ را اقدامی در راستای تضعیف دموکراسی در ایالات متحده خوانند.

ترامپ سومین رییس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که در مجلس سنا استیضاح شد. بیل کلینتون، رییس جمهوری دموکرات آمریکا در فوریه سال ۱۹۹۹ از سوی نمایندگان مجلس سنا با اختلاف اندکی تبرئه شد.

جلسه نهایی استیضاح ترامپ تنها یک روز پس از سخنرانی سالانه او در برابر اعضای کنگره انجام شد. ترامپ در سخنرانی سالانه خود به‌‌طور قاطع از سیاست‌های داخلی و خارجی دولت خود دفاع کرد و با تشویق و استقبال هم‌حزبی‌های خود، از حزب جمهوری‌خواه، روبه‌رو شد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More