شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ از اجبار ایران به مذاکره گفت، روحانی خواستار بازگشت آمریکا به برجام شد

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با حضور در یک نشست خبری گفت ایران مجبور خواهد شد برای یک توافق جدید با آمریکا مذاکره کند.

دونالد ترامپ در این نشست خبری که روز چهارشنبه ۴ مهر در نیویورک برگزار شد درباره خروج آمریکا از برجام گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران در شش ماه گذشته تغییر نکرده است، یعنی از هنگامی که آمریکا از توافق خیلی خیلی  بد خارج شد. خیلی بد برای اینکه در برجام درباره یمن و سوریه توافق نکردند و معتقدند بودند اینها موضوعاتی پیچیده است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین درباره همکاری رهبران جهان برای توافق جدید با ایران گفت: اهمیت ندارد که رهبران جهان درباره ایران چه فکر می‌کنند. ایرانی‌ها درنهایت سراغ من خواهند آمد و یک توافق خوب خواهیم داشت؛ البته شاید هم اینطور نشود.

ترامپ در توضیح بیشتر درباره مذاکره با ایران با بیان اینکه از دولت جهموری اسلامی تنها یک چیز ساده می‌خواهم، و آن نداشتن سلاح اتمی‌ست گفت: من خواهان آن هستم که ایران اقتصاد بزرگی داشته باشند. من علاقه دارم ایران هرچه می‌توانند نفت بفروشند، برای اینکه من از اوپک راضی نیستم.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که شرکت‌های خارجی در حال خروج از ایران هستند که نمونه اخیر آن مرسدس بنز است چون این شرکت‌ها باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

ترامپ در ادامه با اشاره به پیامدهای سیاسی و اقتصادی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: تورم در ایران به سرعت در حال افزایش است و پول آنها بی‌ارزش شده. مردم نمی‌توانند نان بخرند و وضعیت فاجعه است. آنها در حال حاضر بسیار رنج می‌برند و در همه شهرها اعتراض‌های عمومی در جریان است که خیلی وسیع‌تر از اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ مشهور به جنبش سبز است. دونالد ترامپ با انتقاد از رویکرد باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران گفت: اوباما در کنار حکومت ایران ایستاد و نه در کنار مردم ایران و شاید اگر از مردم حمایت می‌کرد الان ایران دیگری می داشتیم. سپس ترامپ با تاکید گفت: اما من در کنار مردم ایران ایستاده‌ام.

نشست خبری ترامپ در حالی برگزار شده که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز ساعاتی پیش از او در جمع خبرنگاران حاضر شده بود.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در این نشست که پیش از بازگشت او از نیویورک به تهران انجام شد، با بیان اینکه آمریکا همه تحریم‌های ممکن را انجام داده است گفت تحریم‌هایی که قرار بود در نوامبر انجام بگیرد در سپتامبر اجرایی شد و هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و صحبت از تحریم‌های خیلی سخت‌تر کاملا یک بحث تبلیغاتی و روانی است.

حسن روحانی دولت آمریکا را منزوی خواند و با اشاره به جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ گفت: در این جلسه روشن شد که آمریکا تنها است. همه کشورهایی که در شورای امنیت صحبت کردند از برجام حمایت کردند و با لحن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام آمریکا را به عنوان یک اقدام نادرست قلمداد کردند.

او همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را غیرقانونی و اشتباه خواند و گفت:‌ آمریکا یک اشتباه کرده یا از این اشتباه به نقطه درست خودش برمی‌گردد و یا به اشتباه خودش ادامه می‌دهد. آمریکا روزی باز خواهد گشت، دیر یا زود، آمریکا نمی‌تواند این روند را ادامه دهد، این به نفع ملت آمریکا نیست، کاری که دولت آمریکا انجام می‌دهد نه به نفع ملت ایران، نه به نفع ملت آمریکا، نه به نفع ملت اروپا و نه به نفع دیگران است.

رییس‌جمهوری ایران در ادامه تحریم آمریکا را برخلاف قطعنامه شورای امنیت دانست و گفت وظیفه کشورهاست که این اقدام آمریکا را به شکست بکشانند.

در نشست خبری همچنین خبرنگاری درباره امکان آزادی ایرانی‌های دوتابعتی زندانی در ایران پرسید که حسن روحانی در پاسخ به آن قوه قضاییه جمهوری اسلامی را مستقل خواند. او همچنین پرسش درباره امکان سفر خبرنگاران ایرانی بی‌بی سی فارسی را به ایران را بی‌پاسخ گذاشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More