شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم گفت‌وگوهای فرانسه، آمریکا و روسیه در ژنو برای آتش‌بس در ناگورنو قره‌باغ

فرانسه، آمریکا و روسیه تلاش برای پایان دادن به نگرانی از جنگ منطقه‌ای در قفقاز جنوبی بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را با گفت‌وگوهایی در ژنو افزایش داده‌اند.

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه خبر داد که نمایندگان این سه کشور روز دوشنبه در مسکو ملاقات می‌کنند تا طرف‌های درگیر را برای مذاکره در مورد آتش بس ترغیب کنند. وزیر خارجه فرانسه، به کمیسیون خارجی پارلمان فرانسه گفت: «ما می‌خواهیم همه بدانند توقف فوری و بدون قید و شرط جنگ، به نفع آنها است و ما باید مذاکره را شروع کنیم.»

لودریان توضیح نداد که آیا نمایندگان ارمنی و آذربایجانی هم در مذاکرات حضور خواهد داشت یا نه. اما آذربایجان گفته است که وزیر خارجه این کشور، جیحون بایراموف، روز پنج‌شنبه به ژنو سفر می‌کند.

وزارت خارجه ارمنستان هم اعلام کرد که زهراب مونتساکانانیان، وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه به مسکو سفر خواهد کرد اما جزئیاتی در این باره ارائه نداد. وزارت خارجه ارمنستان دیدار با وزیر خارجه آذربایجان را منتفی دانسته است.

طرف‌های درگیر تاکنون درخواست‌های آتش بس توسط پاریس، واشنگتن و مسکو را نادیده گرفته‌اند. رهبران آذربایجان و ارمنستان همچنین در مورد شرایط خود برای توقف جنگی که از ۲۷ سپتامبر آغاز شده است، اختلاف نظر دارند.

تاکنون در این درگیری‌ها بیش از ۳۶۰ نفر، از جمله ۳۲۰ نظامی و ۱۹ غیرنظامی در قره باغ  و ۲۸ غیرنظامی آذربایجانی کشته شده‌اند. این  درگیری شدیدترین درگیری‌ها از زمان جنگ در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بر سر قره باغ است که منجر به کشته شدن حدود سی هزار نفر شد.

آذربایجان می‌گوید که برخی شهرهای خارج از منطقه درگیری نیز مورد حمله ارمنستان قرار گرفته‌اند. این امر باعث نزدیک شدن جنگ به سرزمینی شده است كه از طریق آن خطوط لوله گاز و نفت آذربایجان به اروپا منتقل می‌شود.

فرانسه، ایالات متحده و روسیه مشترکا عضو سازمان امنیت و همکاری مینسک هستند که سال‌ها است در مورد قره‌باغ میانجیگری می‌کند. ترکیه این گروه را به مسامحه و نادیده گرفتن مشکل متهم کرده و گفته است که دیگر نباید پادرمیانی و دخالت کند.

وزیر خارجه فرانسه نیز با انتقاد از ترکیه، بار دیگر اتهاماتی را که ترکیه انکار کرده، مطرح کرد که  ترکیه در این مناقشه به‌صورت نظامی وارد شده و این «بین المللی سازی» درگیری را دامن می‌زند.

الهام علی اف رییس‌جمهوری آذربایجان نیز گفته است که کشورش تنها پس از پایان مرحله شدید درگیری نظامی با ارمنستان گفت‌وگو خواهد کرد و می‌خواهد ترکیه هم در میانجی‌گری دخیل باشد. وی همچنین از ارمنستان خواست که برای خروج از قره باغ و مناطق اطراف آذربایجان یک جدول زمانی تعیین کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More