شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم تحرکات بین‌المللی برای مقابله با نقش حزب‌الله در لبنان

هم‌زمان با افزایش اعتراضات مردمی نسبت به حضور حزب‌الله در ساختار قدرت لبنان و حمایت جمهوری اسلامی از این گروه، تحرکات بین‌المللی برای کاهش نفوذ این گروه شبه‌نظامی در این کشور ادامه دارد.

معترضان لبنانی سوء‌مدیریت دولتمردان این کشور را دلیل انفجار هفته گذشته در بیروت می‌دانند و با توجه به وزن سیاسی حزب‌الله در دولت، خشم عمومی نسبت به این گروه تحت حمایت ایران شدت گرفته است.

کاخ الیزه روز چهارشنبه اعلام کرد امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، حسن روحانی، نسبت به «دخالت‌های خارجی» در امور داخلی لبنان هشدار داد و خواستار حمایت از روی کار‌ آمدن دولتی شد که بتواند بحران کنونی این کشور را مدیریت کند.

مکرون اولین رهبر جهان بود که پس از حادثه بیروت به بازدید از لبنان رفت و هماهنگی‌های بین‌المللی برای کمک‌رسانی به این کشور را به عهده گرفت. در کنفرانسی بین‌المللی که به ابتکار رییس‌جمهور فرانسه تشکیل شد، کشورهای مختلف در مجموع حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک به لبنان جمع‌آوری کردند.

انفجار بندر بیروت که ۱۷۱ کشته، بیش از شش هزار مجروح، ده‌ها مفقودالاثر و حدود ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان در پایتخت لبنان به‌جای گذاشته، این هفته دولت حسان دیاب، نخست‌وزیر سابق لبنان و از متحدان حزب‌الله، را وادار به کناره‌گیری کرده است.

اما خواسته‌های معترضان لبنانی از کناره‌گیری دولت فراتر رفته و آنها بر تغییرات اساسی در ساختار سیاسی این کشور تاکید دارند، ساختاری که حزب‌الله در آن سهم چشمگیری دارد.

پایگاه خبری اکسیوس روز چهارشنبه به نقل از مقامات اسرائیلی و آمریکایی گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است در صورتی‌که حزب‌الله تمام محدودیت‌های خود علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را بر ندارد، آمریکا قطعنامه تمدید فعالیت این نیروها را وتو خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، آمریکا در هفته‌های اخیر به اعضای شورای امنیت هشدار داده که در جلسه دهم شهریور این شورا با تمدید فعالیت نیروهای حافظ صلح در لبنان موافقت نخواهد کرد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در پی حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۷۸ در این کشور مستقر شدند و پس از جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ حوزه وظایف آنها گسترده‌تر شد.

براساس گزارش اکسیوس، آمریکا معتقد است حزب‌الله تحرکات و دسترسی‌های نیروهای حافظ صلح را محدود کرده و تاثیر کار این نیروها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. واشینگتن خواستار برداشتن همه محدودیت‌های اعمال شده از سوی حزب‌الله شده و تقاضا کرده که نیروهای حافظ صلح در صورت برخورد با هر چالشی آن را به طور مفصل به شورای امنیت گزارش کنند.

این گزارش می‌افزاید آمریکا و اسرائیل نسبت به ناتوانی نیروهای حافظ صلح در جلوگیری از افزایش قدرت نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز اسرائیل معترض هستند و می‌گویند از آنجا که این نیروها به ماموریت خود عمل نمی‌کنند باید تعدادشان کاهش یابد.

از آنجا که آمریکا تامین کننده بخش مهمی از هزینه‌های نیروهای حافظ صلح در لبنان است، بسیاری از ناظران این اقدام آمریکا را حرکتی تاکتیکی برای افزایش فشار بر ایران و حزب‌الله قلمداد می‌کنند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More