شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم اعتراض‌ها در عراق

در ادامه تظاهرات‌ها و  اعتراض‌های ضد دولتی در عراق، هزاران نفر روز یک‌شنبه در میدان تحریر بغداد و چند شهر دیگر گردهم آمدند و ضمن بزرگداشت یاد کشته شدگان درگیری‌های اخیر خواهان پاسخ‌گویی مسئولان و کناره‌گیری دولت حاکم شدند. گردهمایی‌های روز یک‌شنبه با خشونت کم‌تری همراه بود و بنابرگزارش‌ها کسی کشته نشد.

خبرگزاری رویترز شامگاه یک‌شنبه در گزارشی نوشت معترضان در میدان تحریر بغداد شعار می‌دادند : «ما زندگی و خون خود را به تو می‌دهیم ای عراق».

 رویترز به نقل از منابع خود نوشت که در جریان تظاهرات‌های روزهای جمعه و شنبه دست‌کم ۷۴ تن کشته شدند. 

روز یک‌شنبه علاوه بر بغداد، گردهمایی‌ها و اعتراض‌های کوچک و بزرگ دیگری نیز در چند شهر دیگر، از جمله در شهر شیعه‌نشین کربلا نیز برپا شد. بنا بر گزارش‌ها، در جریان تجمع گروهی از معترضان مقابل استانداری کربلا، دروازه این ساختمان دولتی به آتش کشیده شد.

شبکه خبری شبکه‌خبری اسکای‌نیوز نیز به نقل از خبرنگار خود نوشت که در جریان درگیری‌های روز یک‌شنبه کربلا، ۴۵ تن از معترضان و نیز ۱۷ تن از نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند.

پارلمان عراق قرار است روز دوشنبه جلسه ویژه‌ای درباره اعتراض‌های اخیر برگزار کند و تاکنون چهار نماینده مجلس عراق در همراهی با معترضان استعفا داده‌اند.

در ادامه واکنش‌ها به دور دوم اعتراض‌ها در عراق، مقتدی صدر، از رهبران سیاسی شیعی عراق، دولت این کشور را متهم کرد که تلاش می‌کند میان مردم و نیروهای حشد‌الشعبی درگیری ایجاد کند.

دور جدید اعتراض‌ها در عراق از شامگاه پنج‌شنبه دوم آبان ماه و همزمان با یک‌سالگی به قدرت رسیدن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور، آغاز شده است. معترضان در جریان این تجمع‌ها، همچون دور اول اعتراض‌ها، خواهان برخورد با عوامل فساد اقتصادی و برکناری دولت حاکم شدند.

 معترضان خواهان کناره‌گیری فوری عادل عبد‌المهدی، نخست وزیر عراق، هستند. این در حالی است که عبد‌المهدی گفته است در صورت کناره‌گیری و در نبود یک دولت جایگزین قانونی کشور در آشوب و هرج و مرج فرو خواهد رفت.

بنابرگزارش‌ها از ابتدای آغاز اعتراض‌های ضددولتی در عراق، دست‌کم ۲۳۱ تن کشته شده‌اند. بخش عمده‌ای از قربانیان در اثر شلیک مستقیم به سر یا سینه کشته شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More