شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحلیلگر روسی: حمایت مسکو از شیعه‌گری ایران خودکشی خواهد بود

 

وبسایت خبری- تحلیلی المانیتور (Al-Monitor) در گزارشی امروز پنجشنبه ۱۵ تیرماه در مورد اهداف روسیه در خاورمیانه می‌نویسد مسکو در پشتیبانی از حکومت ایران برای توسعه‌طلبی و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه با موانع متعددی روبرست.

المانیتور می‌نویسد: «این حقیقت که روسیه و ایران در مشارکت مالی و تسلیحاتی در پشتیبانی رژیم بشار قرار دارند و اینکه روسیه از فضای ایران برای حملات هوایی بر علیه مخالفان اسد استفاده کرده است به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است که روسیه و ایران اکنون در یک اتحاد منطقه‌ای با یکدیگر هستند.

به علاوه مخالفت‌های روسیه با انزوای بیشتر ایران در صحنه سیاست جهانی این باور را به‌وجود می‌آورد که در رقابت‌های میان ایران شیعه و کشورهای سنّی‌مذهب عرب، مسکو از توسعه‌طلبی حکومت تهران پشتیبانی می‌کند.

با این حال مسکو در حمایت از سلطه حکومت ایران بر منطقه خاورمیانه با موانع گوناگون و متعددی روبرو است.»

فیودور لوکیانوف (Fyodor Lukyanov) مفسر امور بین‌المللی و ریاست هیأت شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه به المانیتور می‌گوید: «هرگونه حمایت آگاهانه و حساب ‌شده روسیه از شیعه‌گری در مقابل سنّی‌ها با خودکشی سیاسی برابر خواهد بود. زیرا ۹۰ درصد مسلمانان روسیه سنّی هستند.»

به گفته المانیتور، «از زمان سقوط کمونیسم در روسیه، کمرنگ‌تر کردن هویت مسلمانان سنّی در این کشور که بتواند از تروریسم و افراط‌گرایی زائیده مذهب جلوگیری کند یکی از اولویت‌های سیاستمداران مسکو بوده است.

مسکو با پشت سر گذاشتن و خنثی کردن دو جنگ خونین و ویرانگر در منطقه مسلمان نشين چچن و آسیب دیدن در حملات تروریستی بزرگ در گروگانگیری تئاتر دوبرووکا (Dubrovka) در سال ۲۰۰۲ و قتل‌عام در مدرسه کودکان بسلان (Beslan) در سال ۲۰۰۴، به سختی می‌تواند امروز منافع و سیاست خود در خاورمیانه را بر مبنای قرار گرفتن در کنار رژیم‌های مذهبی منطقه دنبال کند.

هرگونه همسویی مسکو با نیروهای مذهبی شیعه یا سنّی تنها به یارگیری از طرف مقابل برای انجام جنایات تروریستی بیشتر منجر خواهد شد.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More