شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی علیه ایران برای ماندن آمریکا در برجام

 

نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۲۵ اسفندماه در حالی در شهر وین اتریش برگزار شد که خبرگزاری رویترز از پیشنهاد سه کشور فرانسه بریتانیا و آلمان، برای وضع تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران خبر داده است.

گفته می‌شود این پیشنهاد تحریم‌ که شخصیت‌ها و نهادهای دخیل در جنگ سوریه و برنامه موشکی ایران را دربر می‌گیرد، در راستای متقاعد کردن دونالد ترامپ برای ماندن در برجام تهیه شده است.

هم‌زمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که خروج ایالات متحده از برجام، اشتباهی دردناک برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

این جلسه فصلی کمیسیون برجام که به طور معمول روند اجرای توافق اتمی و رفع تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند اکنون در سایه سنگین برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا و انتخاب مایک پمپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان جایگزین او قرار گرفته، تصمیمی که نگرانی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام را افزایش داده است.

برایان هوک، مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه ایالات متحده که از تغییرات اخیر داخل این وزارت خانه در امان مانده، در پایان نشست مذکور گفت دونالد ترامپ به دنبال رسیدن به یک توافق تکمیلی فراتر از برجام با اروپایی‌ها تا پیش از سر رسیدن ضرب‌الاجل ۲۲ اردیبهشت،(۱۲ می) برای تمدید تعلیق تحریم‌هاست. 

برایان هوک گفت: «من نمی‌خواهم در مورد نوع سازوکاری که ما برای رسیدن به توافقی با اروپایی‌ها استفاده خواهیم کرد، پیش‌داوری کنم. آنچه رئیس‌جمهور در ۱۲ ژانویه اعلام کرد این است که ما باید با متحدان اروپایی به توافقی تکمیلی بر سر سه موضوع مشخص دست یابیم».

سه کشور اروپایی فرانسه بریتانیا و آلمان برای ایجاد تغییرات و اصلاحات مدنظر دونالد ترامپ در توافق اتمی و همچنین دیگر خواست های او در محدود کردن برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران، مذاکراتی مجزا با آمریکا را در پیش گرفته‌اند. مذاکراتی که اکنون به نظر می‌رسد نتیجه‌اش  فشار بیشتر بر ایران خواهد بود.

رسانه‌های مختلف به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته‌اند که اروپایی‌ها برای نجات برجام و راضی کردن آمریکا به ماندن در این توافق، تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران برای برنامه موشکی تهران و نقش‌اش در جنگ سوریه پیشنهاد دادهاند.

این پیشنهاد که برای عملی شدن به حمایت همه ۲۸ عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد، روز دوشنبه در بروکسل، در نشست وزیران خارجه این اتحادیه در مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران از سوی اروپا با هدف جلب رضایت رئیس جمهوری آمریکا را اشتباه محاسباتی خواند که پیامدهای مستقیم برای برجام و ادامه حیات این توافق خواهد داشت.

همزمان با انتشار اخبار پیشنهاد تحریم‌های غیر‌هسته‌ای اروپا برای فشار بر ایران، در پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای گفت همه شرکت‌کنندگان بر اجرای موثر همه بخش‌های برجام و اجرای مستمر لغو تحریم‌های هسته‌ای تاکید کردند.

برایان هوک دیپلمات ارشد امریکایی گفته است رایزنی‌ها با مقام‌های اروپایی در خصوص ایران پیشرفت‌های خوبی داشته است.

با این وجود، اتحادیه اروپا همچنان مصمم است که هر گونه اقدامی برای فشار بر ایران باید جدا از توافق هسته‌ای باشد.

 

گزارش نیلوفر پورابراهیم درمورد نشست کمیسیون مشترک برجام و تحریم های جدید کشورهای اروپایی علیه ایران :

 

گفتگو با حسین علیزاده (پژوهشگر مطالعات صلح ) در این باره :

 

 

گفتگو با محسن سازگارا در این باره :

 

 

گفتگو با بهروز بیات (کارشناس مسائل هسته ای) از وین اتریش در این باره :

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More