شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحریم‌های جدید علیه روسیه؛ ترامپ انتقاد می‌کند، روسیه آن را جنگ تجاری می‌خواند

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱مرداد، تحریم‌های تازه علیه روسیه را با اکراه امضاء کرد؛ حرکتی که مسکو، آن را یک جنگ تجاری تمام‌عیار و پایان دادن به امیدها برای برقراری ارتباط بهتر با آمریکا خواند.

کنگره‌ی آمریکا، هفته‌ی گذشته، بدون توجه به تمایل رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه این کشور برای بهبود روابط با روسیه، لایحه‌ی تحریم‌ها را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ این لایحه را پشت درهای بسته، بدون تشریفات معمول امضا کرد. او ضمن انتقاد از این مصوبه، این لایحه را نقض حدود اختیارات خود در تعیین سیاست‌های خارجی دولت امریکا دانست و گفت که او قادر است معاملات به‌مراتب بهتری را نسبت‌به کنگره، با دولت‌ها انجام دهد؛ به این دلیل که مردم او را به‌خاطر موفقیت‌های چشمگیرش در عرصه‌ی تجارت، انتخاب کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت معتقد است که تصویب این لایحه، بیشتر ترجیح کنگره است تا قانون.  

از سوی دیگر، نخست‌وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، تحریم ها را «یک جنگ تجاری تمام‌عیار» خواند و در یک پست فیس‌بوکی افزود: «دولت ترامپ، در برابر این اقدام کنگره، کاملاً ضعیف عمل کرده است».
او در این پست نوشته است که «امیدها برای بهبود روابط با امریکا از بین رفته است».

نگرانی ترامپ در مورد تحریم‌های اخیر تصویب‌شده علیه روسیه، این سؤال را مطرح می‌کند که دونالد ترامپ، تا چه اندازه به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه پای‌بند خواهد بود.

ترامپ گفته است: «من در عین حال که از اقدامات سخت‌گیرانه برای تنبیه رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران، کره‌ی شمالی و روسیه حمایت می‌کنم، اما این قانون، دارای کاستی‌های زیادی است».

این قانون، به کنگره‌ی آمریکا اجازه می‌دهد که روسیه را به‌خاطر دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا و تجاوز به شبه‌جزیره‌ی کریمه‌ی اوکراین، تنبیه کند و تلاش‌های ترامپ را برای تسهیل اعمال تحریم علیه روسیه، تضعیف نماید.

وقتی اکثریت جمهوری‌خواه نمایندگان کنگره این لایحه را تصویب کرد، تمام امیدهای ترامپ [که خود جمهوری‌خواه است] برای وتو کردن این قانون، از بین رفت.

پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن استقبال از مصوبه‌ی کنگره، گفت که آن «به دشمنان ما این پیام را خواهد داد که رفتار آنها با عواقبی روبرو خواهد شد».

اما رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا نیز ضمن هم‌صدایی با دونالد ترامپ گفته است که او هم مانند رئیس‌جمهوری با این اقدام کنگره مخالف است.

تصویب این لایحه، باعث شد تا روسیه در یک اقدام متقابل، روز یک‌شنبه، ۸ مرداد دستور اخراج ۷۵۵ نفر از دیپلمات‌های آمریکا در آن کشور را صادر کند. روسیه همچنین اقدام به مصادره‌ی املاک دو دیپلمات آمریکایی در آن کشور کرده است.

ترامپ بارها اعلام کرده است که می‌خواهد روابط خود را با روسیه بهبود بخشد؛ اما این تمایل، بعد از اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور دخالت کرده است، عملاً متوقف شده است.

هیأت‌هایی در کنگره‌ی امریکا و یک وکیل ویژه، در حال انجام تحقیقات درباره‌ی این موضوع هستند. مسکو اتهام دخالت در انتخابات را رد می‌کند و دونالد ترامپ نیز هرگونه تبانی با روسیه را انکار می‌‌نماید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More