شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع فلسطینیان در نوار غزه در یک‌سالگی «راه‌پیمایی بازگشت»

 

هزاران فلسطینی در سالگرد شروع تظاهرات موسوم به «راه‌پیمایی بزرگ بازگشت» در مرز اسرائیل غزه در حالی گرد هم آمدند که نیروهای اسرائیلی در سطح وسیعی در این نقطه حساس مرزی موضع گرفته‌اند.

نیروهای اسرائیلی گاز اشک‌آور شلیک کردند و به گفته ارتش اسرائیل، تعدادی از حدود ۲۰ هزار معترض فلسطینی سنگ، نارنجک و لاستیک آتش‌زده به سمت آنان پرتاب کردند.

وزارت بهداشت غزه از کشته شدن جوانی ۱۷ ساله به نام ادهم‌ عماره در حین تظاهرات خبر داد و گفت تیر شلیک شده از سوی نیروهای نظامی اسرائیل به صورت او اصابت کرده بود.

فعالان فلسطینی که جلیقه‌های نارنجی روشن بر تن دارند، سعی در عقب نگه داشتن معترضان داشتند. با این حال، تعدادی از آنان از سیم‌های خاردار در مرز اسرائیل و غزه پا فراتر گذاشتند.

پزشکان در غزه از مرگ یک فلسطینی در نزدیکی مرز قبل از سپیده‌دم صبح شنبه دهم فروردین خبر دادند، اما ارتش اسرائیل از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفت فلسطینیان از جمعه شب مشغول پرتاب وسایل آتش‌زا به سوی نیروهای اسرائیلی بودند.

بلندگوهای سمت نوار غزه، سرودهای ملی پخش می‌کردند و بیمارستان‌های صحرایی برای مداوای مجروحین احتمالی برپا شده است.

ساکنین غزه با وجود بارش شدید باران به مکان‌های تجمع معترضین حرکت کردند و وزارت آموزش و پرورش کلیه مدارس را با هدف مشارکت بیشتر در تظاهرات تعطیل کرد.

از هفته گذشته و با نزدیک شدن به سالروز ۳۰ مارس رویارویی بین نیروهای اسرائیلی و تظاهرکنندگان فلسطینی شدت یافته بود.

تظاهرات «راهپیمایی بزرگ بازگشت» در گذشته به درگیری‌های خونین بین دو طرف منجر گشته است. رهبران گروه‌های مبارز فلسطینی – حماس و جهاد اسلامی – از پیشرفت در مذاکرات صلح به میزبانی مصر خبر داده‌اند.

ده روز مانده به انتخابات اسرائیل، مساله امنیت به موضوعی کلیدی تبدیل شده است و بحث چگونگی برخورد با مساله غزه برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به دنبال انتخاب برای پنجمین بار است سرنوشت‌ساز است.

تظاهرکنندگان خواستار رفع محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مصر و اسرائیل، و به رسمیت شناختن حق فلسطینیان برای بازگشت به سرزمینی‌اند که پس از تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از آن رانده شدند.

اسرائیل با این درخواست مخالفت کرده و می‌گوید، هدف حذف اکثریت یهودی است.

۳۰ مارس همچنین در فلسطین به نام «روز سرزمین» نامگذاری شده است. در چنین روزی در سال ۱۹۷۶، شش شهروند عرب در حین اعتراض به توقیف اراضی در شمال اسرائیل به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه در شرایط فقر شدید و میزان بیکاری بالا زندگی می‌کنند. اسرائیل غزه را در سال ۱۹۶۷اشغال کرد و نیروهایش را در سال ۲۰۰۵ از آنجا خارج کرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از زمان شروع اعتراض‌های یک سال قبل تاکنون، حدود ۲۰۰ نفر از ساکنان غزه جان خود را از دست داده‌اند.

برخورد قهرآمیز اسرائیل با معترضین فلسطینی در غزه واکنش‌های تندی از سوی سازمان ملل در پی داشته است. هفته گذشته، بازرسان سازمان ملل اعلام کردند احتمال دارد نیروهای اسرائیلی به سبب استفاده از روش‌های قهری متهم به ارتکاب «جنایت جنگی» شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More