شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تبلیغات گسترده و تجمع حامیان حزب‌الله همزمان با ورود کامیون‌های حامل سوخت ایران به لبنان

 

شماری از کامیون‌های حامل سوخت ایران در میان تبلیغات بسیار گسترده گروه حزب‌الله لبنان وارد این کشور شد و حامیان این گروه در مسیر این کامیون‌ها شعارهایی در حمایت از جمهوری اسلامی، بشار اسد و حسن نصرالله سر دادند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۵ شهریور گزارش داد که «حدود ۲۰ تانکر» حامل سوخت ایران پس از بارگیری در سوریه وارد العین در شمال لبنان شدند.

به نوشته رویترز و همچنین بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشرشده، اعضا و هواداران گروه حزب‌الله با در دست داشتن پرچم‌های این گروه در مسیر این کامیون‌ها صف کشیده بودند.

شبکه المنار، وابسته به گروه حزب‌الله، نیز با پخش چندین گزارش درباره ورود این تانکرها به لبنان، آن را به معنای «شکست حصر آمریکا» دانست.

بنابر ویدیوهای منتشرشده، رانندگان کامیون‌ها در طول مسیر بوق می‌زنند و حامیان حزب‌الله شعارهایی در حمایت از حسن نصرالله، جمهوری اسلامی و بشار اسد و همچنین علیه آمریکا سر می‌دهند.

به گزارش رویترز و شبکه المنار، تعداد کامیون تانکرهایی که روز پنجشنبه وارد لبنان شدند حدود ۲۰ دستگاه بود. با این حال خبرگزاری صدا و سیما از «صدها تانکر» برای ارسال محموله به لبنان خبر داده است.

یک مقام رسانه‌ای حزب‌الله در بقاع نیز گفته است این «سه میلیون لیتر» گازوئیل را «حدود ۸۰ کامیون» به لبنان منتقل خواهند کرد.

به گفته او، ایستگاه نخست این تانکرها العین و اللبوه است و پس از آن «در میان استقبال‌کنندگان» وارد شهرهای دیگر خواهند شد.

روز ۱۱ شهریور اعلام شد که نخستین نفتکش حامل سوخت ایران برای لبنان وارد آب‌های سوریه شده و برای جلوگیری از تحریم شدن لبنان توسط آمریکا، با تانکر به این کشور منتقل خواهد شد.

حسن نصرالله که خبر ارسال این محموله را برای نخستین بار او اعلام کرده بود، روز ۲۲ شهریور گفت کشتی دوم نیز تا چند روز آینده به سوریه می‌رسد و کشتی‌های سوم و چهارم نیز در راه هستند.

او تاکید کرده بود که سوخت ارسال‌شده پایین‌تر از قیمت واقعی به نیازمندان فروخته می‌شود و این «هدیه‌ای» از سوی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران است.

سخنرانی او ساعاتی پس از تشکیل اولین جلسه هیات دولت جدید لبنان انجام شد و نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان، هنوز درباره توافق ایران و حزب‌الله برای واردات سوخت به لبنان اظهارنظر نکرده است.

واردات سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله اعتراض برخی از سیاستمداران لبنانی از جمله سعد حریری، نخست وزیر پیشین آن کشور، را به دنبال داشته و آنان اعلام کردند این اقدام ممکن است به تحریم لبنان توسط آمریکا و شدیدتر شدن بحران اقتصادی این کشور منجر شود.

از سوی دیگر شمار زیادی از کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی با اشاره به کمبود سوخت و خاموشی‌های اخیر که به دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها روی داد، به ارسال سوخت به کشورهایی مانند لبنان و ونزوئلا اعتراض کردند.

به تازگی وزرای نفت و انرژی لبنان، سوریه، اردن و مصر درباره انتقال انرژی از مصر به لبنان، از مسیر اردن و سوریه، به توافق رسیدند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More