شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید «مهر و موم» تاسیسات هسته‌ای ایران

 

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تایید سخنان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد «مهر و موم» کردن دو هزار نقطه در تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: «مهر و موم‌ تاسیسات هسته‌ای موقتی و عادی است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با «صدا و سیما»، گفت:«بخشی از آماری که ارائه شد برای این است که آقای آمانو طرف مقابل( آمریکا) را متقاعد کند که  فعالیت‌های ایران تحت نظارت و شفاف است.»

به گزارش شبکه خبری«سی‌بی‌اس»یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود:« دوربین‌های نصب شده در تأسیسات هسته‌ای ایران صدها هزار عکس از این تأسیسات گرفته‌اند و آژانس دو هزار نقطه را در تاسیسات هسته‌ای ایران مهر و موم کرده است.»

کمالوندی درباره مصاحبه اخیر آمانو همچنین افزود: «باید در نظر داشت به طور نمونه اگرچه تهیه صدها هزار عکس از مراکز هسته‌ای در ایران واقعیت است اما اگر هر دوربین هر سه ثانیه یک قطعه عکس بگیرد، در طول روز ۳۰ هزار قطعه عکس گرفته می‌شود، عکس‌هایی که قرار نیست خارج شود بلکه در همان دوربین‌ها می‌ماند تا اگر روزی قرار باشد اتفاقی بیفتد به آن مراجعه کنند.»

از سوی دیگر یوکیا أمانو در سفر شنبه ۶ ابان خود به ایران پایبندی جمهوری اسلامی به توافق برجام را تایید کرده بود.

کمالوندی ضمن اشاره به «بی‌توجهی آمریکا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات برجام و ادامه فشارها و نقض برجام از جانب کاخ سفید» گفت:«یک طرف موضوع تعهدات ماست که آژانس هشت بار پایبندی ما را تأیید کرد و هیچ کسی نیست که بگوید ایران تعهداتش را اجرا نکرده است.»

در همین حال علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز روز یکشنبه ۲۱ آبان در مراسم «گرامیداشت پنجاهمین سالگرد فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران»، با اشاره به بحث مذاکرات هسته‌ای گفت: «در بحث مذاکرات این توجه را داشتیم که ممکن بود آنها زیر قرارداد بزنند. به همین علت پیش‌بینی‌هایی را برای برگشت‌پذیری کرده بودیم. ما با خوش باوری در مذاکره شرکت نکردیم.»

وی با بیان این‌که برجام برای همه طرف‌ها مفید است تأکید کرد:« هیچ کنوانسیونی نمی‌تواند از استحکام لازم برخوردار باشد. اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرت‌زده خواهیم کرد. اما امیدواریم این اتفاق پیش نیاید.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More