شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا بر درک و همکاری مشترک درباره ایران

 

مایک پمپئو و دومینیک راب، وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا، با اشاره به انتظارات کشورهایشان از ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور و همچنین نقش ایران در منطقه خاورمیانه، بر درک و همکاری مشترک میان لندن و واشنگتن در این باره تاکید کردند.

وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا، روز پنج‌شنبه دهم بهمن، در نشستی در اندیشکده پالسی اکسچنز لندن شرکت کردند.

پمپئو در این نشست بر «رابطه عمیق و قدرتمند» میان آمریکا و بریتانیا با وجود عدم توافق درباره همه موضوعات تاکید کرد.

او در این زمینه ادامه داد: «انتظار دارم با بریتانیا درباره مسائل روز همکاری کنیم و برای رابطه تجاری دو طرفه مدل درستی طراحی کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا به تلاش این کشور در مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «از بعد از ۱۱ سپتامبر تلاشهایمان برای مقابله با تروریسم را افزایش دادیم. هنوز چالش‌هایی وجود دارد. حزب کمونیست چین تهدید اصلی زمانه ماست. البته فرصت‌هایی هم برای همکاری وجود دارد.»

پمپئو همچنین درباره روابط آمریکا با روسیه گفت : «از اینجا به اوکراین می‌روم و می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم از مردم اوکراین در برابر روسیه حفاظت کنیم البته با روسیه همکاری داشته‌ایم اما فضا کمتر است.»

او درباره ایران نیز گفت: «اکنون همه درک می‌کنند که ایران تهدیدی برای ثبات در خاورمیانه است و این حاصل تلاش آمریکا در دو سال و نیم گذشته است. جمهوری اسلامی ایران همواره بزرگترین حامی تروریسم است اما الان پول کمتری برای این کار دارد.»

پمپئو با تاکید بر این که «مطمئنیم درک درستی از برنامه هسته‌ای ایران و راهی که به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود داریم»، ادامه داد: «دولت قبلی  آمریکا می‌دانست در این زمینه دروغ گفته شده است. الان پول کمتری در دست آیت‌الله‌های جمهوری اسلامی است و مردم ایران فرصت این را دارند که عظمتشان را به دست آورند.»

وزیر خارجه آمریکا به ۱۲ شرطی که پیشتر برای توافق با ایران مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: «ایران گروگانگیری می‌کند. طرح اولیه ما برای توافق با ایران واضح است و درباره انتظارات ما شکی وجود ندارد. ایران باید دست از حمایت از حزب‌الله در تمام دنیا بکشد و از شبه‌نظامیان شیعه عراق حمایت نکند و بازار انرژی را مختل نکند.»

 

راب: ایران مسئولیت‌پذیر باشد

همچنین دومینیک راب در این نشست بر اهمیت «همکاری درباره ایران و روابط تجاری با آمریکا» تاکید کرد و گفت: «ارزش‌های زیادی بین ما و آمریکا مشترک است. ما می‌خواهیم روابط ویژه‌مان با آمریکا را حفظ کنیم.»

او ادامه داد: «باید در عمل همکاری‌هایمان را با آمریکا ادامه بدهیم و اهمیت رابطه ما با آمریکا بسیار زیاد است. رابطه قوی ما می‌تواند اختلاف نظرها را برطرف کند. اشتراکات ما از اختلافاتمان بیشتر است.»

راب همچنین درباره موضوع ایران گفت: «ایران در رابطه با مساله هسته‌ای و بی ثباتی در منطقه مرتبا در حال فاصله گرفتن از هنجارهای جهانی است و باید وادار شود که دوباره به جامعه بین‌المللی بپیوندد و مطابق با قوانین بین‌المللی رفتار کند.»

او با تاکید بر این که «در حال حاضر درباره برجام باید ایران را پاسخگو کنیم»، ادامه داد: «نمی‌توانیم برای رژیم در تهران تصمیم بگیریم و باید در عمل همکاری را نشان دهند. ما و اروپا باید ایران را وادار کنیم که مسئولیت‌پذیر باشد.»

با این حال وزیر خارجه بریتانیا در پایان با اشاره به این که این کشور «به ائتلاف دریایی در خلیج فارس» پیوسته و «با دستیابی به سلاح هسته‌ای از طرف ایران کنار» نمی‌آید، گفت: «در همچنان برای ایران باز است تا از قوانین بین‌المللی پیروی کند. پیام نهایی ما این است که نقض قوانین بین‌المللی غیرقابل قبول است و ایران باید به میز مذاکره برگردد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More