شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید ترامپ بر وحدت کشورهای عرب خلیج فارس

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پی بروز تنش میان برخی کشورهای عربی و قطر، طی تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، خواستار وحدت کشورهای عرب خلیج فارس شد.

شش کشور عربی عربستان، امارات، بحرین، مصر، یمن و دولت شرق لیبی، روز دوشنبه گذشته، ضمن متهم کردن قطر به حمایت از «تروریسم» روابط خود با این کشور را قطع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته که رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان، در گفت ‌وگوی تلفنی خود، «بر متوقف کردن حمایت‌‌های مالی از گروه‌های تروریستی و جلوگیری از حمایت هر کشوری در منطقه از افراط‌ گرایی، تاکید کردند».

بیانیه کاخ سفید می افزاید:«رئیس ‌جمهوری آمریکا بر اهمیت وحدت شورای همکاری خلیج ‌فارس برای شکست دادن تروریسم و حمایت از ثبات در منطقه تاکید کرد».

این در حالی است که دونالد ترامپ ساعاتی پیش از گفت وگوی تلفنی با ملک سلمان، در صفحه توییتر خود گفته است: «رهبران خاورمیانه در نشست اخیر عربستان از رفتار قطر شکایت داشتند و خواستار پایان حمایت از ایدئولوژی افراطی شدند که موجب تشویق تروریسم می‌شود».

وی در توییت دیگری نوشت:« آنها اعلام کردند که موضع سرسخت‌‌تری در قبال افراطی‌گری اتخاذ می‌‌کنند، و اشاره آنها به قطر بود. شاید این نقطه آغازی بر پایان وحشت از تروریسم باشد».

در همین حال، کشور اردن  شب گذشته سطح روابط خود با قطر را کاهش داد و از سفیر این کشور خواست ظرف چند روز آینده خاک اردن را ترک کند.

اردن گفته که  پش از بررسی دلایل بحران در روابط مصر، عربستان، امارات و بحرین با قطر، دولت امان تصمیم گرفته سطح روابط دیپلماتیک خود را با قطر کاهش دهد.

محمد مومنی، وزیر اطلاع ‌رسانی اردن با صدور بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفته که مجوز فعالیت دفتر شبکه «الجزیره» وابسته به دولت قطر در کشورش لغو شده است. شب گذشته، موریتانی نیز ، روابط خود با کشور قطر را قطع کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More