شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکتیک ترامپ در سوریه می‌تواند به صلح در این کشور بیانجامد

 

اندیشکده نشنال اینترست (National Interest) در آمریکا امروز چهارشنبه 21 تیرماه در مقاله‌ای می‌نویسد تاکتیک نظامی دولت ترامپ در سوریه می‌تواند نیروهای متخاصم در این کشور را به پای میز مذاکرات صلح بکشاند.

در این مقاله آمده است: «هرکس که انتظار داشت دیدار کوتاه ترامپ و پوتین در حاشیه نشست هامبورگ برای سران کشورهای جی20 به یک کنفرانس یالتای 1945 دیگر در پایان جنگ دوم جهانی ختم بشود با دلخوری روبرو شده است.

دیدار دو ساعته و 15 دقیقه‌ای ترامپ و پوتین با دستاوردهای کوچکی به پایان رسید. برخی در محافل اروپایی انتظار داشتند که در جلسه خصوصی دیدار ترامپ و پوتین رهبران آمریکا و روسیه دنیا را بین خودشان تقسیم کنند.  اما هیج دستاورد دیپلماتیک مهمی نصیب آنها نشده است.

اما یک معامله میان آنها روز جمعه گذشته به ثمر نشسته است و آن قرار و مدار برای ایجاد یک آتش‌بس در جنوب‌غربی سوریه بوده که به جدایی مواضع نیروهای هوادار اسد و مخالفان او از یکدیگر و کاهش خشونت و خونریزی‌های میان آنها انجامیده است. به‌علاوه، آمریکا و روسیه توافق کردند که یک مرکز عملیات در کشور اردن برای نظارت بر این آتش‌بس تشکیل شود.

جنگنده‌های سوریه از پرواز بر این مناطق اکنون منع شده‌اند که به نوبه خود تحولی مهم است زیرا اکنون جنوب‌غربی سوریه منطقه پرواز ممنوع شده است، امری که روسیه در همه مدت با آن مخالفت می‌کرده است.

از دید تاکتیک دولت ترامپ، اگر مسکو راهی را برای مسئول دانستن رژیم اسد و نیروهای ایرانی پشتیبان او در مقابل حرکات آشوبگرانه آنها در سوریه پیدا کند، ادامه این روند می‌تواند به کاهش نفوذ ایران در تعیین آینده سیاسی سوریه یاری برساند. درنتیجه این روند، نیروهای مخالف اسد می‌توانند در مورد آینده کشور خود بدون دخالت شبه‌نظامیان خارجی که در خاک کشورشان حضور دارند با نیروهای هوادار اسد که حاضر به مذاکره با آنها برای پایان جنگ داخلی هستند بر سر یک میز مذاکره بنشینند.

این تاکتیک حداقل مورد توافق آمریکا و روسیه قرار دارد و با اینکه راه‌حل مطلوبی نیست، و درواقع اصلاً راه‌حلی نیست، اما با مدیریت و کاهش خونریزی‌ها از حضور نظامی آمریکا و دادن ابعاد جدیدتر به این جنگ داخلی جلوگیری می‌کند.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More