شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ نمونه‌گیری خانه‌به‌خانه و انجام تست کرونا از مردم به دنبال افزایش موارد ابتلا در چدرتن، بریتانیا - (منبع:‌خبرگزاری رویترز)

 

نام استادیوم فوتبال شهر ناپل به اسم مارادونا تغییر می‌کند

 

شهردار ناپل فرایند رسمی تغییر نام استادیوم سن‌پائولو به دیگو مارادونا را آغاز کرد. او گفت: «در تلاشیم تا استادیوم ناپل را به مارادونا تقدیم کنیم.» مارادونا طی حضورش در تیم فوتبال این شهر ایتالیا، در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ این تیم را به صدر رساند. دوستداران این اسطوره آرژانتینی فوتبال در شهر ناپل، علی‌رغم ممنوعیت گردهمایی‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، روز پنجشنبه در خارج از استادیوم جمع شده و به یاد او آواز خواندند و شمع روشن کردند. 

کرونا در سوئد؛ «مصونیت گله‌ای» تاکنون سرعت انتقال ویروس را کند نکرده است

 

کارشناس ارشد اپیدمیولوژی سوئد گفته است که «مصونیت گله‌ای» امر دشواری است و هیچ نشانی از مصونیت در جمعیت کشور، در مقابل ویروس کرونا دیده نمی‌شود. از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، سوئد بر خلاف بسیاری از کشورها از اعمال قرنطینه سراسری خودداری کرد، با آن که مقامات این کشور مصونیت گله‌ای را هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام نکردند و تاکنون نیز نشانی از ایمنی گله‌ای در این کشور مشاهده نشده است. 

پرواز اولین هواپیمای تجاری از دبی به تل‌آویو 

 

اولین هواپیمای تجاری شرکت «فلای‌دبی»، روز پنجشنبه از دبی‌ به تل‌آویو پرواز کرد. این اولین پرواز مستقیم تجاری برنامه‌ریزی‌شده میان دو شهر، پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو در مراسم استقبال به مناسبت فرود اولین پرواز تجاری شرکت فلای‌دبی در تل‌آویو، در فرودگاه بن گوریون حضور می‌یابد. 

اظهارات وزیر دانمارک درباره رابطه قبل از ازدواج، خشم مسلمانان این کشور را برانگیخت

 

اظهارات وزیر مهاجرت و همگرایی دانمارک، در مورد رابطه جنسی زنان قبل از ازدواج، خشم گروهی از اقلیت مسلمان این کشور را برانگیخته است. ماتیاس تسفای پیشنهاد کرده که امام‌ها و رهبران جوامع مسلمان دانمارک باید از «حق» زنان مسلمان برای داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج، حمایت کنند. او همچنین در یک روزنامه دانمارکی خطاب به زنان مسلمان این کشور نوشت:‌ «این زندگی و انتخاب شماست. نگذارید امام‌ها یا هنجارهای منسوخ‌ راه شما را تعیین کند.» 

عزای عمومی سه روزه در آرژانتین، تابوت مارادونا به کاخ ریاست جمهوری منتقل شد

 

به دنبال مرگ دیگو مارادونا و اعلام سه روز عزای عمومی در آرژانتین، تابوت این اسطوره جهانی فوتبال، برای وداع دوستان او به کاخ ریاست جمهوری در بوئنوس‌آیرس منتقل شد. تصاویر تلویزیون‌های محلی آرژانتین نشان می‌دهد که صدها نفر برای ادای احترام به مارادونا صف کشیده‌اند. مارادونا که روز چهارشنبه  در اثر سکته قلبی و در سن ۶۰ سالگی درگذشت، به تازگی تحت جراحی مغز قرار گرفته بود. 

سازمان ملل:‌ همه‌گیری کرونا برابری جنسیتی زنان را ۲۵ سال به عقب می‌برد

 

نهاد زنان سازمان ملل متحد بر اساس داده‌های جدید جهانی اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است نتیجه ۲۵ سال تلاش برای بهبود برابری جنسیتی را از بین ببرد. فرصت‌های استخدامی و تحصیلی ممکن است از بین برود، و سلامت جسمی و روانی زنان به خطر بیفتد. در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، تمرکز زنان بر وظایف خانه‌داری و مراقبت از خانواده، افزایش چشمگیری داشته است. 

 

آلمان به دنبال توافق با اتحادیه اروپا برای تعطیلی پیست‌های اسکی

 

آلمان به دنبال جلب توافق کشورهای اتحادیه اروپا برای حفظ تعطیلی پیست‌های اسکی تا اوایل ماه ژانویه است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: «صراحتا می‌گویم که کار آسانی نیست، اما تلاشمان را می‌کنیم.» آلمان مقررات قرنطینه خود را تا ۲۰ دسامبر تمدید کرده است. پیست‌ها و اقامتگاه‌های اسکی در اروپا، از جمله یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا در سراسر این قاره به شمار می‌روند. 

دادگاه عالی آمریکا از شکایت گروه‌های مذهبی نیویورک علیه قوانین قرنطینه حمایت کرد 

 

دادگاه عالی ایالت نیویورک به نفع گروه‌های مسیحی و یهودی رای داد که علیه بخشی از مقررات این ایالت برای مهار ویروس کرونا شکایت کرده بودند. دادگاه رای نهایی خود را با پنج رای مثبت و چهار رای منفی، به نفع کلیسای کاتولیک بروکلین و دو جامعه یهودی ارتدوکس صادر کرد. در ماه اکتبر، فرماندار نیویورک کسب‌وکارهای غیرضروری در برخی مناطق را تعطیل، و گردهمایی‌های مذهبی با بیش از ۱۰ یا ۲۵ نفر را در برخی مناطق ممنوع اعلام کرد. 

متهم همکاری با مهاجم بمب‌گذاری استادیوم منچستر به طور مشروط از زندان آزاد شد 

 

یک تروریست زندانی و دوست نزدیک مهاجم بمب‌گذاری استادیوم منچستر در سال ۲۰۱۷، که از همکاری با پلیس خودداری کرده، این هفته به‌طور مشروط از زندان آزاد می‌شود. سلمان عابدی،‌ مهاجمی که در استادیوم منچستر بمب‌گذاری کرده بود، چند ماه قبل از حمله تروریستی به استادیوم، در زندان با دوست خود، عبدالرئوف عبدالله ملاقات کرده بود. عبدالله ۲۷ ساله که در جنگ علیه حاکمیت قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ فلج شده بود، به دلیل تسهیل پیوستن افراد به جهادگران سوریه، بیش از پنج سال زندانی شد. 

گرداننده یک گروه آنلاین سوءاستفاده جنسی در کره جنوبی به ۴۰ سال حبس محکوم شد

 

گرداننده یک شبکه بزرگ آنلاین سوءاستفاده جنسی در کره جنوبی به ۴۰ سال حبس محکوم شد. دادگاهی در سئول این مرد ۲۴ ساله را در فریب ۷۴ زن، از جمله ۱۶ دختر زیر سن قانونی، و ورود آن‌ها به «بردگی مجازی» مجرم تشخیص داد. او در کمتر از یک سال، با تهدید و باج‌گیری، قربانیانش را به ارسال تصاویر خشن جنسی از خود وادار می‌کرد و ویدئوها و تصاویر را برای اعضای یک گروه تلگرامی ارسال می‌کرد.

دیزنی در نیمه اول سال آینده میلادی، ۳۲ هزار نفر از کارکنانش را تعدیل می‌کند  

 

والت‌دیزنی گفت که ۳۲ هزار تن از کارکنان این کمپانی، مشمول تعدیل نیرو شده و از کار بیکار می‌شوند. والت‌دیزنی گفت این افراد عمدتا از کارکنان پارک‌های بازی والت دیزنی خواهند بود. این تصمیم به دلیل کاهش مشتریان ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اتخاذ شده و قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۱ اجرا شود. 

ده‌ها نفر در ارتباط با پرونده کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه به حبس ابد محکوم شدند

 

رویترز گزارش داده که دادگاهی در ترکیه ده‌ها نفر از حدود ۵۰۰ متهم یک پرونده، از جمله فرماندهان و خلبان‌هایی که در انجام کودتای ۲۰۱۶ متهم‌ شدند را به حبس ابد محکوم کرد. در جریان تلاش‌ نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ برای سرنگون کردن حکومت، بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند. خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد که ۲۵خلبان جت‌های اف-۱۶ به حبس ابد و چهار غیرنظامی به ۷۹ سال زندان محکوم شدند. 

بازداشت سرکرده یک گروه تبهکار متهم به قتل ۹ زن و کودک در مکزیک 

 

مکزیک از بازداشت سرکرده یک گروه تبهکار خبر داد که متهم به طراحی قتل ۹ زن و کودک آمریکایی مکزیکی‌تبار است. واشینگتن این اقدام را یک پیروزی در همکاری‌های دوجانبه خوانده است. مردان مسلح عضو گروه‌های قاچاق مواد مخدر، حدود یک سال پیش، سه زن و شش کودک متعلق به فرقه مسیحی مورمون را در شمال مکزیک به قتل رساندند. آن زمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا خواستار مبارزه مشترک با کارتل‌های قاچاق شد. 

سازمان بهداشت جهانی از کاهش سرعت ابتلا به کووید در قاره اروپا خبر داد

 

سازمان بهداشت جهانی گفته است که علی‌رغم افزایش شمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا، نرخ ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، طی هفته گذشته «کند شده است.» به گفته سازمان بهداشت جهانی، شمار موارد جدید ابتلا نسبت به هفته قبل ده درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد که مقررات قرنطینه‌های جدید در کشورهای مختلف، در کاهش سرایت ویروس کارساز بوده است. 

وزیران خارجه چین و کره جنوبی در سئول دیدار کردند 

وزیران خارجه کره جنوبی و چین، ضمن دیدار در سئول، برای پیشبرد مناسبات دوجانبه و مقابله با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، وعده همکاری دادند. وانگ یی، وزیر خارجه چین شامگاه چهارشنبه، پس از سفر دو روزه به توکیو، وارد سئول شد. او هدف از این سفر را تاکید بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه به عنوان «شرکای استراتژیک» در دفاع از صلح و ثبات منطقه‌ای توصیف کرد. 

 

مشارکت خطوط هوایی در برنامه صدور گذرنامه «سلامت دیجیتال» در دوران همه‌گیری کووید 

 

پنج شرکت هوایی برای تسهیل سفر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، در اقدامی جدید گذرنامه «سلامت دیجیتال» صادر می‌کنند. در این گذرنامه،‌ وضعیت تست و سلامت مسافران بر اساس استانداردهای پزشکی ثبت خواهد شد. خطوط هوایی یونایتد، لوفت‌هانزا، ویرجین آتلانتیک، سوئیس و جت‌بلو، شرکت‌های هوایی هستند که در این برنامه مشارکت دارند. 

بالاترین رقم ابتلا به کووید‌۱۹ در کره جنوبی

 

کره جنوبی از شناسایی ۵۸۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز پنجشنبه خبر داد. این بالاترین رقم ابتلا در این کشور از ماه اسفند گذشته تاکنون است. دولت کره جنوبی، یک ماه پس از تسهیل مقررات موج دوم ابتلا، اکنون مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را بار دیگر در سئول و حومه آن اعمال کرده است. 

استرالیا بیش از ده سرباز را به دلیل نقش آن‌ها در کشتار غیرنظامیان در افغانستان اخراج می‌کند 

 

استرالیا دست‌کم ده تن از سربازان نیروهای ویژه خود را که در قتل غیرنظامیان در افغانستان نقش داشتند، اخراج می‌کند. پیشتر در گزارشی درباره قتل غیرنظامیان در افغانستان توسط نیروهای استرالیایی، گفته شد که ۳۹ زندانی غیرمسلح و غیرنظامی افغان توسط ۱۹ سرباز استرالیایی کشته شده‌اند. شبکه خبری ای‌بی‌سی هویت این افراد را اعلام نکرد اما گفت این ده نفر همه آن‌ها شاهد و یا شریک قتل بوده‌اند.

لوفت‌هانزا فروش صندلی تختخواب‌شو در بخش عادی هواپیما را آزمایش می‌کند  

 

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به زودی صندلی‌های تختخواب‌شو جدیدی را در قسمت عادی هواپیماها برای شماری از پروازهای بین‌قاره‌ای خود، تعبیه خواهد کرد. این بخش جدید با نام «ردیف تختخواب‌شو» از تاریخ ۱۸ نوامبر، در پروازهای طولانی میان فرانکفورت و سائوپائولو، مورد آزمایش قرار گرفته است. مسافران می‌توانند با خریدن سه یا چهار صندلی‌ یک ردیف، از این گزینه استفاده کنند. 

شمار جهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا از ۶۰ میلیون نفر گذشت

 

بر اساس آمار خبرگزاری رویترز، شمار جهانی موارد تاییدشده ابتلا به ویروس کرونا، روز چهارشنبه از ۶۰ میلیون نفر گذشت. یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز تاکنون در جهان در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. در این میان، بیش از ۱۶ میلیون از موارد ابتلا و ۳۶۵ هزار مورد از جان‌باختگان در کشورهای اروپایی بوده‌اند. 

نخست‌وزیر اتیوپی: مرحله نهایی حمله به تیگرای آغاز می‌شود  

 

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی گفت که ارتش «مرحله نهایی» حمله به شورشیان در شمال تیگرای را آغاز می‌کند. این حمله چند ساعت پس از پایان مهلتی که برای تسلیم شدن به نیروهای تیگرای در اتیوپی داده شده بود، آغاز می‌شود. دولت اتیوپی روز یکشنبه، به جبهه آزادیبخش خلق تیگرای، حزب حاکم در منطقه،  ۷۲ ساعت مهلت داده بود تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و در غیر این صورت به شهر مکله، مرکز این منطقه با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، حمله خواهد شد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More