شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ کورن و کاب، دو بوقلمونی که طبق سنت نمادین آمریکایی و قبل از روز عید شکرگزاری، توسط دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا آزاد شدند تا تضمین شود که در ضیافت شام عید خورده نمی‌شوند. (خبرگزاری رویترز) 

نتانیاهو: آغوش ما به روی جاسوس سابق اسرائیل در آمریکا باز است

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به جاناتان پولارد، شهروند آمریکایی که به دلیل جاسوسی برای اسرائیل ۳۰ سال در آمریکا زندانی بود، وعده زندگی راحت در اسرائیل داد. جاناتان پولارد، کارمند سابق بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، در سال ۱۹۸۵ و در خارج از سفارت اسرائیل در واشینگتن بازداشت و دو سال بعد به حبس ابد محکوم شد. نتانیاهو گفت حال که آزادی موقت او به پایان رسیده، آغوش اسرائیل به روی او باز است. 

مذاکره ترکیه و روسیه درباره مشارکت کشورهای دیگر در روند حفظ آتش‌بس قره‌باغ 

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه گفت که او و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش، درباره امکان مشارکت دیگر کشورها در تلاش‌ برای حفظ آتش‌بس در قره‌باغ گفت‌وگو کردند. اردوغان بدون ذکر نام کشوری افزود، در صورت مشارکت دیگر کشورهای منطقه، روند حفظ آتش‌بس، به «سطح دیگری» منتقل می‌شود. پیشتر آذربایجان و ارمنستان، با میانجیگری روسیه توافق آتش‌بس در قره‌باغ را امضا کردند. 

کاخ سفید محدودیت‌های سفر برای کشورهای اروپایی را لغو می‌کند 

 

برخی مقامات و خطوط هوایی آمریکا اعلام کردند که کاخ سفید قصد دارد، محدودیت‌های مسافرتی برای شهروندان غیرآمریکایی که اخیرا در برزیل، بریتانیا، ایرلند و ۲۶ کشور دیگر اروپایی بوده‌اند ‌رالغو کند. ‌به گفته مقام‌ها، دولت آمریکا قصد ندارند محدودیت برای شهروندان غیرآمریکایی که اخیرا به چین و یا ایران سفر کرده‌اند را لغو کنند. 

امارات متحده عربی صدور ویزا برای ۱۳ کشور عمدتا مسلمان را موقتا متوقف کرد

 

امارات متحده عربی صدور ویزا برای شهروندان ۱۳ کشور عمدتا مسلمان‌ از جمله ایران را متوقف کرده است. امارات اعلام کرده که  این تصمیم از ۲۸ آبان اجرایی شده و تقاضاهای جدید استخدام و صدور ویزای توریستی برای شهروندان سوریه، افغانستان، لیبی، یمن، الجزایر، کنیا، عراق، لبنان، پاکستان، تونس، ترکیه و سومالی تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود. 

اکثریت هواداران حزب جمهوریخواه می‌گویند از نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند 

 

نظرسنجی جدیدی که توسط شرکت داده‌پردازی «مورنینگ کانسالت» و نشریه پولیتیکو انجام شده حاکی است که حدود ۵۴ درصد از جمهوریخواهان، از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند.  این نظرسنجی حاکی است که تنها ۱۲ درصد از جمهوریخواهان گفته‌اند که از نامزدی مایک پنس، معاون فعلی ریاست جمهوری، در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت می‌کنند. 

جو بایدن:‌ کاخ سفید در روند انتقال قدرت «صادقانه» عمل کرده است

 

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده می‌گوید که کاخ سفید تاکنون در روند انتقال قدرت «صادقانه» عمل کرده است. او در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که تاکنون «مضایقه‌ای صورت نگرفته است.» بایدن گفت دوران ریاست جمهوری‌اش «دور سوم ریاست جمهوری اوباما» نخواهد بود. او گفت «آمریکا بازگشته و آماده رهبری جهان است.» 

چین انتقاد پاپ درباره اویغورها را «بی‌اساس» خواند 

 

وزارت خارجه چین انتقادهای پاپ فرانسیس درباره رفتار پکن با اقلیت مسلمان‌های اویغور را رد کرد و اظهارات پاپ را «بی‌اساس» خواند. رهبر کاتولیک‌های جهان، در کتاب جدید خود، اویغورها را «تحت آزار و اذیت» توصیف کرده است. تخمین زده می‌شود که حاکمیت چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در آنچه که «اردوگاه‌های آموزشی»‌ توصیف کرده، بازداشت کرده است. 

فرانسه مقررات ویروس کرونا را تسهیل می‌کند

 

فرانسه از آخر هفته پیش رو مقررات محدودکننده را تسهیل کرده و به فروشگاه‌های غیرضروری اجازه بازگشایی می‌دهد. امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفت که مردم می‌توانند در دوران کریسمس، «در کنار خانواده خود باشند.» او در عین حال گفت که بارها و رستوران‌ها تا بیستم ژانویه تعطیل خواهند بود. 

بوریس جانسون:‌ مردم می‌توانند با دو خانواده دیگر«حباب کریسمس» تشکیل دهند

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در پیام ویدئویی که توسط دفتر نخست‌وزیری انتشار یافت، هشدار داد که علی‌رغم تسهیل مقررات، تلاش‌ها برای مهار ویروس کرونا و پایین نگه داشتن نرخ ابتلا باید ادامه یابد. جانسون گفت که شهروندان بریتانیایی می‌توانند از ۲۳ تا ۲۷ دسامبر، با دو خانوار دیگر از اقوام خود «حباب‌های کریسمس» تشکیل داده و ایام کریسمس را در خانه جشن گرفته و با هم به کلیسا بروند. 

رییس کمیسیون اروپا: محدودیت‌های مهار شیوع ویروس کرونا نباید خیلی زود تسهیل شوند

 

اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا هشدار داد که تسهیل زودهنگام مقررات مهار شیوع ویروس کرونا، ممکن است کشورها را با خطر موج سوم بیماری مواجه کند. او گفت‌:‌ «می‌دانم که مغازه‌دارها، صاحبان بارها و رستوران‌ها خواستار پایان محدودیت‌ها هستند، اما باید از تابستان درس بگیریم و همان اشتباه‌ها را تکرار نکنیم.» با فرا رسیدن فصل زمستان، مقامات اروپایی نگران انتشار ویروس کرونا در پیست‌های اسکی هستند. 

 تهدید روسیه «به ضربه زدن» به ناو آمریکایی در دریای ژاپن  

 

روسیه می‌گوید کشتی‌های جنگی این کشور، ناوشکن آمریکایی را که روز سه‌شنبه وارد آب‌های قلمروی روسیه در دریای ژاپن شده بود، ‌تعقیب و از منطقه بیرون کرد. مسکو گفت که ناوشکن آمریکایی یو‌اس‌اس جان‌ مک‌کین، در خلیج پتر کبیر به فاصله دو کیلومتر وارد آب‌‌های روسیه شده بود. ارتش آمریکا با رد هرگونه خطایی اعلام کرده که ناو آمریکایی از منطقه «بیرون»‌ نشده است. 

 

واژگون شدن قایق پناهجویان آفریقایی در جزایر قناری چهار کشته به جا گذاشت  

 

قایق حامل ۳۵ پناهجو که از شمال غرب آفریقا عازم جزایر قناری اسپانیا بود، روز سه‌شنبه واژگون شد. به گفته مسئولان، چهار نفر کشته و ۲۸ نفر نجات یافتند، و هنوز شماری از سرنشینان قایق مفقود‌ند. با قطع درآمد حاصل از صنعت توریسم در کشورهای شمال آفریقا به علت شیوع ویروس کرونا، شمار پناهجویانی که امسال خود را به جزایر قناری رسانده‌اند به ۱۷ هزار نفر رسیده که ده برابر شمار کلی سال گذشته است. 

پلیس سوئیس: زن مهاجم مسلح به چاقو، جهادگراست   

 

پلیس سوئیس، یک شهروند زن این کشور را که روز سه‌شنبه در یک مرکز خرید با چاقو به مردم حمله کرده بود، به عنوان یک جهادگرای شناخته‌شده و با سابقه جهادی شناسایی کرد. دادستان‌های فدرال سوئیس حمله اخیر در جنوب سوئیس را یک تهاجم «مشکوک تروریستی» قلمداد کردند. یکی از قربانیان این مهاجم  ۲۸ ساله به شدت مجروح شده، و دیگری آسیب جدی ندیده است. 

چین: فرزند رییس‌جمهوری برزیل با انتقاداتش از هواوی به روابط دو کشور آسیب می‌زند

 

سفارت چین در برزیل در توییتی نوشت که اظهارات انتقادی ادواردو بولسونارو، نماینده مجلس و پسر رییس‌جمهوری برزیل درباره شرکت هواوی، «فضای دوستانه میان دو کشور را تیره کرده و به وجهه برزیل آسیب زده است.» ادواردو بولسونارو، روز دوشنبه در توییتی فناوری هواوی را یک فناوری« جاسوسی چینی» توصیف کرده بود. او بعدا این توییت را پاک کرد. 

عمیق‌ترین استخر جهان در لهستان افتتاح شد

 

عمیق‌ترین استخر مخصوص شیرجه در جهان، در حومه ورشو در لهستان افتتاح شد. این استخر ۴۵ متری با هشت هزار متر مکعب آب پر شده، که برای پر کردن بیش از ۲۴ استخر المپیک کافی است. این استخر از استخر ۴۲ متری در ایتالیا که در سال ۲۰۱۴ به عنوان عمیق‌ترین استخر جهان در فهرست گینس ثبت شده، عمق بیشتری دارد. 

اتحادیه اروپا:‌ جنگ در اتیوپی منطقه را بی‌ثبات می‌کند

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که جنگ میان ارتش اتیوپی و نیروهای محلی در شمال تیگرای، منطقه شرق آفریقا را شدیدا بی‌ثبات کرده و خواستار توقف خشونت‌ها شد. بورل شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را درباره «خشونت‌های قومی، مرگ افراد و نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه» اعلام کرد. از سه هفته پیش و شروع درگیری‌ها، صدها نفر در تیگرای اتیوپی کشته و بیش از ۴۱ هزار نفر به کشور همسایه سودان پناهنده شده‌اند. 

آموزش خلبانان سوئیسی برای کار در بخش حمل‌ونقل ریلی 

 

به گزارش یک روزنامه فرانسوی، شرکت‌های هوایی سوئیس به دنبال برنامه‌های آموزشی جایگزین برای خلبانان خود و انتقال آن‌ها به بخش حمل‌ونقل ریلی برای راندن قطارهای این کشور هستند. همزمان با رکود سفرهای هوایی به دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های ریلی سوئیس با کمبود نیرو مواجه شده و حرکت بسیاری از قطارها به علت نبود کارکنان، لغو شده‌اند. انتقال خلبان‌های بیکار به سیستم حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک سیاست برد-برد برای هر دو صنعت حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است. 

مجسمه مرموز در ایالت یوتای آمریکا: ادای دین هنری به مجسمه‌ساز مینیمالیست

 

یک مدیر گالری آمریکایی در مورد ستون فلزی که در منطقه کوهستانی ایالت یوتا کشف شده گفت: این سازه شبیه کارهای هنرمند مینیمالیست آمریکایی است که تا زمان مرگ خود در نزدیکی ایالت یوتا زندگی می‌کرده است. این سازه فلزی و اسرارآمیز، ستونی سیاه‌رنگ است که در زمین فرو رفته و  به طور اتفاقی در حیات وحش ایالت یوتا کشف شد. این مجسمه فلزی یادآور فیلم اودیسه فضایی ۲۰۰۱ ساخته استنلی کوبریک است. 

هشدار درباره خطر سرایت ویروس کرونا پس از زدن واکسن

 

پزشک ارشد شرکت داروسازی مدرنا هشدار داد که تاثیر ۹۴/۵ درصدی واکسن تولیدی این شرکت برای کووید-۱۹ به معنی این نیست که افراد واکسینه شده ویروس را به آن‌هایی که واکسن نزده‌اند منتقل نخواهند کرد. تل زکز، کارشناس ارشد شرکت آمریکایی مدرنا گفت واکسن نشان نداده که می‌تواند جلوی انتقال ویروس به دیگران را بگیرد. او درباره هرگونه پیش‌بینی غیر‌علمی درباره نتایج واکسن، هشدار داد. 

ترامپ قصد دارد تا قبل از ترک کاخ سفید مایکل فلین را عفو کند 

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به دستیارانش گفت که قصد دارد تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را عفو کند. فلین به دلیل دروغ گفتن به پلیس فدرال آمریکا ( اف‌بی‌آی) درباره مکالمه تلفنی با یک دیپلمات روس در اواخر سال ۲۰۱۶ گناهکار شناخته شده بود. عفو فلین در چارچوب یک رشته عفو‌های احتمالی ترامپ با استفاده از قدرت اجرایی او تا قبل از ترک دفتر ریاست جمهوری خواهد بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More