شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز: معترضان تایلندی برای مقاومت در مقابل فشار قوی آب از سوی پلیس از‌ قایق‌های بادی اردکی استفاده می‌کنند (خبرگزاری رویترز) 

ترکیه حکم بازداشت ۱۰۱ نفر را به اتهام «ارتباط با تروریسم» صادر کرد 

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مقامات این کشور، حکم بازداشت ۱۰۱ نفر، از جمله شماری از پزشکان و وکلا را به دلیل آنچه که «تحقیقات درباره تروریسم» توصیف کرده‌، صادر کرده‌اند. به گفته منابع، عملیات جست‌وجوی مظنونان در چهار شهر ترکیه از استان دیاربکر در جنوب‌ شرق آغاز شده و آناتولی در گزارش خود اشاره کرده که «تاکنون ۷۴ مظنون بازداشت شده‌اند.» خبرگزاری آناتولی این افراد را متهم به ارتباط با «حزب جامعه دموکراتیک»، شاخه حقوقی حزب کارگران کردستان ترکیه کرده است.

 

نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با رهبر میانمار درباره اقلیت روهینگیا ابراز نگرانی کرد 

 

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی بوریس جانسون با آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار خبر داد، و گفت در این مکالمه بریتانیا بر نگرانی‌های خود از بحران مردم روهینگیا و همچنین درگیری در استان راخین تاکید کرده است. 

روز جهانی کودکان؛ کووید-۱۹ موجب بحران حقوق کودکان شده است

 

صندوق کودکان سازمان ملل، به مناسبت فرارسیدن بیستم نوامبر، روز جهانی کودک اعلام کرده که امسال، بحران کووید-۱۹ منجر به بحران حقوق کودکان شده و همه‌گیری ویروس کرونا، اگر فورا مورد رسیدگی قرار نگیرد برای همیشه هزینه‌بر خواهد بود. صندوق کودکان ملل متحد گفت زمان آن رسیده تا نسل‌ها گرد‌هم آیند و آینده‌‌ دیگری را برای کودکان رقم بزنند. یونیسف امسال شعار روز جهانی کودکان را « اقدام برای کودکان، توسط کودکان» اعلام کرده است.

کشف ویروس کرونا در میان کارکنان مزارع پرورش سمور در لهستان

 

لهستان از شناسایی ۱۸ مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان کارکنان مزارع پرورش سمور خبر داد ولی به گفته مقام‌های بهداشت و دامپزشکی لهستان، به نظر نمی‌رسد که این افراد از طریق سمورها به ویروس کرونا آلوده شده باشند. لهستان با ۳۵۴ مزرعه پرورش سمور، از تولیدکنندگان عمده پوست این حیوان است و به دنبال کشف ویروس جهش‌یافته کرونا در میان سمورهای پرورشی دانمارک، شروع به گرفتن تست کرونا از کارکنان مزارع خود کرد.  

دست‌کم ۳۷ کشته در تظاهرات اوگاندا

 

در ناآرامی‌های پس از بازداشت «بوبی واین»، ستاره موسیقی پاپ و کاندیدای ریاست جمهوری اوگاندا، به گفته پلیس دست‌کم ۳۷ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند. مقام‌ها برای کمک به نیروهای پلیس، نیروهای ارتش را به کامپالا، پایتخت اوگاندا، و مناطق اطرافش اعزام کردند. پلیس برای آرام کردن معترضان از گاز اشک‌آور، فشار آب قوی و گلوله‌ استفاده کرد. «واین» که به نظر می‌رسد در انتخابات رقیب جدی رییس‌جمهور کنونی است، به دلیل تلاش برای سازماندهی راهپیمایی در شرق اوگاندا، روز چهارشنبه بازداشت شد. 

شکایت از باراک اوباما به دلیل تحقیر سیاستمداران هندی در کتاب «سرزمین موعود» 

 

یک وکیل ارشد استان اوتار پرادش هند از تنظیم شکایت‌نامه‌ای علیه باراک اوباما، به دلیل «تحقیر» دو سیاستمدار هندی در کتاب جدیدش خبر داد. این وکیل، علیه اوباما به دلیل تحقیر و استهزا راهول گاندی و مانموهان سینگ شکایت کرده و دادگاه قرار است تا ده روز دیگر در این باره تشکیل جلسه دهد. اوباما در کتاب خاطرات خود، راهول گاندی را «عصبی و نامطمئن» توصیف کرده است. اظهارات اوباما در این کتاب در هند خبرساز و در فضای سیاسی این کشور جنجالی شده است. 

کووید؛ ۱۲۰ هزار سمور در ایرلند معدوم می‌شوند 

 

ایرلند برای معدوم کردن ۱۲۰ هزار سموری آماده می‌شود که برای مصرف پوست، در این کشور پرورش داده می‌شوند. ایرلند پنجمین کشوری است که به دلیل ریسک انتقال ویروس کرونا از این حیوانات به انسان، چنین تصمیمی گرفته است. مقام‌های بخش کشاورزی ایرلند دستور کشتن سمورها را به سه مزرعه پرورش این حیوان صادر کرده‌اند. پیشتر دانمارک، یونان، اسپانیا و هلند نیز میلیون‌ها سمور پرورشی را به علت نگرانی از انتقال نوع جهش‌یافته ویروس کرونا به انسان، معدوم کردند. 

رییس‌جمهور ارمنستان وزیر دفاع جدید را معرفی کرد

 

به دنبال انتقادهای گسترده از دولت ارمنستان پس از امضای آتش‌بس با آذربایجان در جنگ قره‌باغ، رییس‌جمهوری ارمنستان وزیر دفاع جدیدی را معرفی کرد و وزیر دفاع سابق ارمنستان که بین سال‌‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ این سمت را بر عهده داشته، جایگزین داویت دونویان وزیر دفاع فعلی کرد. او نیز از سال ۲۰۱۸ در این سمت خدمت کرده است. پیشتر روز جمعه، روزنامه آراوت ارمنستان گفت که دونویان، از سمت خود استعفا کرده است. 

اسرائیل لبنان را به تغییر موضع درباره مرز دریایی دو کشور متهم کرد  

 

اسرائیل لبنان را به تغییر موضع در مذاکرات درباره مرز دریایی دو کشور متهم کرد و هشدار داد که این امر می‌تواند موجب بروز «بن‌بستی»‌ شود که به کل منطقه آسیب بزند. مذاکره درباره مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان، ماه گذشته و تحت نظر ایالات متحده آمریکا، با هدف هموار کردن راه برای اکتشافات نفت و گاز و حقوق حفاری‌های ساحلی آغاز شد. یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل شامگاه پنجشنبه در توییتی نوشت که لبنان هفت بار درباره مذاکره بر سر مرز دریایی با اسرائیل تغییر موضع داده است. 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی نیروهای بریتانیا در افغانستان شد

 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار تحقیق بریتانیا درباره هرگونه سوءظن از موارد قتل‌های غیرقانونی به دست نیروهای ویژه این کشور در افغانستان شد. این درخواست به دنبال تحقیقات جامع و چهار ساله‌ درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان صورت گرفته که از قتل و شکنجه شهروندان افغانستان به دست نیروهای ویژه این کشور پرده برداشت. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت آمریکا، بریتانیا و هر کشور دیگری که در افغانستان نیرو دارد، باید درباره اقدامات خشونت‌آمیز آن‌ها علیه غیرنظامیان و بازداشت‌شدگان تحقیق کنند. 

سازمان ملل برای پذیرش ۲۰۰ هزار پناهجوی اتیوپی در سودان برنامه‌ریزی می‌کند

 

یکی از مدیران آژانس پناهجویان سازمان ملل گفت که این نهاد برای ورود احتمالی ۲۰۰ هزار پناهجو به سودان آماده می‌شود که از خشونت‌های شش هفته اخیر در کشور همسایه اتیوپی فرار کرده‌اند. آژانس پناهندگان ملل متحد گفت که همراه با دیگر نهادهای سازمان ملل برای رسیدگی به ۲۰ هزار پناهجو برنامه‌ریزی کرده بودند، ولی سودان در حال حاضر میزبان ۳۱ هزار پناهجو است.» درگیری‌ در منطقه تیگرای سودان، هزاران نفر از مردم را مجبور به فرار از خانه‌هایشان کرده است. 

 

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به تایوان سفر می‌کند

 

نخست‌وزیر تایوان گفت که اندرو ویلر، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، به تایوان سفر خواهد کرد. این سومین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به تایوان از ماه مرداد است. پیشتر چین در واکنش به سفر الکس آزار، وزیر بهداشت آمریکا به تایپه در مرداد، و کیت کراچ، معاون وزارت خارجه در شهریور، خشم خود را با به پرواز درآوردن جت‌های جنگنده در نزدیکی تایوان ابراز کرد. 

سازمان بهداشت جهانی:‌ اگر ۹۵ درصد مردم ماسک می‌زدند قرنطینه لازم نبود

 

مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی گفت که اگر همه مردم مقررات بهداشتی، از جمله زدن ماسک را رعایت کنند، کشورها مجبور به وضع قرنطینه نمی‌شوند. هانس کلوگ، مدیر سازمان بهداشت جهانی در اروپا گفت که قرنطینه «آخرین گزینه»‌ برای مقابله با شیوع ویروس کروناست و گفت اگر ۹۵ درصد مردم، به جای ۶۰ درصد کنونی، ماسک می‌زدند، نیازی به قرنطینه نبود. او تاکید کرد ماسک به معنای «راه‌حل» نیست و باید با تمهیدات دیگر همراه باشد. 

حملات هوایی نیروهای تیگرای به مناطق همسایه چند مجروح به جا گذاشت

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی امدادگران در منطقه تیگرای اتیوپی از حملات هوایی در این منطقه خبر داده که این حملات چند مجروح به جا گذاشت. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده  که نیروهای شورشی در تیگرای، روز جمعه راکت‌هایی را به مرکز منطقه آمهارا در همسایگی تیگرای پرتاب کردند. مقام‌های آمهارا ضمن نگرانی در این باره گفتند که ممکن است درگیری‌ها تبدیل به یک جنگ بزرگتر شود. درگیری‌ در تیگرای در دو هفته گذشته میان شورشیان محلی و ارتش، صدها کشته و هزاران آواره به جا گذاشته است. 

دونالد ترامپ با همتای چینی خود در اجلاس مجازی آسیا-پاسیفیک شرکت می‌کنند

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، و شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، روز جمعه در نشست مجازی رهبران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک شرکت و درباره ویروس کرونا و بهبود اقتصاد جهانی گفت‌وگومی‌کنند. نشست رهبران ۲۱ کشور همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک، به میزبانی مالزی برگزار می‌شود. رهبران این کشورها خواستار بازتر شدن زمینه فعالیت‌های اقتصادی و چندجانبه به منظور حمایت از بهبود اقتصاد جهانی شده‌‌اند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی:‌ شش ماه دشوار پیش روی اروپا است   

 

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد اروپا که بار دیگر به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده، شش ماه «دشوار» در پیش دارد. هانس کلوگ، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی گفت که این قاره در هفته گذشته بیش از ۲۹ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است. سازمان بهداشت جهانی گفته است که تاکنون اروپا بیش از ۱۵ و نیم میلیون مورد ابتلا،  و بیش از ۳۵۴ هزار مورد مرگ در اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده که اغلب موارد ثبت ‌شده در بریتانیا، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان بوده‌اند. 

واتیکان‌ درباره «لایک» پاپ به عکس مدل برزیلی در اینستاگرام تحقیق می‌کند

 

واتیکان گفته است که درباره «لایکی» تحقیق می‌کند که توسط حساب رسمی اینستاگرام پاپ، بر عکس یک مدل نیمه‌برهنه برزیلی زده شده است. زمان «لایک» کردن عکس ناتالیا گاریبوتو مشخص نیست. جمعه گذشته و پس از سروصدای رسانه‌ها در این باره، حساب رسمی پاپ، لایک خود را از روی عکس برداشت. واتیکان گفته است که حساب کاربری پاپ در اینستاگرام توسط گروهی از کارمندان اداره می‌شود و تحقیقات در این باره در جریان است. 

کووید؛ شمار قربانیان در مکزیک از ۱۰۰ هزار نفر گذشت

 

شمار موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹ در مکزیک از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت. این کشور پیشتر، از ثبت بیش از یک میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده بود. مسئولان دولتی گفته‌اند که رقم واقعی موارد ابتلا و مرگ احتمالا به مراتب بیشتر از آمار رسمی است. به این ترتیب، مکزیک پس از ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند، چهارمین کشوری است که شمار قربانیان در آن به بالای صد هزار نفر رسیده است. 

خشم چینی‌ها از افزایش سن بازنشستگی

 

تصمیم حزب کمونیست چین برای افزایش سن بازنشستگی تحت یک برنامه طولانی‌مدت اقتصادی و توسعه، خشم مردم این کشور در رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. خبرگزاری رسمی شینهوا پیشتر به نقل از مقام‌های دولتی گفت که دولت تا سال ۲۰۳۵ «سن بازنشستگی را تدریجا به تاخیر می‌اندازد.» اکنون سن بازنشستگی برای مردان چینی ۶۰ و برای زنان ۵۵ است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۳، سن بیش از ۳۳ درصد از جمعیت ۱/۴ میلیاردی چین، ۶۰ سال به بالا باشند. 

مرکز پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا:‌ در عید شکرگزاری سفر نکنید 

 

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از مردم آمریکا خواست تا برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، از سفر در تعطیلات روز شکرگزاری خودداری کنند. این مرکز پزشکی درباره گردهمایی افرادی که در ۱۴ روز گذشته در یک خانواده زندگی نکرده‌اند هشدار داد و گفت توصیه برای سفر نکردن، ‌اجباری نیست. روز شکرگزاری از عیدهای ملی آمریکایی‌هاست و مناسبتی برای میهمانی‌های خانوادگی است. 

اعلام مقررات منع تردد شبانه و گردهمایی‌‌های اجتماعی در کالیفرنیا و اوهایو

 

فرماندار کالیفرنیا طی یکی از سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌ها در سراسر ایالات متحده آمریکا برای مهار شیوع ویروس کرونا، گردهمایی‌ها و دیگر فعالیت‌های غیرضروری را ممنوع اعلام و مقررات جدید قرنطینه را اعلام کرد. طبق این مقررات از شامگاه شنبه، از ساعت ۱۰ شب تا پنج صبح مقررات منع تردد برقرار است و این وضع تا اول دی ماه ادامه خواهد داشت. مقررات مشابه منع تردد در ایالت اوهایو نیز اعلام شده و برای سه هفته برقرار خواهد بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More