شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ اعتراض زندانیان سریلانکایی به کندی روند رسیدگی پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌های کشور  (خبرگزاری رویتررز)

 

 

اتیوپی رییس سازمان بهداشت جهانی را به حمایت از شورشیان تیگرای متهم کرد 

 

ارتش اتیوپی تدروس آدهانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، را« به استفاده از نفوذ سیاسی خود در حمایت از حزب سیاسی حاکم در تیگرای، و تلاش برای تهیه سلاح و حمایت دیپلماتیک» از آن متهم کرد. رییس ستاد ارتش اتیوپی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که تدروس ‌«عضوی از آن گروه و مجرم است» و باید برکنار شود. تدروس آدهانوم، شهروند اتیوپی و از اقوام تیگرای در شمال این کشور است. نیروهای شبه نظامی حزب حاکم در تیگرای علیه ارتش رسمی کشور می‌جنگند. 

اولین سفر نخست‌وزیر پاکستان به کابل به منظور بهبود روابط دوجانبه

 

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه  برای دیدار با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان وارد کابل شد. این دیدار همزمان با توقف مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان و افزایش خشونت‌ها در این کشور انجام شده است. این اولین سفر عمران خان به افغانستان از دو سال پیش و شروع دوره نخست‌وزیری او به شمار می‌رود. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفت:‌ «هدف از این سفر بهبود مناسبات برادرانه دو جانبه، روند صلح افغانستان، و توسعه اقتصادی منطقه‌ای است.» 

کتاب جدید باراک اوباما، در مسیر رسیدن به پرفروش‌ترین کتاب خاطرات ریاست جمهوری  

 

کتاب جدید باراک اوباما  رییس‌جمهوری سابق آمریکا با عنوان «سرزمین موعود» در ۲۴ ساعت اول انتشار، در ایالات متحده آمریکا و کانادا، حدود ۸۹۰ هزار نسخه فروخت. این کتاب که  زندگینامه اوست و توسط انتشارات پنگوئن منتشر شده، در نسخه‌های کتاب الکترونیک و کتاب صوتی نیز پیش‌فروش و فروخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که سرزمین موعود، عنوان پرفروش‌ترین کتاب زندگینامه یک رییس‌جمهور در تاریخ مدرن را به خود اختصاص دهد. 

تلاش فرانسه برای جرم‌انگاری ارعاب بر سر مسائل مذهبی

 

به دنبال بریده شدن سر یک معلم مدرسه در پاریس، وزیران کشور و دادگستری فرانسه لایحه جدیدی را وضع کرده‌اند که بر اساس آن ارعاب کارمندان دولت بر سر مسائل مذهبی جرم‌ تلقی شده و دادن اطلاعات شخصی شهروندان به افرادی که ممکن است آن‌ها را شناسایی کرده و هدف قرار دهند ممنوع می‌‌شود. بر اساس این لایحه همچنین به هر دانش‌آموز شماره شناسایی مخصوصی داده می‌شود که برای اطمینان از حضور آن‌ها در مدرسه و جلوگیری از رفتنشان به مراکز اسلامی در نظر گرفته شده است. 

پمپئو: جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل»‌ یهودستیز است

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، جنبش بین‌المللی «بایکوت، عدم‌ سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» را «یهودستیز» خواند و گفت که ایالات متحده حمایت مالی از گروه‌های حامی این جنبش را متوقف خواهد کرد. اسرائیل همواره این جنبش را دارای انگیزه‌های یهودستیزانه و مخالف با موجودیت خود توصیف کرده است. پمپئو در دیدار از اسرائیل گفت: «ما فوری سازمان‌های مرتبط با این گروه نفرت‌پراکن را شناسایی کرده و حمایت دولت آمریکا از آنها را متوقف می‌کنیم.» جنبش بایکوت، خروج سرمایه و تحریم اسرائیل بر این باورند که «این کشور به دلیل سرکوب‌ فلسطینی‌ها باید تحریم همه‌جانبه شود.» 

انتخاب رهبر جدید معنوی ایزدیان در عراق  

 

دو ماه پس از مرگ روحانی ارشد ایزدیان عراق، پیروان این جامعه مذهبی روز چهارشنبه طی مراسمی در معبد خود در روستای لالش واقع در کردستان عراق، رسما علی الیاس را با عنوان «بابا شیخ»، پیشوای معنوی خود انتخاب کردند. ایزدیان یک اقلیت مذهبی و قومی هستند که جمعیت آن‌ها در سراسر جهان حدود ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و عمدتا در استان نینوا در شمال عراق ساکن‌اند. داعش، در سال ۲۰۱۴ هزاران نفر از ایزدیان عراق را کشت، به بردگی گرفت و مورد تجاوز قرار داد. 

تعلیق یک خواننده مطرح ژاپنی به دلیل خیانت به همسرش

جانی و شرکا، از شرکت‌های عمده استعدادیابی ژاپن، همکاری خود با یک خواننده سرشناس این کشور را به دلیل خیانت به همسرش، به حالت تعلیق درآورد و اکنون خواننده ۵۶ ساله از سوی تمامی شرکت‌های ترانه‌سازی تحریم شده است. این شرکت گفت که رفتار «بی‌ملاحظه و فاقد مسئولیت» ماساهیکو کوندو به عنوان یک مرد متاهل، مستحق «مجازات سختگیرانه است.» رابطه خارج از ازدواج کوندو، اولین بار در هفته گذشته در یک نشریه عامه‌پسند مطرح شده بود. 

 

چین خواستار همکاری بین‌المللی در تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹ شد 

 

شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین خواستار همکاری نزدیک‌تر بین‌المللی در ارائه واکسن ویروس کرونا شد. رییس‌جمهوری چین روز پنجشنبه در اظهاراتی که به شکل ویدئویی در نشست همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک ایراد کرد، گفت: «برای شکست ویروس و سلامت جهانی، جامعه بین‌الملل باید به این بحران واکنش مشترک نشان دهد و همکاری نزدیک‌تری در سیاست‌گذاری تولید و توزیع واکسن داشته باشد». 

نخست‌وزیر تایلند: کلیه قوانین سختگیرانه علیه معترضان اعمال خواهد شد

 

با تداوم اعتراضات در تایلند برای برکناری نخست‌وزیر و اصلاحات برای کاهش اختیارات نهاد پادشاهی، پرایوت‌چان‌ اوچا، نخست‌وزیر تایلند گفت که کلیه قوانین سختگیرانه علیه معترضان اعمال خواهد شد. فعالان می‌گویند که این موضع‌گیری به معنی ازسرگیری پیگردهای قانونی تحت قوانین بسیار خشن پادشاهی است. نخست وزیر تایلند گفت:‌ «دولت اقداماتش را افزایش داده و از تمامی قوانین و تبصره‌ها علیه قانون‌شکنان استفاده خواهد کرد.» 

تاکنون حدود یک میلیون چینی واکسن شرکت داروسازی دولتی را دریافت کرده‌اند  

 

شرکت سینوفارم اعلام کرده که تاکنون حدود یک میلیون نفر واکسن آزمایشی تولیدشده این گروه داروسازی دولتی چین را، طی برنامه اضطراری دولت برای واکسیناسیون دریافت کرده‌اند. چین این برنامه اضطراری واکسیناسیون را در ماه تیر آغاز کرد و با وجودی که دوره‌های آزمایشی بالینی برای اثبات بی‌خطری و موثر بودن واکسن تکمیل نشده، تاکنون سه واکسن را به کارمندان مشاغل ضروری و دیگر گروه‌های جمعیتی محدود زده است. 

وزیر دفاع بریتانیا از کاهش احتمالی نیروهایش در افغانستان خبر داد

 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که این کشور احتمالا در کاهش شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان از ایالات متحده آمریکا پیروی خواهد کرد اما در عین حال همکاری با دولت افغانستان و ایالات متحده برای حفاظت از امنیت این کشور را ادامه خواهد داد. والاس گفت بریتانیا ظرفیت محدودی برای عملکرد مستقل از بزرگترین متحد خود دارد، اما افزایش بودجه نظامی بریتانیا، گزینه‌های بیشتری را در اختیار این کشور خواهد گذاشت. 

شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جنوب آسیا از ده میلیون نفر فراتر رفت

 

شمار موارد ابتلا در کشورهای جنوب قاره آسیا به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسید. طبق داده‌های آماری خبرگزاری رویترز، ۱۸ درصد از شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا و ۱۱ درصد از جان‌باختگان در اثر کووید-۱۹ در جهان، مربوط به کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، بوتان، نپال، مالدیو و سریلانکا در جنوب آسیا است. کشورهای جنوب آسیا در مجموع ۷/۵۹ میلیارد نفر جمعیت دارند. 

اظهار امیدواری اروپا برای همکاری بیشتری با آمریکا علیه کووید-۱۹ در دوره ریاست‌جمهوری بایدن

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت که اروپا امیدوار است پس از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن، روابط نزدیکتری با ایالات متحده در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و توزیع جهانی واکسن بین دو طرف ایجاد شود. ماس گفت که اروپا و ایالات متحده همچنین باید در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، هماهنگی بیشتری داشته باشند. وزیر خارجه آلمان گفت:‌ «به نظر ما اروپا و آمریکا به یک توافق جدید برای ارتباط قوی‌تر بین قاره‌های دو سوی اقیانوس اطلس نیاز دارند.» 

آرای انتخاباتی بایدن به ۸۰ میلیون رای نزدیک می‌شود 

 

با ادامه شمارش آرای انتخاباتی در برخی از ایالت‌های آمریکا، آرای جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب این کشور به ۸۰ میلیون رای نزدیک می‌شود. بایدن تاکنون رکورد بیشترین شمارش آرا برای یک پیروز انتخابات ریاست جمهوری را به نام خود ثبت کرده و در مقابل، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز، بیشترین آرای انتخاباتی به عنوان بازنده انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا را به دست آورده است. 

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در قاره آفریقا از دو میلیون نفر گذشت

 

شمار موارد تاییدشده ابتلا به ویروس کرونا در قاره آفریقا از دو میلیون نفر گذشت و در عین حال مقام‌های بهداشتی درباره افزایش موارد و ورود به موج دوم همه‌گیری در این قاره هشدار داده‌اند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آفریقا اعلام کرد که بنا به آمار، در ۵۴ کشور قاره آفریقا، بیش از ۴۸ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. قاره آفریقا ۱/۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و به کشورها درباره رعایت مقررات بهداشتی برای مهار ویروس کرونا، هشدار داده شده است. 

معترضان تایلندی دفتر مرکزی پلیس را با رنگ پوشاندند 

یک روز پس از تظاهرات خشن در تایلند و مجروح شدن ده‌ها تظاهرکننده، هزاران معترض در شامگاه چهارشنبه مقر اصلی  پلیس در بانکوک را با رنگ پوشاندند. معترضان خشمگین به رد اصلاحات قانون اساسی و خشونت‌های پلیس، سطل‌های رنگ را به روی ساختمان پلیس پاشیدند و بر روی آن شعار نوشتند. نیروهای پلیس در داخل ساختمان ماندند و در این کار مداخله نکردند. 

 

واکسن کووید-۱۹ تولید شرکت آسترازینکا بر سالمندان موثر است 

 

داده‌های مربوط به مراحل میانی دوره آزمایشی واکسن تولیدی شرکت آسترازینکا و دانشگاه آکسفورد حاکی است که این واکسن در سالمندان مصونیت قوی ایجاد کرده است. این داده‌ها حاکی است که تاثیر این واکسن بر افراد بالای ۷۰ سال که در خطر بالاتر ابتلا و مرگ بر اثر کووید-۱۹ هستند، می‌تواند در مقابله با این مرض همه‌گیر، مصونیت قوی ایجاد کند. دانشمندان می‌گویند تایید این یافته‌ها و همچنین تاثیر واکسن بر افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در مرحله سوم دوره آزمایشی مشخص خواهد شد. 

گزارش تحقیقی چهار ساله: کشتن غیرقانونی ۳۹ شهروند غیر‌مسلح افغانستان توسط نیروهای ویژه استرالیا 

 

ارتش استرالیا بر اساس یک تحقیقات چهار ساله گزارش داده که نیروهای ویژه استرالیا ۳۹ زندانی غیرمسلح و غیرنظامی را در افغانستان کشته‌‌اند. بر اساس گزارش این تحقیقات، کماندوهای ارشد، سربازان را به کشتن زندانیان بی‌دفاع مجبور ساخته‌اند تا آن‌ها را برای میدان جنگ آماده کنند. به گفته یک ژنرال استرالیایی، اطلاعات معتبری جمع‌اوری شده که نشان می‌دهد، ۳۹ قتل غیرقانونی توسط ۲۵ تن از نیروهای ویژه استرالیا در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ و در ۲۳ مورد جداگانه صورت گرفته است. 

اعلام بزرگترین سرمایه‌گذاری نظامی بریتانیا پس از جنگ سرد  

 

همزمان با تلاش لندن در تعیین نقش این کشور پس از برگزیت در جهان، بریتانیا از بزرگترین سرمایه‌گذاری نظامی پس از جنگ سرد خبر داد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که می‌خواهد کشورش در دوران جدید همکاری جهانی و تجارت آزاد، با پشتیبانی ارتشی پیشرفته و مدرن و قابلیت‌های سایبری، نقش یک رهبر جسور را ایفا کند، قرار است روز پنجشنبه در یک نطق پارلمانی، از اختصاص بودجه مضاعف  ۱۶/۵ میلیارد پوندی برای ارتش در چهار سال آینده خبر دهد.

کانادا ‌می‌گوید چین، روسیه، ایران و کره شمالی تهدیدهای سایبری علیه این کشور محسوب می‌شوند

 

کانادا برنامه‌های تحت حمایت دولت در چین، روسیه، ایران و کره شمالی را برای نخستین بار به عنوان تهدیدهای عمده سایبری در برابر این کشور شناسایی و اعلام کرد نگران است که این عوامل خارجی بتوانند شبکه برق کانادا را مختل کنند. سازمان امنیت ارتباطات کانادا در برآورد خود از تهدیدهای سایبری گفت که برنامه‌های چهار کشور فوق «بزرگترین تهدید استراتژیک برای کانادا» به شمار می‌روند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More