شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ عملیات تست کرونا در دهلی - هند (خبرگزاری رویترز)

وزیر کشاورزی دانمارک بر سر جنجال معدوم‌سازی سمورها استعفا می‌کند 

 

وزیر غذا و کشاورزی دانمارک روز چهارشنبه در حساب توییتری خود اعلام کرد که  به دلیل عدم اعتماد و حمایت همکارانش در احزاب پارلمانی، و به دنبال دستور غیرقانونی دولت برای معدوم‌سازی سمورهای پرورشی کشور، استعفا می‌کند. دولت دانمارک، به دنبال دستور غیرقانونی معدوم کردن سمورها در اوایل ماه جاری برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، ‌با بزرگترین بحران سیاسی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ مواجه است. دو هفته پیش ۱۷ میلیون سمور که برای استفاده از پوستشان پرورش داده می‌شدند، در دانمارک معدوم شدند.

فایزر با پایان دوره آزمایشی واکسن کووید-۱۹ متقاضی مجوز اضطراری می‌شود 

 

شرکت داروسازی فایزر گفت که نتایج نهایی از آخرین مراحل آزمایش واکسن کووید-۱۹، حاکی از تاثیر ۹۵ درصدی آن است و ظرف چند روز خواستار مجوز استفاده اضطراری از آن می‌شود. این شرکت داروسازی گفت که تاثیر این واکسن که در شراکت با شرکت آلمانی بیون‌تک تولید شده،  در تمامی سنین و جوامع قومی یکسان است و هیچ اثرات جانبی عمده‌ای ندارد. اثربخشی این واکسن در میان افراد بالای ۶۵ سال، که به‌ویژه در خطر ابتلا به کووید هستند، بیش از ۹۴ درصد اعلام شده است.

نیمی از طرفداران حزب جمهوریخواه می‌گویند بایدن «با تقلب»‌ در انتخابات پیروز شد  

 

 نظرسنجی جدید خبرگزاری رویترز و مرکز تحقیقاتی ایپسوس، حاکی است که حدود نیمی از جمهوریخواهان آمریکایی معتقدند که دونالد ترامپ «پیروز قانونی» انتخابات است اما این پیروزی به واسطه تقلب گسترده به نفع جو بایدن، نامزد حزب دمو‌کرات، دزدیده شد. ‌۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با پیروزی بایدن موافق‌اند، اما در پاسخ این سوال که آیا بایدن «برنده قانونی» است، ۵۲ درصد از جمهوریخواهان گفته‌‌اند که ترامپ برنده قانونی است و ۶۸ درصد از آن‌ها گفتند که نگرانند که در انتخابات تقلب شده است. 

تایید اولین کیت خانگی تشخیص کووید-۱۹ در آمریکا  

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده اولین کیت خانگی تشخیص کووید-۱۹ را که می‌تواند ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه نتیجه را اعلام کند، تایید کرد. این کیت فوری از فناوری «اسید نوکلئیک» استفاده می‌کند که در تشخیص ویروس کرونا، دقیق‌تر از تست‌های آنتی‌ژن عمل می‌کند. این کیت مخصوص افراد بالای ۱۴ سال است و با چرخاندن نوک گوش‌پاک‌کن در بینی و سپس قرار دادن آن در محفظه تعبیه شده در کیت، ابتلا را تشخیص می‌دهد. این تست فعلا تنها با نسخه پزشک قابل دریافت است. 

سازمان عفو بین‌الملل قطر را به برخورد سختگیرانه با کارفرمایان آزارگر ترغیب کرد 

 

سازمان عفو بین‌الملل از قطر خواست تا در قبال کارفرمایان آزارگر و بهره‌کش  تدابیر سختگیرانه‌تری اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که از پرداخت دستمزد جمعیت عظیم کارگران مهاجر و حفاظت از آن‌ها در مقابل سوءاستفاده‌های احتمالی حمایت می‌شود. حدود دو میلیون از جمعیت ۲/۷ میلیون نفری قطر را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند و بسیاری از آن‌ها از کشورهای جنوب شرق آسیا هستند. 

حجاب در یونیفرم پلیس نیوزیلند گنجانده می‌شود

پلیس ملی نیوزیلند در اقدامی جدید به منظور تشویق زن‌های مسلمان برای پیوستن به این نیرو، برای اولین بار حجاب را در یونیفرم رسمی نیروهای خود گنجاند. یک سخنگوی پلیس نیوزیلند گفت که هدف از این طراحی لباس فرم، ایجاد حس خدمات فراگیر و بازتاب جامعه متنوع نیوزیلند است. نیمی از استخدام‌های جدید پلیس نیوزیلند، زنان هستند و تقریبا نیمی از آن‌ها از کشورهای غیراروپایی‌ مهاجرت کرده‌اند. 

 

بریتانیا تا سال ۲۰۳۰  فروش اتومبیل‌های بنزینی جدید را ممنوع می‌کند 

 

بریتانیا فروش اتومبیل‌های جدید با سوخت بنزین و گازوئیل را از سال ۲۰۳۰ ممنوع می‌کند. این زمان  پنج سال زودتر از موعد تعیین شده قبلی به شمار می‌رود. این اقدام در چارچوب برنامه‌ای است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، برای به صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته است و آن را «انقلاب سبز» نامیده است. جانسون که در دوران نخست‌وزیری خود با مسائلی چون بحران کووید-۱۹ و برگزیت مواجه است، امیدوار است که این اقدام احیای دوباره دولت او باشد.

هشدار در مورد موج گرمای دریایی در نیوزیلند 

 

دانشمندان هشدار دادند که به دنبال گرمترین زمستان ثبت‌شده، نیوزیلند در آستانه موج گرمای دریایی است.  پیش‌بینی آن‌ها بر اساس  ثبت دمای آب نشان داد که دما در آب‌های ساحلی شمال این کشور، به دو درجه بالاتر از درجه میانگین افزایش یافته است. موج گرمای دریایی به یک دوره زمانی طولانی گفته می‌شود که در آن دمای آب  در یک منطقه خاص اقیانوس به طور غیر عادی بالا است و گفته می‌شود که می‌تواند تا هزاران کیلومتر امتداد یابد. 

افزایش موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در شهرها و کشورهای مختلف آسیایی

 

موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در توکیو و کره جنوبی، روز چهارشنبه جهش یافت. همزمان با افزایش آلودگی هوا در دهلی‌نو، شمار موارد ابتلا در این شهر هند نیز افزایش یافته و استرالیا نیز اعلام کرده که افزایش موارد سرایت به ۲۲ مورد در آدلاید، موجب اعمال قرنطینه شش هفته‌ای بر استان استرالیای جنوبی شده است. افزایش موارد ابتلا در توکیو نیز، همزمان با آمادگی برای میزبانی مسابقات المپیک در سال آینده، نگرانی مردم را افزایش داده است. 

نخست‌وزیر ارمنستان از طرح یک برنامه شش ماهه برای ثبات کشور خبر داد

 

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز چهارشنبه، یک برنامه عملیاتی شش ماهه را اعلام کرد که این طرح برای اطمینان از ثبات دموکراتیک کشور برنامه‌ریزی‌ شده است. پاشینیان درخواست مخالفان و معترضان مبنی بر استعفایش را رد کرده است. مخالفان به عملکرد پاشینیان در درگیری شش‌ هفته‌ای با آذربایجان بر سر قره‌باغ و مناطق اطرافش معترضند. پاشینیان در یک پست فیسبوکی گفت که مسئولیت کامل وقایع را می‌پذیرد اما اکنون مسئول ثبات ارمنستان و امنیت ملی کشور است. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به گرجستان سفر کرد 

 

 همزمان با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده به گرجستان، هزاران تن از شهروندان معترض این کشور به نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی، روز چهارشنبه در خیابان‌های تفلیس تظاهرات کردند. پمپئو روز چهارشنبه با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رهبر کلیسای ارتدوکس و نمایندگان جامعه مدنی گرجستان ملاقات کرد. پمپئو پس از این کشور جنوب قفقاز، عازم اسرائیل می‌شود. 

بدل‌کار معروف فرانسوی در یک سانحه‌ آموزشی در دبی درگذشت

بدل‌کار فرانسوی که به دلیل پرش‌های هوایی جسورانه با استفاده از موتور جت و بال‌های فیبری معروف بود، در یک سانحه آموزشی در دبی درگذشت. ونسان رفه ۳۶ ساله، که پروازهایش بر فراز دبی و کوه‌های آلپ شهرت زیادی داشت، عضوی از کمپانی «جت‌من دبی»‌ بود. رفه در حیات حرفه‌ای خود، پروازها و پرش‌های شگفت‌انگیزی را رقم زد، از جمله پرش آزاد از برج خلیفه، بلندترین برج جهان. پرش از کوه به درون یک هواپیمای در حال حرکت از دیگر نمایش‌های رفه بود که در رسانه‌های اجتماعی خبر ساز شد. 

ارتش عراق از کشته شدن یک کودک در اثر اصابت موشک به منطقه سبز بغداد خبر داد

 

پلیس و منابع امنیتی عراق از اصابت چهار موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد در شامگاه سه‌شنبه خبر دادند. بیانیه ارتش عراق حاکی است که در مجموع هفت موشک شلیک شده است. سه موشک به خارج از منطقه سبز اصابت کرد که یک کودک را کشت و پنج نفر را مجروح کرد. مقام‌های امنیتی می‌گویند هدف از این حمله سفارت ایالات متحده بوده است. مقام‌های آمریکایی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات به تاسیسات آمریکا در عراق، از جمله سفارت این کشور در بغداد می‌دانند. 

تصمیم جدید پنتاگون؛ سربازان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد

 

کریستوفر سی میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ نیروهای خود را از افغانستان و عراق کاهش خواهد داد. کریس میلر در اولین حضور خود در اتاق توجیهی پنتاگون، گفت نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد و همچنین شمار سربازان آمریکایی در عراق از ۳۰۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن تقلیل خواهد یافت. میلر که ۹ نوامبر به عنوان سرپرست پنتاگون منصوب شد، گفت اقدام به کاهش نیروهایی از این دو کشور طبق تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و با توافق کامل مقام‌های فرماندهی ستاد مرکزی ایالات متحده و پنتاگون صورت گرفته است.

 

کووید-۱۹: واکسن چینی در مراحل میانی آزمایش، موفق عمل کرده است

 

پژوهشگران چینی می‌گویند واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت سینوواک بیوتک در چین، در مراحل میانی دوره آزمایشی روی  ۷۰۰ نفر، موفقیت‌آمیز عمل کرده و منجر به واکنش ایمنی سریع بر افراد شده است. چند واکسن در چین در حال ساخت است که برخی از آن‌ها به مرحله اجرا رسیده‌اند. پیشتر اعلام شد که سه واکسن ساخت آمریکا، آلمان و روسیه پس از آزمایش بر ده‌ها هزار نفر، تا ۹۰ درصد موثر عمل کرده‌اند. 

نشریه «پیپل» مایکل بی.جوردن را به عنوان «سکسی‌ترین مرد سال» برگزید

 

نشریه آمریکایی «پیپل»، روز سه‌شنبه مایکل بی‌.جوردن، بازیگر ۳۳ ساله فیلم «پلنگ سیاه» را به عنوان «سکسی‌ترین مرد زنده» علام کرد. او سومین بازیگر سیاه‌پوستی است که در سه سال متوالی از سوی نشریه عامه‌پسند پیپل به چنین عنوانی انتخاب شده‌ است. در سال‌های گذشته جان لجند خواننده، و ادریس آلبا، بازیگر بریتانیایی به عنوان سکسی‌ترین مردان زنده انتخاب شده بودند. 

نخست‌وزیر اتیوپی از پیشروی نیروهای دولتی به مرکز استان تیگرای خبر داد

 

نخست‌وزیر اتیوپی از پیشروی ارتش به سوی مرکز استان شمالی تیگرای، محل درگیری سربازان منطقه با نیروهای دولت مرکزی خبر داد. دولت اتیوپی گفته است که نیروهای تیگرای برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی، پل‌های نزدیک شهر مکله را تخریب کرده‌اند. بنا به گزارش‌ها صدها نفر در درگیری‌های دو هفته اخیر جان باخته‌اند. قطع برق و روش‌های ارتباطی، گرفتن اطلاعات دقیق از تیگرای را دشوار کرده است. 

قانونگذاران تایلندی با تقاضای تغییر نقش پادشاهی مخالفت کردند

 

اعضای پارلمان تایلند روز چهارشنبه به گزینه‌هایی برای تغییر قانون اساسی رای دادند. نتایج رای‌گیری نشان داد که بیشتر آن‌ها با تقاضای معترضان برای تغییر نقش خانواده سلطنتی مخالفت کردند. این رای‌گیری به دنبال اعتراضات جوانان از ماه خرداد به این سو است که خواستار بازنویسی قانون اساسی، برکناری نخست‌وزیر و اصلاحات در مقررات پادشاهی کشور هستند. 

وضع قوانین سخت‌تر در برخی ایالت‌های آمریکا به دنبال افزایش ابتلا به کووید۱۹

 

افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر ایالات متحده آمریکا، مقام‌‌های مسئول محلی را بر آن داشته تا در طرح‌های خود برای مقابله با ویروس کرونا تغییر ایجاد کنند. فرماندار ایالت آیووا، زدن ماسک را اجباری اعلام کرد و فرماندارهای ایالت‌های اوهایو، مریلند و ایلینوی، محدودیت‌هایی را در مورد ساعت فعالیت‌ کسب‌وکارها و شمار مشتریان اعلام کردند. فرماندارهای ویسکانسین و کلرادو نیز بسته‌های اقتصادی را برای شهروندان پیشنهاد کرده‌اند.

طوفان یوتا در آمریکای مرکزی؛ آمار مرگ رو به افزایش است 

 

طوفان یوتا، روز سه‌شنبه با عبور از کشورهای آمریکای مرکزی، موجب طغیان رودخانه‌ها و تخریب سقف ساختمان‌ها شد و طی آن دست‌کم ۹ نفر کشته شدند. یوتا، قوی‌ترین طوفانی است که تاکنون در نیکاراگوئه به ثبت رسیده است. حدود صد هزار نفر مردم از نیکاراگوئه  و هندوراس خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این طوفان تاکنون بخش‌هایی از کلمبیا و پاناما را نیز درنوردیده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More