شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ یک خانه سالمندان در ایتالیا اتاق آغوش تعبیه کرده است ـ خبرگزاری رویترز

دست‌کم ۷۴ مهاجر در سواحل لیبی در دریای مدیترانه غرق شدند 

 

سازمان بین‌المللی مهاجرت خبر داده که دست‌کم ۷۴ پناهجو ، روز پنجشنبه در اثر واژگون شدن کشتی در دریای مدیترانه در سواحل شهر خمس لیبی، غرق شدند. سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت که این کشتی، بیش از ۱۲۰ سرنشین داشت. گارد ساحلی و ماهیگیران در لیبی توانستند ۷۴ نفر را نجات دهند. این هشتمین کشتی حامل مهاجران غیرقانونی است که در دو هفته گذشته در دریای مدیترانه غرق شده‌اند. 

سازمان ملل:‌ طرف‌های درگیر در لیبی جاده ارتباطی شرق به غرب را بازگشایی می‌کنند

 

سازمان ملل اعلام کرد که در چارچوب توافق اخیر، طرف‌های منازعه در لیبی، فورا جاده ساحلی اصلی ارتباطی شرق و غرب کشور را بازگشایی می‌کنند. یک عضو دفتر سازمان ملل در لیبی، گفت که دو طرف هرچه زودتر کار بازگشایی راه و خنثی کردن مین‌ها و خروج نیروها از منطقه را آغاز می‌کنند. نیروهای خارجی و تحت استخدام طرف‌های درگیر در لیبی، قرار است به طرابلس یا بنغازی منتقل شده و طبق قرارداد آتش‌بس ژنو، تا ۲۳ ژانویه سال آینده، لیبی را ترک کنند. 

هفت نیروی حافظ صلح در اثر سقوط هلیکوپتر در صحرای سینا جان باختند

 

در اثر سقوط هلیکوپتر ناظران و نیروهای چندملیتی حافظ صلح به فرماندهی آمریکا در صحرای سینا، در نزدیکی شرم‌الشیخ، هفت تن از اعضای آن جان باختند. جان‌باختگان همگی نظامی و شامل پنج آمریکایی، یک فرانسوی و یک شهروند جمهوری چک بودند. به گفته نیروی حافظ صلح بین‌المللی در صحرای سینا، یک آمریکایی از این تصادف جان سالم به در برده است. نقص فنی، عامل سقوط هلیکوپتر اعلام شده و فرد مجروح به بیمارستانی در اسرائیل منتقل شده است. 

نخست‌وزیر سابق بحرین به خاک سپرده شد 

 

خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر سابق بحرین، روز جمعه در مراسمی با حضور شمار معدودی از مقامات و خانواده سلطنتی به خاک سپرده شد. او که طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در سطح جهان را گذرانده است، برای درمان به ایالات متحده آمریکا رفته بود و در ۸۴ سالگی درگذشت. او از زمان استقلال بحرین در سال ۱۹۷۱ میلادی، نخست‌وزیر بحرین بود. سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد ۵۱ ساله بحرین، نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی شده است. 

چین پیروزی بایدن و هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت  

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه و در نشست رسانه‌ای روزانه، پیروزی جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا را به او تبریک گفت. ونبین گفت:‌ «ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم. به آقای بایدن و خانم هریس تبریک می‌گوییم.» او همچنین با تکرار موضع قبلی پکن، افزود:‌ «می‌دانیم که نتیجه انتخابات آمریکا طبق اصول قانونی ایالات متحده آمریکا اتخاذ می‌شود.» 

روبات‌های هندی به صف اول مقابله با ویروس کرونا پیوستند 

 

شماری از بیمارستان‌های هند برای تسهیل رسیدگی به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و کاهش بار ‌کادر درمان در خط مقدم مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، از روبات استفاده می‌کنند. شرکت «اینونتو روباتیک» در بنگلور، سه نوع روبات را برای انجام کارهایی چون ضدعفونی کردن سطوح، پاسخ به سوال‌های بیماران و فراهم‌ کردن امکان مشاوره‌های ویدئویی با پزشکان تعبیه کرد‌ه‌اند. یکی از این روبات‌‌ها به ارزش ۱۰ هزار دلار، مجهز به فناوری تشخیص چهره است و نام بیماران را به خاطر می‌سپارد و از طریق صفحه دیجیتال امکان تماس ویدئویی آن‌ها را با خانواده و پزشکان فراهم می‌کند. 

قاتل زنجیره‌ای یورکشایر در ۷۴ سالگی به دلیل ابتلا به کووید۱۹ درگذشت 

 

پیتر ساتکلیف، قاتل زنجیره‌ای موسوم به «درنده یورکشایر» در ۷۴ سالگی، در بیمارستانی در انگلستان درگذشت. ساتکلیف به جرم قتل ۱۳ زن و تلاش برای قتل هفت زن دیگر در اواخر دهه ۱۹۷۰، به ۲۰ بار حبس ابد محکوم شده بود. او پس از ابتلا به کووید-۱۹ به بیمارستان منتقل شد. او از چاقی مفرط و دیابت رنج می‌برد و دو هفته پیشتر، یک حمله قلبی را از سر گذرانده بود. ساتکلیف در طول پنج سال، با چکش و پیچ‌گوشتی جان زنانی از ۱۶ تا ۴۲ ساله را گرفت. 

مغز متفکر برگزیت و مشاور جانسون، تا آخر امسال استعفا می‌کند 

 

دومینیک کامینگز، یکی از بانفوذترین مشاوران بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پایان سال جاری و تکمیل روند برگزیت، دفتر نخست‌وزیری را ترک خواهد کرد. از کامینگز، به عنوان مغز متفکر همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ و انتخابات ۲۰۱۹ که جانسون در آن پیروز شد، نام می‌برند. خروج یکی از متحدان نزدیک جانسون، یکی از تغییرات عمده در حلقه داخلی نخست‌وزیر بریتانیا به شمار می‌رود. 

اندونزی برای کمپین واکسیناسیون گسترده کووید-۱۹ آماده می‌شود ‌ 

 

رییس‌جمهوری اندونزی گفت که این کشور، تا پایان سال ۲۰۲۰، کارزار گسترده واکسیناسیون عمومی برای کووید-۱۹ را آغاز می‌کند. جوکو ویدودو، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت در حال حاضر کار توزیع واکسن در سراسر کشور آغاز شده است و واکسن‌های ساخت شرکت‌های چینی سینووک و سینوفارم، در مراحل اولیه واکسیناسیون این کشور ۲۷۰ میلیونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

گلدمن‌ ساکس، غول وال‌استریت درهایش را به روی زنان بیشتری باز می‌کند 

 

گلدمن‌ ساکس، شرکت خدمات مالی آمریکایی و یکی از غول‌های ‌وال‌استریت، درهای خود را به روی زنان و اقلیت‌ها باز می‌کند. گلدمن‌ ساکس همواره به عنوان «باشگاهی مردانه» که عمدتا مردان سفیدپوست را برای سمت‌های ارشد در نظر می‌گیرد، مورد انتقاد بوده است. شراکت با این بانک، از راه‌های ورودی به یکی از انحصاری‌ترین باشگاه‌های وال‌استریت است.

هشدار اروپا:‌ مردم برای سفرهای کریسمس برنامه‌ریزی نکنند  

 

با تداوم افزایش شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا، و نزدیک شدن به زمان تعطیلات کریسمس و سال نو، شماری از کشورهای اروپایی، درباره برنامه‌ریزی برای سفرهای کریسمس به مردم هشدار داده‌اند. سوئد گفته است که مردم برای محدودیت‌های احتمالی سفر در دوران تعطیلات آماده باشند. ایرلند و فرانسه نیز اعلام کرده هنوز برای پیش‌بینی امکان سفر کردن خیلی زود است. 

نخست‌وزیر اتیوپی سربازان منطقه تیگرای را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد

 

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی نیروهای نظامی منطقه تیگرای را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد. احمد گفت که نیروهای فدرال اتیوپی، بخش‌های غربی منطقه شمالی تیگرای را «به نفع غیرنظامیان بی‌گناهی که وحشیانه کشته شدند، آزاد کردند.» نخست‌وزیر اتیوپی همچنین از کشف اجساد اعضای ارتش، با دست‌وپاهای بسته خبر داده بود. مقامات منطقه تیگرای این خشونت‌ها را رد کرده‌اند. با خطوط تلفن و اینترنت ضعیف، دست‌یابی به اطلاعات در این منطقه دشوار است. 

مقام‌های امنیت انتخاباتی آمریکا، ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب را رد کردند 

 

مقام‌های انتخاباتی ایالات متحده، با رد ادعای دونالد ترامپ، مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات، اعلام کردند که رای‌گیری ۲۰۲۰ برای راه یافتن به کاخ سفید، «دقیق‌ترین در تاریخ آمریکا» بوده است. یک کمیته این نهاد گفت: «هیچ مدرکی مبنی بر حذف یا گم شدن و یا تغییر آرا وجود ندارد.» پیشتر رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته بود که ۲/۷ میلیون رای او، از سیستم شمارش آرا «حذف شده است.» 

شمار جان‌باختگان در اثر کووید۱۹ در دهلی به بالاترین حد رسید 

 

شمار جان‌باختگان در اثر کووید-۱۹ در دهلی، روز پنجشنبه با ۱۰۴ مورد مرگ به بالاترین رقم رسید. دهلی در عین حال بالاترین رقم موارد ابتلا در هند را دارد که گفته می‌شود به علت هوای آلوده شهر و همچنین رعایت نکردن فاصله اجتماعی در اماکن عمومی در جریان یک فستیوال بزرگ است. با وجودی که شمار موارد روزانه ابتلا در هند کاهش چشمگیری یافته، اما پایتخت ۲۰ میلیون نفری این کشور، در حال حاضر بدترین دوران همه‌گیری ویروس کرونا را تجربه می‌کند. 

وزیر دفاع فرانسه: رهبر القاعده در شمال آفریقا کشته شد 

 

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه از کشته‌شدن یک رهبر شاخه نظامی القاعده در شمال آفریقا توسط نیروهای این کشور خبر داد. به گفته او این رهبر القاعده طی عملیاتی در شمال‌شرق مالی کشته شده است. این فرمانده سابق ارتش مالی، که با نام «باموسی دیارا» نیز شناخته شده است، مرد دست راست رهبر بزرگترین گروه جهادی مالی، «جماعت نصرت الاسلام و المسلمین» بود. موسی در فهرست تروریستی آمریکا بود و طی عملیاتی در روز سه‌شنبه کشته شد. 

شرکت داروسازی کره جنوبی سالانه ۱۵۰ میلیون دوز واکسن روسی تولید خواهد کرد

 

روسیه از امضای قراردادی با شرکت بیوتکنولوژی «جی‌ال رافا» کره جنوبی، برای تولید سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک‌وی» ویروس کرونا خبر داد. به گفته روسیه، قرار است این شرکت کره جنوبی، تولید واکسن را ماه آینده آغاز کند و دوزهای واکسن تولید شده در کره جنوبی، توزیع جهانی خواهند شد. تولیدکنندگان واکسن روسی می‌گویند که محصولشان در جلوگیری از ابتلای افراد به کووید-۱۹، ۹۲ درصد موثر است. 

ایلان ماسک دقت تست‌های فوری تشخیص کووید۱۹ را زیر سوال برد

 

ایلان ماسک، رییس شرکت خودروسازی تسلا، دقت تست‌های کووید-۱۹ را زیر سوال برد. او در یک روز چهار تست کرونا داده، که نتیجه دو تست مثبت، و نتیجه دو تست دیگر منفی اعلام شده است. ماسک در توییتی نوشت در انجام تست‌ها، دستگاه، تست و حتی پرستار و آنتی‌ژن یکی بود اما نتیجه‌ای متفاوت داشت. او به تست‌های کمپانی «بکتون دیکینسون» که یکی از تولیدکنندگان عمده تست‌های فوری کووید-۱۹ است، اشاره کرد. پیشتر سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که تست‌های آنتی‌ژن درصدی از خطا دارند. 

فرانسه می‌گوید آماده همکاری در یافتن راه‌حل پایدار برای مناقشه قره‌باغ است

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفت که پاریس آماده کمک برای دستیابی به راه‌حل پایدار و متعادل به طرف‌های درگیر در منازعه قره‌باغ است. پیشتر توافق آتش‌بس صلح میان آذربایجان و ارمنستان، به میانجیگری روسیه، پاریس را غافلگیر کرده بود. ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت فرانسه ارمنی‌تبارند و مکرون بر سیاست بی‌طرفی تمرکز داشته است، اما مخالفانش در فرانسه رییس‌جمهوری را در حمایت از ایروان به کم‌کاری متهم می‌کنند. 

سیل در کارولینای شمالی دست‌کم هفت نفر را کشت 

 

جاری شدن سیل ناشی از طوفان اتا، در بخش‌هایی از ایالت کارولینای شمالی در آمریکا، دست‌کم هفت کشته به‌ جا گذاشت که یکی از آن‌ها کودک بود. به گفته مقام‌های مسئول، دست‌کم دو نفر نیز ناپدید شده‌اند. پنج شهرستان در کارولینای شمالی روز پنجشنبه وضعیت اضطراری اعلام کردند و برخی مناطق تخلیه شده‌اند. در یکی از شهرستان‌ها دست‌کم چهار پل ویران شده و ۵۰ جاده زیر آب رفته است. 

وعده تشکیل دولت وحدت ملی در میانمار 

 

پس از اعلام نتیجه انتخابات در میانمار و پیروزی حزب حاکم در کسب کرسی‌های پارلمانی برای تشکیل دولت جدید، آنگ سان‌ سوچی، رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی گفت که این حزب به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی است. احزاب اقلیت‌های قومی نیز در انتخابات رقابت داشتند. از  آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل، انتظار می‌رود در کشوری که ۵۰ سال در انزوا و تحت حاکمیت نظامی بوده، توسعه ایجاد کند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More