شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

سیل ناشی از طوفان «اتا» در هندوراس (خبرگزاری رویتررز) 

کمیسیون اروپا:‌ فاصله دستمزد زنان و مردان، امسال هم تغییر چندانی نکرده است 

 

کمیسیون اروپا می‌گوید، تفاوت دستمزد زنان و مردان شاغل در مشاغل یکسان، امسال تغییر اندکی داشته و یک زن در مقایسه با مردی که به همان شغل اشتغال دارد، ۱۴/۱ درصد کمتر حقوق می‌گیرد. این تفاوت سال گذشته ۱۴/۵ درصد بود. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای گفت:‌ «در سراسر اروپا، به ازای هر یک یورویی که مردها دریافت می‌کنند، زنان ۸۶ سنت می‌گیرند. بنابراین زنان در سال، ۵۱ روز بیش‌تر از مردان کار می‌کنند، تا به اندازه آن‌ها درآمد داشته باشند.» 

افتتاح اولین مدرسه تراجنسیتی‌ها در بنگلادش 

 

اولین مدرسه مذهبی بنگلادش برای افراد تراجنسیتی در داکا افتتاح شد. بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز قرار است در این مدرسه خصوصی و رایگان، در کلاس‌های دروس اسلامی و فنی‌ حرفه‌ای شرکت کنند. افراد تراجنسیتی در بنگلادش به عنوان جنسیت سوم به رسمیت شناخته می‌شوند. آن‌ها حق رای دارند ولی در عین حال رویکرد منفی اجتماعی، سد راهشان در یافتن شغل و تحصیل است. 

اتریش «مساجد رادیکال» را تعطیل می‌کند 

 

برخی مقام‌های اتریش دستور دادند که «مساجد رادیکال» در این کشور بسته شوند. این اقدام پس از حمله یک جهادگرا در وین  روز دوشنبه صورت می‌گیرد که طی آن چهار نفر کشته شدند. جزئیات درباره این تصمیم اتریش، قرار است به زودی از سوی مقام‌ها اعلام شود. 

جهش چشمگیر موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا

 

ابتلا به کووید۱۹ در آمریکا، روز پنجشنبه دست‌کم صد هزار مورد افزایش داشت. کارشناسان هشدار داده‌اند که شمار روزانه ابتلا ممکن است تا پایان ماه نوامبر( سه هفته دیگر) به ۲۶۶ هزار افزایش یابد. شیوع ویروس کرونا اکنون عمدتا در ایالت‌های غرب میانه مانند ایلینوی، تگزاس، نبراسکا، ایندیانا، و آیووا افزایش یافته است.   

سخنگوی کرملین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین در سلامت کامل است

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خبر نشریه بریتانیایی سان درباره قصد ولادیمیر پوتین به استعفا را رد کرد و گفت رییس‌جمهوری روسیه در «سلامت کامل» است. نشریه سان پیشتر ادعا کرده بود که پوتین به علت بیماری، قصد استعفا دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی تاس در روسیه، پسکوف در پاسخ به خبرنگاری که خواستار واکنش او به خبر نشریه سان شد، گفت: «این خبر مطلقا بی‌اساس است. رییس‌جمهوری در سلامت کامل است.» 

وزیر خارجه آلمان رقبای انتخاباتی آمریکا را به خویشتنداری فراخواند

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دو طرف رقیب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را به «خویشتن‌داری» تا زمان اعلام نتایج رای‌گیری فراخواند. ماس صراحتا گفت: «آمریکا به یک فرد محدود نمی‌شود. هر کسی که در چنین وضعیتی، نفت بر این آتش بریزد، غیرمسئولانه رفتار کرده است.» وزیر خارجه آلمان گفت: «باید تا اعلام نتایج مستقل، آرامش حفظ شود.» 

سوءاستفاده از نوزادان در انگلستان در دوران بحران کووید پنج برابر شده است

 

مرکز آموزش، خدمات و مهارت‌های کودکان در بریتانیا اعلام کرده است، شمار نوزادانی که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ در انگلستان، در اثر سوءاستفاده و یا غفلت خانواده، مورد آسیب جدی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، پنج برابر افزایش یافته و هشت کودک در اثر شدت جراحات در این مدت جان باخته‌اند. این نهاد دولتی گفت بیش از ۳۰۰ مورد جراحت و مرگ کودکان در شش ماه اخیر گزارش شده که ۴۰ درصد آنها مربوط به نوزادان زیر یک سال بوده است. 

هزینه‌های مربوط به لقاح مصنوعی در ژاپن تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

 

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر جدید ژاپن، به زوج‌هایی که تلاش می‌کنند بچه‌دار شوند نوید داد که درمان‌های گران مربوط به لقاح مصنوعی، تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. کارشناسان می‌گویند این اقدام تاثیر چندانی در بحران کاهش زاد‌ و ولد نخواهد داشت. ساگا که در شهریور به مقام نخست‌وزیری ژاپن رسید، در کارزار انتخاباتی و اولین نطق پارلمانی خود، نرخ پایین تولد را یکی از چالش‌های عمده این کشور توصیف کرده بود. 

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت وخیم ویروس کرونا در اروپا

 

سازمان بهداشت جهانی در اروپا روز پنجشنبه گفت که شاهد «انفجار» موارد ابتلا به ویروس کرونا در این منطقه است و هشدار داد که با افزایش موارد مرگ، «دوران سختی»‌ در پیش است. هانس کلوگ، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «وضعیت طوری است که تنها دو سه روز طول می‌کشد تا موارد ابتلا در تمامی منطقه اروپا یک میلیون افزایش یابد.» 

مدافعان حقوق بشر برگزاری مسابقه فرمول یک در عربستان سعودی را محکوم کردند

 

دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، تایید برگزاری مسابقه سال آینده اتومبیلرانی فرمول یک در عربستان سعودی را محکوم کردند. این دو نهاد مدافع حقوق بشر، سابقه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر را «فجیع» توصیف کرده‌اند و یادآور شدند که این رویداد ورزشی، تلاشی واضح برای موجه جلوه دادن این «حکومت سرکوبگر» است. مسابقه قرار است در جده برگزار شود، و گمان می‌شود که قرارداد برای برگزاری مسابقات، ده ساله است. 

در پی افزایش نگرانی از انتقال ویروس کرونا از سمورها، ‌بخش‌هایی از دانمارک قرنطینه می‌شود 

 

مقام‌های دانمارکی می‌گویند به دنبال کشف مواردی از جهش ویروس کرونا در سمورهایی که قابلیت سرایت به انسان را دارند، بخش‌هایی از کشور را قرنطینه می‌کند. این نوع سمور  که  از خانواده راسوها است، برای دستیابی به خز آن، پرورش داده می‌شود. دولت دانمارک هشدار داد که تاثیر هرگونه واکسن می‌تواند در اثر این جهش تغییر یابد. بارها، رستوران‌ها، وسائل حمل‌ونقل عمومی و باشگاه‌های ورزشی سربسته در هفت بخش شمالی، از روز جمعه تا سوم ماه دسامبر بسته می‌شوند. 

بنتلی تا سال ۲۰۳۰ اتومبیل‌های کاملا برقی تولید می‌کند

 

شرکت سازنده اتومبیل‌های لوکس بنتلی از طرح‌های خود برای تولید اتومبیل‌های کاملا برقی تا سال ۲۰۳۰ خبر داد. این شرکت که تحت مدیریت فولکس‌واگن آلمان اداره می‌شود، خبر داده که تا سال ۲۰۲۶، اتومبیل‌های هیبریدی و مجهز به باتری‌های الکترونیکی را عرضه خواهد کرد. این شرکت قصد دارد ظرف یک دهه، سراسر فرایند تولید خود را «کربن خنثی» کند و میزان انتشار کربن را کاهش دهد.

گفت‌وگوی مکرون و ترودو درباره آزادی بیان و انتشار کاریکاتورهای مناقشه‌برانگیز

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه بر همبستگی کانادا با «مردم فرانسه» پس از حملات تروریستی اخیر تاکید کرد. او هفته پیش با محکوم کردن حملات اخیر در فرانسه، گفته بود: «آزادی بیان بی‌حد‌ومرز نیست». این اظهارات او در کانادا و فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته بود. دفاع مکرون از آزادی بیان و انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام، اعتراض برخی کشورهای اسلامی را برانگیخت. 

عملیات تجسس پلیس آلمان درباره چهار مظنون مرتبط با مهاجم وین 

 

پلیس آلمان در راستای حمله «تروریستی» اخیر در وین از انجام عملیات تجسس در چند شهر این کشور خبر داد و گفت  این عملیات در ارتباط با چهار نفری است که گمان می‌شود با مهاجم تیراندازی در وین ارتباط داشتند. مهاجم مسلح وین در روز دوشنبه، به مردم شلیک کرد و چهار نفر را کشت. پلیس آلمان روی حساب توییتری خود اعلام کرد که ماموران خانه‌ها و اماکن کسب‌وکار را در شهرهای ازنابروک، کاسل و پینبرگ را مورد تجسس قرار دادند. 

ده‌ها کشته در اثر جاری شدن گل‌ولای و سیل در کشورهای فقیر آمریکای مرکزی 

 

تاکنون بیش از ۷۰ نفر در کشورهایی چون گواتمالا، نیکاراگوئه و هندوراس در اثر طوفان اتا، جاری شدن سیل و رانش گل‌ولای در خیابان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.گفته می‌شود دست‌کم صدها نفر روی بام خانه‌ها گرفتار شده و به جایی دسترسی ندارند. 

شناسایی آنفلوآنزای مرغی در فرانسه و هلند؛ هشدار در اروپا 

 

فرانسه هشدار درباره آنفلوآنزای مرغی را در برخی نقاط کشور به حداکثر افزایش داده است. دولت فرانسه روز پنجشنبه از کشاورزان خواست تا حیواناتشان را در فضاهای داخلی نگه دارند و یا برای جلوگیری از انتقال بیماری، تورهای محافظ نصب کنند. پیشتر هلند به دنبال کشف نشانه‌های آنفلوآنزای مرغی در مزرعه‌ای در شرق کشور، دستور معدوم‌سازی ۲۰۰ هزار مرغ را صادر کرد. 

دبیرکل سازمان ملل درباره درگیری‌های مسلحانه در تیگرای اتیوپی ابراز نگرانی کرد 

 

دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ در شمال اتیوپی ابراز نگرانی عمیق کرد. منطقه تیگرای در شمال اتیوپی صحنه درگیری میان نیروهای فدرال با نیروهای قدرتمند محلی است که دهه‌هاست رهبری ائتلاف حاکم بر کشور را تعیین می‌کند. آنتونیو گوترش، در حساب توییتری خود نوشت:‌ ثبات اتیوپی برای کل منطقه شاخ آفریقا مهم است. او خواستار کاهش فوری تنش‌ها و راه‌حل صلح‌آمیز برای اختلاف شد.

وال‌استریت ژورنال: آمریکا وزیر خارجه سابق لبنان را تحریم می‌کند 

 

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده  که ایالات متحده قصد دارد جبران باسیل، رهبر حزب جنبش آزاد میهنی لبنان را تحریم کند. جنبش آزاد میهنی لبنان، متحد حزب‌الله است و میشل عون، رییس‌جمهور کنونی لبنان آن را پایه‌گذاری کرده است. دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا،  تحریم‌ علیه باسیل را به دلیل حمایت‌هایش به حزب‌الله اعمال کند و پیش‌بینی می‌شود،‌ امروز اعلام شود. باسیل داماد رییس‌جمهوری لبنان است و سابقا وزیر خارجه این کشور بود. 

ارتش اتیوپی: وارد جنگ با رهبران منطقه تیگرای شده‌ایم

 

ارتش اتیوپی اعلام کرده که مجبور به ورود به یک «جنگ غیرمنتظره و بی‌هدف» در منطقه تیگرای شده‌اند و نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. یکی از مقامات ارتش اتیوپی گفت که نیروهای ارتش از تمامی کشور به منطقه درگیری در شمال اعزام می‌شوند. او تاکید کرد که جنگ به مناطق مرکزی کشیده نخواهد شد و در همانجا تمام خواهد شد. این ناآرامی ضربه‌ای به امیدهای جهانی برای پایان درگیری‌های اتیوپی به شمار می‌رود. 

امارات از آمریکا پهپادهای پیشرفته به ارزش ۲/۹ میلیارد دلار می‌خرد  

 

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا از قصد خود برای فروش ۱۸ پهپاد پیشرفته مسلح به امارات متحده عربی خبر داد و اعلام کرد ارزش این قرارداد ۲/۹  میلیارد دلار است. به گزارش خبرگزاری رویترز، امارات متحده عربی از مدت‌ها قبل علاقه‌مند به خرید پهپاد از آمریکا بوده  و جزء اولین مشتریانی بود که در انتظار تغییر سیاست صادرات آمریکا در فروش این تجهیزات به سر می‌برد. 

انتخابات آمریکا؛ ۱۷۰۰ برگه رای در اداره‌‌های پست پنسیلوانیا پیدا شد

 

اداره پست ایالات متحده آمریکا اعلام کرده حدود ۱۷۰۰ برگه رای در ساختمان‌های پست ایالت پنسیلوانیا شناسایی شدند. سازمان پست آمریکا روز جمعه گفت که هزار و ۷۶ برگه رای در اداره توزیع فیلادلفیا، حدود ۳۰۰ برگه رای در مرکز پست پیتززبرگ، ۲۶۶ رای در مرکز پست لیهایولی، و شماری دیگر در مراکز پست پنسیلوانیا پیدا شدند. این آرا باید تا عصر جمعه به پنسیلوانیا تحویل داده شوند تا شمارش شوند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More