شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ تظاهرات ضددولتی در بغداد (خبرگزاری رویترز)

کرونا در اسپانیا؛ یک میلیارد یورو بودجه برای تامین واکسن

 

دولت اسپانیا از اختصاص بیش از یک میلیارد یورو برای تامین واکسن کرونا، در لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ میلادی در این کشور خبر داد. همچنین چهارشنبه هفتم آبان‌ماه،  اتحادیه‌های کارکنان کادر بهداشت و درمان در اسپانیا، با تجمع در بارسلونا، خواستار بهبود شرایط کاری خود در میانه بحران همه‌گیری کووید-۱۹ شدند.

 

کرونا در فرانسه؛ دومین قرنطینه سراسری

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، از اجرای دومین قرنطینه سراسری در این کشور برای مهار شیوع کرونا خبر داد. بنا بر گفته مکرون، فرانسه از جمعه نهم آبان‌ماه وارد قرنطینه می‌شود واین قرنطینه تا یکم دسامبر ادامه خواهد یافت. در دوران قرنطینه، دانشگاه‌ها آموزش مجازی را از سر می‌گیرند، اما مدارس همچنان باز می‌مانند. رستوران‌‌ها و فروشگاه‌‌کالاهای غیرضروری دوباره بسته خواهد شد. مکرون همچنین گفت که دولت پس از دو هفته، وضعیت را مجددا بررسی می‌کند و در صورت لزوم، تصمیمات جدیدی خواهد گرفت. اولین قرنطینه سراسری در فرانسه، دو ماه طول کشیده بود. تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

 

کرونا در آمریکا؛ جست ویروس از ایالتی به ایالت دیگر

 

بنا بر گزارش مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ در ایالات متحده، طی ۲۴ ساعت گذشته، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور بیش از ۷۲ هزار مورد افزایش داشته است و بدین ترتیب، شمار موارد جدید ابتلا در این کشور به حدود نه میلیون مورد رسیده است. تاکنون حدود ۲۶۶ هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

 

کرونا در جهان؛ مکزیک به ریش اروپا خندید

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس‌جمهور مکزیک، به اعلام محدودیت‌های سختگیرانه برای مهار شیوع کرونا در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه، واکنش نشان داد و گفت که رهبران اروپا، به جای آنکه به شهروندانشان اعتماد کنند، با آنان مانند کودکان نادان رفتار می‌کنند. مکزیک از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشور، نزدیک به ۹۰ هزار مورد فوت و بیش از ۹۰۰ هزار مورد ابتلا ثبت کرده است و مقام‌های این کشور همواره گفته‌اند که شمار جانباختگان و مبتلایان، بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ بایدن هم رای داد

 

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رای خود را به صندوق انداخت. او به همراه همسرش به یکی از مراکز رای‌گیری در شهر ویلمینگتون، واقع در ایالت دلاور رفت و هر دو رایشان را به صندوق انداختند. پیش‌تر رقیب او دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه نیز، در ایالت فلوریدا رای داده بود. تاکنون بیش از ۷۴ میلیون آمریکایی در انتخابات زودهنگام شرکت کرده‌اند. تنها شش روز تا اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است.

 

ممنوعیت سقط جنین در لهستان؛ دولت برای معترضان شاخ‌وشانه کشید

 

 با گذشت نزدیک به یک هفته از تجمعات  گسترده در لهستان در اعتراض به رای دادگاه عالی این کشور مبنی بر «ممنوعیت سقط جنین در صورت نقص مادرزادی»، دولت لهستان معترضان را به برخورد قاطع از سوی پلیس تهدید کرد. با وجود این، فراخوان دیگری برای برپایی اعتراضات گسترده، جمعه نهم آبان‌ماه، در ورشو، پایتخت لهستان داده شده است. معترضان، یکشنبه گذشته و در چندین شهر، با ورود به کلیساها، مراسم عشای ربانی را بر هم زده بودند.

 

کرونا در ایتالیا؛ بیداری کابوس نیم‌خفته در لومباردی

 

دولت ایتالیا از ثبت نزدیک به ۲۵ هزار مورد ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در این کشور خبر داد. شمار موارد جدید ابتلا در منطقه لومباردی در شمال این کشور و واقع در میلان، قلب اقتصاد ایتالیا، بار دیگر به سرعت در حال افزایش است. منطقه لومباردی در موج اول شیوع کرونا در ایتالیا کانون شیوع بود و برگامو، از شهرهای بزرگ این منطقه نیز، کانون مرگ‌ومیر ناشی از شیوع. از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون نزدیک به ۳۸ هزار تن در ایتالیا جان باخته‌اند و نزدیک به ششصد هزار نفر نیز به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

 

کرونا در سوییس؛ رام کردن ویروس سرکش

 

دولت سوییس از اعمال محدودیت‌هایی جدید برای مهار شیوع کرونا در این کشور خبر داد. به موجب این محدودیت‌ها، پوشش ماسک در ادارات و دبیرستان‌ها، برای همه اجباری می‌شود و کلاس‌های دانشگاه نیز حضوری برگزار نمی‌شود. رستوران‌ها پس از ساعت ۱۱ شب بسته می‌شوند وهیچ گردهمایی با شرکت بیش از۵۰ نفرمجاز نیست. محدودیت‌ها ازپنجشنبه، هشتم آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا مدتی نامعلوم ادامه می‌یابد. سوییس چهارشنبه هفتم آبان‌ماه، ۸ هزار و ۶۱۶ مورد ابتلای روزانه به کووید-۱۹ به ثبت رساند.

 

خفاش‌های خون‌آشام موقع بیماری داوطلبانه به انزوا می‌روند  

 

پژوهش میدانی دانشمندان آمریکایی حاکی از آن است که خفاش‌های خو‌ن‌آشام هنگام بیماری، یا داوطلبانه خود را از بقیه جدا می‌کند یا دیگر خفاش‌ها وادارش می‌کنند از بقیه جدا شود تا میزان سرایت بیماری بین جمعیت کاهش یابد. این رفتار پیش‌تر در آزمایشگاه نیز در خفاش‌ها دیده شده بود، اما این اولین بار است که چنین رفتاری در حیات وحش رصد شده است. انزوای داوطلبانه هنگام بیماری در برخی حشرات نیز دیده شده است. 

نوجوان هندی پس از شکستن تنها گوشی هوشمند خانواده خودکشی کرد

 

نوجوان هندی که گوشی موبایل هوشمند از دستش افتاده و صفحه‌اش شکسته بود خودکشی کرد. این پسر ۱۶ ساله اهل استان گوآ در غرب هند برای شرکت در کلاس‌های درسی آنلاین، از تنها گوشی هوشمند خانواده شش نفره‌اش استفاده می‌کرد و پدر خانواده از عهده تامین مخارج تعمیر گوشی برنمی‌آمد. رسانه‌های هندی از چند مورد خودکشی از فروردین‌ماه و شروع قرنطینه به این سو، خبر داده‌اند. 

حملات تازه ارمنستان و آذربایجان چند کشته برجا گذاشت 

 

آذربایجان و ارمنستان روز چهارشنبه نیز یکدیگر را به کشتن غیرنظامیان و شلیک به شهرهای منطقه ناگورنو قره‌باغ متهم کردند. آذربایجان اعلام کرد در حمله نیروهای ارمنی به شهر بردع در شمال شرق ناگورنو قره‌باغ، ۱۴ نفر کشته شدند. مقام‌های ارمنی ناگورنو قره‌باغ نیز گفتند گلوله‌باران نیروهای آذری در دو شهر بزرگ این منطقه یک کشته بر جا گذاشته است. هر دو طرف ادعای طرف مقابل را رد می‌کنند. 

سیسی: آزادی بیان اگر مسلمانان را آزرده کند، باید متوقف شود 

 

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر، در واکنش به جنجال بر سر کاریکاتورهای پیامبر اسلام در فرانسه، گفت اگر آزادی بیان موجب توهین به بیش از ۱/۵ میلیارد انسان می‌شود، باید متوقف شود. او همچنین هرگونه خشونت یا تروریسم به نام دفاع از دین، نمادها و چهره‌های مذهبی را محکوم کرد. او در سخنانی که به مناسبت تولد پیامبر اسلام، همچنین گفت:‌ «ما هم حق داریم نگذاریم احساسات و ارزش‌هایمان خدشه‌دار شود.» 

رهبر فرقه جنسی نکسیوم در آمریکا به ۱۲۰ سال حبس محکوم شد

 

بنیان‌گذار فرقه جنسی نکسیوم به ۱۲۰ سال حبس محکوم شد. کیث رانی‌یر، رهبر این فرقه، سال گذشته به اتهام اخاذی، قاچاق سکس، داشتن محتوای پورنوگرافی کودکان و دیگر جرایم، در مکزیک بازداشت شد. او زنان را به بردگی می‌گرفت و به رابطه جنسی با خود وامی‌داشت. رانی‌یر به پرداخت جریمه یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلاری نیز محکوم شده است. این مرد ۶۰ ساله فرقه نکسیوم را در سال ۱۹۹۸، در شهر آلبانی ایالت نیویورک آمریکا بنیان نهاد. 

کشف صخره عظیم مرجانی در استرالیا 

 

دانشمندان از کشف یک صخره عظیم مرجانی در کرانه شمالی دیوار بزرگ مرجانی استرالیا خبر داده‌اند. این صخره با ۵۰۰ متر ارتفاع، از آسمان‌خراش امپایر استیت نیویورک و برج‌های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور بلندتر است. دانشمندان در جریان ماموریتی ۱۲ ماهه و هنگام نقشه‌برداری سه‌بعدی از کف دریا، این صخره را کشف کردند. 

خروس جنگی یک مامور پلیس فیلیپین را کشت

 

در جریان حمله پلیس به یک مسابقه غیرقانونی جنگ خروس‌ها در شمال فیلیپین، یک پلیس کشته شد. این مامور پلیس به‌علت جراحت ناشی از تیغ برنده‌ای که به پای خروس‌ جنگی متصل می‌شود جان باخت. تیغ ران چپ او را برید و سرخرگش را پاره کرد و او قبل از رسیدن به بیمارستان جان باخت. جنگ‌ خروس‌ها در فیلیپین در دوران همه‌گیری کرونا ممنوع اعلام شده است. 

ناآرامی‌ در فیلادلفیا پس از شلیک پلیس به یک سیاهپوست

 

به‌دنبال کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست به ضرب گلوله پلیس، صدها معترض در شهر فیلادلفیای آمریکا، برای دومین شب متوالی، تظاهرات کردند و خواستار برقراری برابری نژادی شدند. بنا بر اعلام پلیس، دلیل شلیک به والتر والاس این بود که او حاضر نبود چاقویش را بیندازد. ماموران پلیس و گارد ملی ایالات متحده آمریکا به محل اعزام شده‌اند و گفته می‌شود در شب اول تظاهرات، ۳۰ مامور پلیس مجروح شدند.  فروشگاه‌ها روز گذشته زودتر از موعد تعطیل کردند و موانعی را جلوی درها و پنجره‌ها قرار دادند. 

دادگاه ترکیه کارمند سفارت آمریکا را به‌دلیل ارتباط با شبکه گولن محکوم کرد 

 

دادگاهی در استانبول روز سه‌شنبه یک محافظ محلی کنسولگری آمریکا را به‌دلیل کمک به شبکه فتح‌الله گولن، روحانی مخالف حکومت ترکیه و مستقر در آمریکا، به پنج سال و دو ماه حبس محکوم کرد. محاکمه شهروندان آمریکا و کارمندان کنسولگری آمریکا در ترکیه از موارد اختلاف میان واشینگتن و آنکارا است. روابط دو کشور بر سر سیاست در سوریه و اقدام ترکیه به خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه دچار تنش است. ترکیه شبکه منتسب به گولن را مسئول کودتای نافرجام ۲۰۱۶ می‌داند.   

حمایت آمریکا از پروژه‌های تحقیقاتی اسرائیل در کرانه غربی و بلندی‌های جولان

 

اسرائیل از لغو ممنوعیت تخصیص بودجه آمریکا به پروژه‌های پژوهشی در کرانه غربی و بلندی‌های جولان خبر داد. واکنش مقام‌های فلسطینی هنوز به این خبر، که یک هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده، واکنشی نشان نداده‌اند. در توافق‌های علمی قبلی با دولت آمریکا قید شده بود که پروژه‌های علمی که از آمریکا بودجه می‌گیرند نمی‌توانند در مناطقی که در درگیری‌های سال ۱۹۶۷ تحت کنترل اسرائیل درآمده‌اند، اجرا شوند. 

ملانیا ترامپ: رسانه‌ها تصویری از همسرم ساخته‌اند که نمی‌شناسم

 

بانوی اول آمریکا برای اولین بار در کارزار انتخاباتی امسال دونالد ترامپ حضور یافت و در جمع هواداران همسرش در پنسیلوانیا گفت:‌ «قبل از این‌که همسرم رییس‌جمهوری شود، رسانه‌ها عاشقش بودند، چون او را مردی سرسخت، موفق و منصف می‌دانستند. اما وقتی تصمیم گرفت به‌عنوان جمهوری‌خواه وارد رقابت انتخاباتی شود، رسانه‌ها از او تصویری متفاوت ساختند.» بانوی اول آمریکا گفت ترامپ می‌خواهد شاهد موفقیت مردم و کشورش باشد. 

شمارش موارد مرگ در اثر کووید‌ـ‌۱۹ در یمن با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای 

 

پژوهشگران دانشکده بهداشت و پزشکی بیماری‌های مناطق حاره‌ای در لندن، با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای شمارش گورها و فعالیت‌های کفن‌و‌دفن در تمام گورستان‌های قابل شناسایی یمن، برآورد کرده‌اند شمار مرگ‌و‌میر در این کشور در اثر کووید‌ـ‌۱۹، به‌مراتب بالاتر از آمار رسمی است. بر این اساس، در فاصله فروردین تا مهر، شمار مرگ‌ومیر ۲۱۰۰ مورد بیشتر بوده است. این پژوهشگران بررسی مشابهی را نیز در سومالی در دست انجام دارند. 

نامزدهای انتخابات آمریکا در آریزونا و دلاور با رای‌دهندگان دیدار می‌کنند

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا، روز چهارشنبه در دو گردهمایی انتخاباتی در ایالت تعیین‌کننده آریزونا سخنرانی خواهد کرد. کامالا هریس، معاون جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات، نیز قرار است چهارشنبه در ایالت آریزونا، در توسان و فینیکس، با رای‌دهندگان دیدار کند. هم‌زمان بایدن در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت دلاور، درباره برنامه‌هایش برای مقابله با کووید-۱۹ سخنرانی می‌کند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More