شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ تجمع زنان در داکا، اندونزی، در مطالبه امنیت برای زنان و عدالت در مورد قربانیان تجاوز . منبع:‌ خبرگزاری رویترز

آغاز تبادل بیش از هزار زندانی میان طرف‌های درگیر در یمن  

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تبادل‌ زندانیان میان گروه‌های درگیر در یمن، از دو فرودگاه یمن و یک فرودگاه عربستان سعودی خبر داد. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌های یمن ماه گذشته در سوئیس با تبادل هزار و ۸۱ زندانی، از جمله ۱۵ شهروند سعودی موافقت کردند. این بزرگترین تبادل زندانیان از مذاکرات صلح در دسامبر ۲۰۱۸ است، که از آن زمان به این سو متوقف شده است. صلیب سرخ گفته است که در مجموع پنج هواپیما از صنعا و سيئون در یمن، و ابها در جنوب عربستان به آسمان برخاستند. یکی از دو هواپیما، حامل اعضای ائتلاف عرب که شهروندان سعودی و سودانی در بازداشت حوثی‌ها بودند که از صنعا عازم عربستان سعودی شد و دیگری به سيئون رفت که تحت کنترل نیروهای دولتی یمن است. یک هواپیمای حامل زندانیان حوثی بازداشت شده توسط عربستان نیز از سيئون و دیگری از ابها در عربستان پرواز کرد. 

سینماهای هند پس از هفت ماه تعطیلی، بازگشایی می‌شوند

هفت ماه پس از تعطیلی، سینماها در بسیاری از شهرهای هند از روز پنجشنبه بازگشایی می‌شوند. بازگشایی سینماها حاکی از تلاش کشور هند برای بازگشت به شرایط عادی است. هرچند شمار موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در این کشور افزایش یافته و به نظر می‌رسد به زودی از نظر شمار موارد ابتلا، با سبقت گرفتن از آمریکا به صدر جدول جهانی برسد، اما در عین حال پیش‌بینی‌ها حاکی است که پس از آن سرعت گسترش شیوع ویروس در هند، کاهش خواهد یافت. در اواخر اسفند سال گذشته، حدود ۱۰ هزار سالن سینما در هند تعطیل شدند. تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

 

فعالان حقوق بشر:‌ سوء استفاده برخی کشورهای اروپا از همه‌گیری ویروس کرونا  برای رفتار غیرقانونی علیه کولی‌ها

 

فعالان حقوق بشر و کارشناسان می‌گویند مقامات محلی در برخی کشورهای اروپای شرقی که جمعیت کولی (روما) قابل توجهی دارند، از همه‌گیری ویروس کرونا برای رفتار غیرقانونی علیه این گروه اقلیت استفاده کرده‌اند. کولی‌ها بزرگترین جمعیت اقلیت اروپا هستند و قرن‌هاست که تحت مقررات تبعیض‌‌آمیز بوده‌اند. با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در قاره اروپا، برخی کارشناسان نگران‌اند که سرکوب این اقلیت‌ها افزایش یابد. مرکز حقوق کولی‌های اروپا در گزارشی گفته است که این اقلیت در کشورهای اروپای شرقی مانند مولداوی، اوکراین، رومانی و اسلواکی نیز مورد رفتار تبعیض‌آمیز در دوران همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. 

افزایش بی‌سابقه موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در اروپا 

 

افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان، جمهوری چک، ایتالیا، لهستان، بلژیک، هلند، اسپانیا و بریتانیا و شماری دیگر از کشورهای اروپایی روز پنجشنبه، نگرانی از پایان فرصت اروپا برای مهار موج جدید ابتلا را افزایش داده است. با شروع پاییز، سراسر اروپا با افزایش موارد جدید ابتلا مواجه شده و مقررات سختگیرانه پس از تسهیل قوانین در تابستان، مجددا اعمال شده است. از ساعت ۹ شب در پاریس و شهرهای بزرگ مقررات منع تردد اعلام شده و بقیه کشورهای اروپایی مقررات سختگیرانه‌ای را اعمال کرده‌اند. مدیر بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی، کشورهای این قاره را ترغیب کرد تا در مهار ویروس کرونا، سختگیرانه‌تر عمل کنند. 

تولید تست تشخیص پنج‌دقیقه‌ای و دقیق کرونا در دانشگاه آکسفورد

 

محققان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا تست فوری برای تشخیص کووید-۱۹ ابداع کرده‌اند که می‌تواند ظرف کمتر از پنج دقیقه، وجود ویروس کرونا در بدن فرد را تشخیص دهد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که این تست می‌تواند در تست‌گیری‌های دسته‌جمعی در اماکنی چون فرودگاه‌ها و مراکز تجاری مورد استفاده قرار گیرد. دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرده است که انجام تست فوری کرونا  را در اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز کنند. پژوهشگران  گفته‌اند که تست جدید می‌تواند با دقت بالا، ویروس کرونا را از دیگر انواع ویروس‌ها تشخیص دهد، و «ساده، بسیار سریع و مقرون به صرفه‌ است.»‌

ادامه تظاهرات اعتراضی در تایلند، به‌رغم اعلام وضعیت اضطراری 

 

معترضان در بانکوک، پایتخت تایلند به رغم بازداشت‌ها و اعلام وضعیت اضطراری و ممنوعیت تجمع، بار دیگر در خیابان‌ها گردهم آمدند. این در حالی است که مقام‌های این کشور، تظاهرات عمدتا آرام و صلح‌آمیز دموکراسی‌خواهان را سرکوب می‌کنند. دولت تایلند در بیانیه‌ای که از تلویزیون سراسری پخش شد گفت که برای «برقراری نظم و آرامش» به مقرراتی فوری نیاز است. اعلام وضعیت اضطراری پس از آن صورت گرفت که معترضان روز چهارشنبه با تجمع در مقابل دفتر نخست‌وزیری این کشور خواستار اصلاحات در نظام سلطنتی این کشور و دموکراسی شدند. مقررات اضطراری از ساعت ۲ بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی، به اجرا درآمده است. 

اتحادیه اروپا شش مقام روس را بر سر پرونده ناوالنی، تحریم کرد

 

اتحادیه اروپا از موافقت در مورد تحریم شش مقام روس و یک مرکز تحقیقات شیمیایی بر سر پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی با سم نوویچوک، خبر داد. الکساندر بورتنیکوف، رییس سازمان امنیت فدرال روسیه و دو نفر از معاونان وزارت دفاع روسیه از جمله افرادی هستند که نامشان در لیست تحریم است. کرملین گفته است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، حرکتی غیردوستانه است و به روابط دو طرف ضربه می‌زند. الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد کرملین در حال حاضر در برلین دوران نقاهت را سپری می‌کند. او می‌گوید ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در حمله به او با استفاده از ماده شیمیایی نوویچوک، مسئول است. کرملین هرگونه مداخله در این مسمومیت را رد کرده است. 

پلیس فرانسه در پی تحقیق درباره رسیدگی به همه‌گیری کووید-۱۹، خانه مقام‌های دولتی را جست‌وجو کرد  

 

پلیس فرانسه در چارچوب تحقیق درباره نحوه رسیدگی مقام‌های ارشد دولتی در بخش بهداشت و سلامت، و کنترل بیماری همه‌گیر کووید۱۹، خانه آنها را مورد جست‌وجو قرار داد. اولیویر وران، وزیر بهداشت و ژروم سالومون، مدیر کل مرکز بهداشت و سلامت، از جمله مقام‌هایی هستند که روز پنجشنبه منازلشان مورد جست‌وجو قرار گرفت. پیشتر در سال جاری، دادگاهی در فرانسه، خواستار تحقیق درباره نحوه رسیدگی دولت به همه‌گیری ویروس کرونا و احتمال اخطار وزیران در انجام وظایفشان شده بود. مقامات ارشدی چون ژان کَستِکس، نخست‌وزیر فرانسه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه و وزير سابق بهداشت، نیز تحت تحقیقات هستند. 

اعمال سطح بالاتری از مقررات سختگیرانه در لندن و برخی شهرهای بریتانیا  برای مهار انتشار ویروس کرونا

 

میلیون‌ها نفر از اهالی لندن ممکن است از روز شنبه شاهد اعمال محدودیت‌های مرحله دوم و جدی‌تر مربوط به مهار ویروس کرونا باشند. طبق این مقررات، گردهمایی‌ بیش از یک خانوار در فضای بسته ممنوع می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که مقررات سختگیرانه‌تر جدید در آخر هفته پیش رو، در شهرستان اسکس، شمال شرقی لندن  نیز برقرار شود. طبق این مقررات، گردهمایی خانوارهای مختلف در فضای داخلی رستوران‌ها و میخانه‌ها ممنوع می‌شود و مردم به پرهیز از استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی ترغیب می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که مقررات سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، در منچستر نیز اعمال شود. 

شرایط مرخصی مردها برای مراقبت از نوزادان در ژاپن تسهیل می‌شود 

 

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن گفت که با روند افزایش سن پیری و کاهش جمعیت در این کشور، تمهیداتی را در نظر می‌گیرد که مرخصی مردها برای مراقبت از نوزادان تازه متولد شده تسهیل شود. سوگا همچنین در جلسه‌ای که درباره اصلاحات اجتماعی برگزار شد، گفت که تا پایان سال جاری میلادی، گام‌هایی برداشته شود تا درمان‌های مربوط به باروری، تحت پوشش بیمه قرار گیرد. 

رییس‌جمهور قرقيزستان استعفا کرد

 

سورونبای جینبکوف، رییس‌جمهوری قرقیزستان روز پنجشنبه، و به دنبال چندین روز ناآرامی بر سر انتخابات مناقشه‌برانگیز، از سمت خود استعفا کرد و گفت می‌خواهد از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضانی که خواستار برکناری او از قدرت‌اند، جلوگیری شود. جینبکوف، سومین رییس‌جمهوری این کشور آسیای میانه است که از سال ۲۰۰۵ به این سو، به دنبال اعتراض مردمی از قدرت برکنار می‌شود. این کشور متحد روسیه و همسایه چین، از ۱۳ مهرماه و برگزاری انتخابات پارلمانی که طی آن متحدان جینبکوف اعلام پیروزی کرده و اپوزیسیون آن را رد کرد، صحنه اعتراض بوده است.  

توییتر و فیسبوک بازنشر گزارش نیویورک‌پست درباره پسر جو بایدن را محدود کردند

 

فیسبوک و توییتر با اعلام تردید درباره گزارشی در نشریه نیویورک‌پست درباره پسر جو بایدن، ساعاتی پس از انتشار آن در روز چهارشنبه، این گزارش را پاک کردند. این گزارش حاوی جزئیاتی درباره معامله‌های هانتر بایدن، فرزند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات، با یک کمپانی انرژی اوکراینی است. این گزارش می‌گوید که جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا با یک مشاور شرکت اوکراینی ملاقات کرده است.  گزارش نیویورک‌پست جزئیاتی را از ایمیل‌هایی به دست آورده که به دست رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ رسیده بود. توییتر اجازه بازنشر گزارش را به کاربران نمی‌دهد و فیسبوک مشاهده گزارش در صفحه کاربران را محدود کرده است. نیویورک‌پست عملکرد توییتر و فیسبوک را «سانسور قبل از تحقیق» توصیف کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: تحریم‌های کره شمالی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تسهیل شود

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه وضعیت حقوق بشر در کره شمالی، از جامعه بین‌الملل خواسته است تا هرچه زودتر لغو تحریم‌های کره شمالی را که موجب وخیم شدن اوضاع این کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا شده، بررسی کنند. توماس اوجیا کوینتانا گفت که تحریم‌ها بر کلیه ابعاد اقتصاد کشور تاثیر گذاشته و پیامدهای شدیدی بر وضعیت اقتصادی و حقوق بشر مردم این کشور اعمال کرده است. او گفت سقوط اقتصاد، ورود مواد خوراکی و دسترسی مردم به کمک‌های انساندوستانه را، همزمان با فرارسیدن فصل سرما تهدید می‌کند. کره شمالی تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا را اعلام نکرده و از سال ۲۰۰۶ به علت فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای از سوی سازمان ملل متحد تحریم شده است. این کشور کنترل مرزی سختگیرانه‌ و مقررات بهداشتی شدیدی را برای مهار ویروس کرونا حاکم کرده است. 

اخراج بیش از صد نفر از کارمندان بانک ولز فارگو به دلیل بهره‌برداری شخصی از بودجه دولتی کووید-۱۹

 

به گفته یک منبع مطلع، بانک ولز فارگو در آمریکا، حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ نفر از کارمندانش را به دلیل سوءاستفاده از بودجه دولت برای کمک به مردم و کسب‌وکارها در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، اخراج کرده است. رییس امور انسانی ولز فارگو در گزارشی که به رویترز رسیده،‌ می‌گوید که این بانک معتقد است برخی از کارمندانش با جعل تقاضانامه دریافت کمک هزینه برای خود، به شکل غیرقانونی از بودجه کمک به کسب‌وکارهای خرد ایالات متحده استفاده کرده‌اند. بانک ولز فارگو می‌گوید خاطیان به شکل مستقل اقدام کرده‌اند و این بانک با اجرای قانون علیه متخلفان همکاری می‌کند. ماه گذشته نیز بانک جی‌پی مورگان چیس، چند نفر از کارمندانش را به دلیل مشابه اخراج کرده بود. 

دولت طرابلس در لیبی فرمانده گارد ساحلی را به اتهام قاچاق مهاجران بازداشت کرد

 

وزیر کشور حکومت وفاق ملی در طرابلس، از بازداشت عبدالرحمن میلاد، فرمانده گارد ساحلی لیبی خبر داد . پیشتر سازمان ملل متحد، او را به دلیل قاچاق انسان و قاچاق مهاجران تحریم کرده بود. وزارت کشور دولت به رسمیت شناخته شده لیبی در طرابلس، گفت که میلاد را به درخواست شورای امنیت بازداشت کرده و پرونده او را برای انجام مراحل قانونی به دادستان عمومی ارجاع داده است. میلاد رییس واحد گارد ساحلی در زاویه، در غرب طرابلس است و یکی از شش نفری است که دو سال پیش، به علت مشارکت در قاچاق انسان از سوی سازمان ملل تحریم شدند. مهاجران گفته‌اند که به بازداشتگاهی در یکی از کشتی‌های میلاد منتقل شده و در شرایط وحشتناکی مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. 

چین آمریکا را به تلاش برای بی‌ثبات کردن تبت متهم کرد

 

چین، ایالات متحده آمریکا را پس ازمعرفی هماهنگ‌کننده ویژه در امور تبت، به تلاش در بی‌ثباتی تبت متهم کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری، روز پنجشنبه گفت که واشینگتن باید مداخله در امور داخلی چین، با هدف ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را متوقف سازد. دولت ترامپ، پیشتر روز چهارشنبه، یکی از مقامات ارشد حقوق بشر را به عنوان هماهنگ‌کننده ویژه برای امور تبت منصوب کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر:‌ حملات هوایی روسیه و سوریه در مناطق تحت اختیار شورشیان ممکن است «جنایات جنگی» محسوب شود

 

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده است که بمباران غیرنظامیان توسط نیروهای مسلح روسیه و سوریه در شمال غرب سوریه، در جریان حملات هوایی و زمینی به آخرین مواضع شورشیان، ممکن است در دسته‌بندی جنایات علیه بشریت طبقه‌بندی شود. این گروه بین‌المللی مدافع حقوق بشر گفت که ده‌ها حمله هوایی و زمینی علیه مواضع غیرنظامیان را در مناطق اطراف شهر ادلب، از آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ که صدها غیرنظامی را کشته و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را آواره کرده، تحقیق کرده است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۱۶۷ صفحه‌ای خود، شواهدی از صدها عکس و تصویر ماهواره‌‌ای و همچنین تطبیق اطلاعات هواپیماها و ۴۶ مورد بمباران، ارائه داده است. این گزارش می‌گوید حملات با خشونت‌های مکرری همراه بوده که ممکن است «جنایات جنگی تلقی شده و در حد جنایت علیه بشریت باشند.» 

‌نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند با نزدیک شدن به فصل تعطیلات 

 

پیش‌بینی می‌شود که شیوع ویروس کرونا در هند با نزدیک شدن به فصل تعطیلات رسمی، و فعالیت کسب‌وکارها افزایش داشته باشد. تجربه اخیر در ایالت جنوبی کرالا در هند، حاکی از سرعت وخیم شدن اوضاع است، چرا که به دنبال برگزاری جشن‌های ده روزه برداشت محصول در اوایل ماه شهریور، شمار موارد ابتلا در این استان پنج برابر شد. پیش‌بینی می‌شود در جشنواره‌های پیش‌رو در این کشور موسوم به «دورگا پوجا» و «دیوالی» که با گردهمایی‌های خانوادگی همراه است و مولد درآمد به شمار می‌رود، شیوع ویروس کرونا بیش از پیش افزایش یابد. در حال حاضر هند بیش از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۱۰ هزار مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است. 

فائوچی:‌ واکسن بی‌خطر و موثر کووید-۱۹ احتمالا تا بهار سال آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد

 

آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا گفت که واکسن کووید-۱۹ ممکن است تا آوریل سال آینده در دسترس عموم قرار گیرد. او در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که پژوهشگران باید تا ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) بررسی نهایی واکسن‌هایی که دوره آزمایشی را می‌گذرانند، تایید یا رد کنند. او همچنین گفت حتی اگر بی‌خطر بودن یک واکسن تایید شود، تولید اولیه آن احتمالا تنها چند میلیون دوز خواهد بود. فائوچی گفت حتی اگر تمامی واکسن‌های آزمایشی بی‌خطر تشخیص داده شوند، زمان توزیع گسترده واکسن در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ خواهد بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More