شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ همه‌گیری ویروس کرونا خانه‌ها را به دفتر کار بدل کرده است. منبع: خبرگزاری رویترز  

نگرانی سازمان‌های حقوق حیوانات درباره کشتن وحشیانه دام‌های بریتانیا در خاورمیانه 

 

سازمان‌های خیریه حمایت از حقوق حیوانات می‌گویند دام‌های بریتانیا به‌طور غیرقانونی به خاورمیانه منتقل و به روش‌های «هولناکی» ذبح می‌شوند. این سازمان‌ها در طول تابستان به شکل مخفیانه روی مسیر طولانی انتقال دام از بریتانیا به مزارع پروارکردن دام‌ و بنادر اسپانیا و سپس انتقال به لیبی و لبنان، تحقیق کردند. دام‌های بریتانیا تحت قوانین حمل‌ونقل اتحادیه اروپا هستند و نمی‌توان آن‌ها را برای قصابی یا پروارشدن به کشورهایی که استاندارد پایین دارند، اعزام کرد. اما تصاویر و مدارکی که سازمان بین‌المللی حمایت از حیوانات و بنیاد آلمانی حمایت از حقوق حیوانات ارائه داده‌اند نشان می‌دهد که دام‌های بریتانیا تحت شرایط وحشیانه، در لبنان ذبح می‌شوند. ‌یکی از فعالان این سازمان‌ها گفت: « تصاویر حاکی است که حیوانات را با ساطور آنقدر می‌زنند تا بمیرند و ‌آن‌ها را زنده زنده و وحشت‌زده می‌کشند.»‌

قاتل زنجیره‌ای زنان در نیجریه به اعدام محکوم شد 

 

قاتل زنجیره‌ای در نیجریه که ۹ زن را کشته بود، به اعدام محکوم شد. دادستان‌های این کشور اعلام کردند که این مرد ۲۶ ساله بین ماه‌های تیر تا آبان سال گذشته، قربانیان خود را در اتاق هتل‌های مختلف در سراسر نیجریه حلق‌آویز می‌کرد. بنا به حکم دادگاه او قرار است از طریق چوبه دار اعدام شود. مجازات اعدام معمولا در نیجریه اجرا نمی‌شود به‌طوری که سه مورد آخر اجرای اعدام مربوط به سال ۲۰۱۶ بود. به گفته پلیس، او به انجام شش مورد دیگر قتل زنان در جاهای دیگر نیز اعتراف کرده است. مقام‌ها گفته‌اند که قاتل اول با قربانیانش رابطه جنسی برقرار می‌کرده و سپس دست‌وپایشان را با ملحفه سفید می‌بسته و آن‌ها را دار می‌زد. چند نفر از قربانیان کارگران جنسی بودند. 

اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات آلومینیوم از ۱۸ کشور جهان

 

ایالات متحده آمریکا تعرفه‌های گمرکی جدیدی را بر واردات آلومینیوم از ۱۸ کشور جهان به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار، اعمال می‌کند. ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفت که تعرفه‌ها فورا بر کشورهایی چون بحرین، برزیل، آلمان، هند و کشورهای دیگر اعمال می‌‌شود. 

اعلام وضعیت اضطراری در مادرید به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا 

 

دولت اسپانیا روز جمعه با اعلام وضعیت اضطراری در مادرید، مقررات قرنطینه را اعمال کرد. پیشتر دادگاهی در این کشور، مقررات قرنطینه را باطل کرده بود. اسپانیا یکی از کانون‌های عمده ویروس کرونا در اروپا به شمار می‌رود و آسیب سختی از همه‌گیری کووید-۱۹ متحمل شده است. اقدام اخیر، تنش جدیدی است میان درگیری‌های دولت پدروسانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، و فرماندار محافظه‌کار منطقه‌ای مادرید که معتقد است، قرنطینه غیرقانونی، بیش از حد، و برای اقتصاد فاجعه‌بار است. 

سعد حریری خواستار احیای طرح فرانسه برای نجات لبنان شد  

 

سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و از سیاستمداران ارشد این کشور، خواستار احیای طرح فرانسه برای خروج کشور از بحران مالی شد. فرانسه در راس اقدام جهانی برای کمک به لبنان، تلاش کرده تا رهبران این کشور را به انجام اصلاحات و مقابله با بحران ترغیب کند، اما رهبران سیاسی لبنان از توافق بر سر دولت، که گام اول راهکار پیشنهادی فرانسه است، عاجز مانده‌اند. لبنان برای خروج از بحران مالی کنونی که از سال گذشته ارزش پول کشور را کاهش داده، نیاز به کمک‌های مالی بین‌المللی  دارد. حریری گفت:‌ «از احزاب سیاسی می‌خواهم تا خوب فکر کنند و فرصت را از دست ندهند. طرح امانوئل مکرون هنوز قابل اجراست و فرصت داریم تا آن را اجرا کنیم.» 

کمیته نوبل:‌ تا کشف واکسن کرونا، غذا بهترین گزینه علیه همه‌گیری است

 

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید که سالانه به ۹۷ میلیون نفر از مردم جهان کمک می‌کند. این نهاد مستقر در رم همچنین گفت که از هر ۹ نفر در جهان، یک نفر خوراک کافی ندارد. برنامه جهانی غذا، برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۰ اعلام شده است.  بریت ریس اندرسن، مدیر کمیته نوبل گفت:‌ «نیاز به همبستگی بین‌المللی و همکاری چندجانبه بیش از هر زمان دیگری مشهود است.» کمیته نوبل در بیانیه‌ای گفت:‌ «همه‌گیری ویروس کرونا منجر به افزایش چشمگیر قربانیان گرسنگی در جهان شده و تا روزی که واکسن کشف شود، غذا بهترین واکسن در مقابل آشفتگی ناشی ازهمه‌گیری ویروس کروناست.»‌

افزایش موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی 

 

شمار ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در لهستان، اوکراین، اسلواکی و جمهوری چک به بالاترین میزان جهش پیدا کرده است. همزمان وضعیت موارد جدید ابتلا در سراسر اتحادیه اروپا، مسئولان را نگران کرده است. آلمان شاهد بالاترین شمار موارد روزانه ابتلا از فروردین به این سو بوده و وزیر بهداشت فرانسه گفته است که ممکن است وضعیت در شهرهای لیون، لیل، گرنوبل و سن‌اتین، از روز شنبه قرمز اعلام شود. 

 

نزاع باندهای خلافکار در اردوگاه‌های روهینگیا دست‌کم ۸ کشته به‌جا گذاشت

 

نزاع میان گروه‌های مسلح خلافکار در اردوگاه‌های روهینگیا در جنوب بنگلادش، دست‌کم هشت کشته به‌جا گذاشت. به گفته پلیس و امدادگران، درگیری‌های چند روز اخیر هزاران نفر را وادار به فرار کرده است. پس از چندین روز درگیری مسلحانه، آتش‌سوزی‌های عمدی و آدم‌ربایی توسط گروه‌های خلافکار، مقام‌های بنگلادش روز پنجشنبه از بازداشت ۱۲ نفر خبر دادند. این گروه‌ها بر سر تسلط بر اردوگاه‌ها واقع در بزرگترین شهرک پناهجویان جهان، رقابت می‌کنند. از سال ۲۰۱۷ و اخراج مردم روهینگیا از میانمار، یک میلیون پناهجو که عمدتا از مسلمانان روهینگیا هستند در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش زندگی می‌کنند. 

 

مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ به کووید-۱۹ مبتلا شد

 

صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ در مذاکرات صلح خاورمیانه، به ویروس کرونا مبتلا شد. کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه‌ای گفت نتیجه تست کرونای عریقات مثبت اعلام شده است. بنا به گزارش‌ها، عريقات اکنون در خانه‌اش در شهر اریکا واقع در کرانه باختری در قرنطینه به سر می‌برد و دارای نشانه‌های خفیف بیماری است. او که ۶۵ ساله است، در سال ۲۰۱۲ یک حمله خفیف قلبی را از سرگذراند و سه سال پیش تحت عمل جراحی پیوند ریه قرار گرفت. 

رییس‌جمهوری قرقيزستان استعفای نخست‌وزیر را پذیرفت

 

دفتر ریاست جمهوری قرقيزستان در بیانیه‌ای گفت که سورونبای جینبکوف، رییس‌جمهوری این کشور، با امضای فرمانی نخست‌وزیر و کابینه او را برکنار کرد.  نمایندگان مجلس قرقیزستان گفتند که کوباتبک بورونوف، نخست‌وزیر این کشور روز سه‌شنبه و به دنبال تصرف ساختمان‌های دولتی توسط معترضان، استعفای خود را تسلیم کرد. معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور آسیای میانه اعتراض کردند. نتایج این انتخابات باطل اعلام شده است. 

کشف بقایای زیردریایی فرانسوی مربوط به جنگ جهانی اول در آب‌های تونس 

 

غواصان تونسی بقایای یک زیردریایی فرانسوی مربوط به جنگ جهانی اول را کشف کردند که در سال ۱۹۱۷ توسط یک زیردریایی آلمانی غرق شده است. غواصان یک آکادمی غواصی در منطقه راس طیب واقع در شمال‌شرق تونس، در هنگام اکتشاف مسیرهای جدید برای دانشجویان این زیردریایی را یافتند. بدنه این زیردریایی موسوم به «آریان» با جلبک پوشیده و دریچه‌ها و دوربین‌هایش خانه آبزیان شده است. غواصان پس از تحقیق نتیجه گرفتند که احتمالا این زیردریایی در زمان جنگ اول جهانی در بنزرت، که در آن زمان بندری فرانسوی در شمال تونس بود، مستقر بوده است. این سومین زیردریایی و اولین ‌زیردریایی متعلق به جنگ جهانی اول است که در تونس کشف شده است. 

صلیب سرخ جهانی: از هر دو نفر، یک نفر بر اثر کووید-۱۹ آسیب روحی دیده است  

 

کمیته جهانی صلیب سرخ می‌گوید که نتایج نظرسنجی این نهاد حاکی است که نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، برابر با ۵۱ درصد، گفته‌اند که همه‌گیری کووید-۱۹ بر سلامت روانی‌شان اثر منفی گذاشته است. این نظرسنجی در هفت کشور جهان انجام شده است. گزارش مشترک صلیب سرخ و هلال احمر جهانی، نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا میزان استرس را در میان افراد به شکل قابل توجهی افزایش داده است. این گزارش حاکی است که همه‌گیری، بیماری‌های روانی را بدتر کرده، موجب موارد جدید ابتلا به بیماری‌های روحی شده، و دسترسی به خدمات سلامت روانی را دشوارتر ساخته است. صلیب سرخ و هلال احمر جهانی خواستار تخصیص و افزایش بودجه برای حمایت‌های روحی و روانی در فعالیت‌های امدادی و انسان‌دوستانه شده‌اند. 

افزایش تقاضا برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با داروی ریجنران 

 

پزشکان در آمریکا می‌گویند که به دنبال درمان دونالد ترامپ با داروی موسوم به «ریجنران»، تقاضای داوطلبان برای درمان آزمایشی با این دارو افزایش یافته است. دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا گفت که احتمالا دریافت آنتی‌بادی با استفاده از این دارو، به درمان رییس‌جمهور کمک کرده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته پس از اعلام نتیجه مثبت تست کرونا به بیمارستان منتقل شد. ترامپ داروی ریجنرال را «نعمتی از سوی خدا»‌ خوانده بود. این دارو ترکیبی است از دو آنتی‌بادی که به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کمک می‌کند. 

بازگشت قرنطینه آخرهفته به اردن با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا

 

اردن از روز جمعه، وارد قرنطینه سراسری دو روزه می‌شود. مقام‌های  اردنی از این که افزایش شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا، امکانات و سیستم پزشکی نه چندان قوی این کشور را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که افزایش موارد ابتلا در این کشور خاورمیانه تصاعدی بوده و ظرف یک هفته ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا شناسایی شده است. مقامات ارشد این کشور در تلاش‌‌اند تا از اعمال قرنطینه سراسری به منظور اینکه اقتصاد کشور آسیب عمده نبیند، جلوگیری کنند.

افزایش ۴۰ درصدی موارد ابتلا به ویروس کرونا در کانادا 

 

شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کانادا، هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، ۴۰ درصد افزایش نشان داده است. به گفته مقام‌های بهداشت و درمان کانادا، میانگین ابتلای روزانه به ویروس کرونا در این کشور به دو هزار نفر رسیده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر، ماه گذشته اعلام کرد که اکثر مناطق این کشور وارد موج دوم همه‌گیری شده‌اند. بیشترین موارد جدید ابتلا در استان‌های انتاریو و کبک به ثبت رسیده‌اند. موارد ابتلا همزمان با فرارسیدن عید شکرگزاری در کانادا افزایش داشته است و مقامات این کشور از مردم خواسته‌اند که امسال این عید را در خانه خود جشن بگیرند. 

ثبت رکورد افزایش روزانه ابتلا به کووید۱۹ در جهان از آغاز همه‌گیری

 

سازمان بهداشت جهانی از افزایش ۳۳۸ هزار و ۷۷۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهان در شبانه‌روز اخیر خبر داده و گفته است که این بیشترین آمار ابتلای روزانه از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا به این سو است. بیشترین آمار ابتلا مربوط به هند است که ۷۸ هزار و ۵۲۴ مورد ابتلا را ثبت کرده است. در برزیل تقریبا ۴۲ هزار و ایالات متحده حدود ۳۹ هزار مورد جدید ثبت شده که از نظر ابتلا به کووید۱۹ در مقام‌های دوم و سوم جهان قرار دارند. 

چالش بیمارستان‌های بریتانیا برای بازگرداندن خدمات به بیماران غیرکرونایی

 

به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، در بریتانیا بیش از چهار میلیون بیمار در انتظار انجام جراحی‌ها و درمان‌های عادی خود هستند و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، بیمارستان‌ها برای بازگرداندن ارائه خدمات به حالت عادی با مشکل مواجه شده‌اند. در این کشور ۱۷ هزار و ۵۴۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده‌ است. برخی از مقامات این کشور خواستار طرح‌های بیشتری برای تعطیل کردن رستوران‌ها و میخانه‌ها در مناطقی که بیشترین شمار مبتلایان را دارند، شدند. 

کاهش شیوع ویروس کرونا در اسرائیل 

 

بر اساس داده‌های مربوط به انجام تست کرونا در اسرائیل، وزارت بهداشت این کشور سه هفته پس از دومین قرنطینه سراسری، از کاهش  سرعت شیوع ویروس کرونا خبر داد. وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده که چهار هزار و ۱۱۷ مورد جدید ابتلا  روز چهارشنبه ثبت شده است که سومین روز کاهش موارد ابتلا به شمار می‌رود. اسرائیل تاکنون بیش از ۲۸۲ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و ۱۸۲۴ مورد مرگ را به ثبت رسانده است. 

روسیه می‌گوید وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان در مذاکرات مسکو حاضر می‌شوند  

 

ارمنستان و آذربایجان تایید کردند که وزیران خارجه‌ دو کشور برای مذاکره در مسکو حاضر خواهند شد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر گفت:‌ «باکو و ایروان حضور خود در مذاکرات مسکو را تایید کرده‌اند. آماده‌سازی در حال انجام است.» با درخواست ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به توقف فعالیت‌های نظامی در ناگورنو-قره‌باغ، کرملین دعوت خود از جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، و زهراب مناتسکانیان، وزیر خارجه ارمنستان، تمدید کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More