شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ پیک‌نیک در طبیعت کاتماندو، نپال. منبع:‌ خبرگزاری رویترز

احتمال از سرگیری پروازهای لندن- نیویورک تا ماه آبان

 

مدیر فرودگاه هیترو گفت که پروازهای لندن - نیویورک ممکن است از ماه نوامبر، (اوایل آبان)، ازسرگرفته شوند. او گفت خدمات ارائه تست‌ در فرودگاه برای مسافران، به معنای این است که پروازها تا قبل از مراسم روز شکرگزاری برقرار خواهند شد. فرودگاه هیترو در لندن،  تست کووید-۱۹ را از ماه مرداد آغاز کرد. مدیران فرودگاه‌ها و بسیاری از رهبران صنعت حمل‌ونقل هوایی امیدوارند که انجام تست در فرودگاه جایگزین سیاست قرنطینه اجباری دو هفته‌ای شود.  در حال حاضر این محدودیت در مورد بسیاری از مسافران ورودی به بریتانیا، از برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، اعمال می‌شود. 

پلیس آمریکا فردی را به اتهام طرح حمله به ساختمانی ۴۰ طبقه در هاوایی بازداشت کرد

 

اداره فدرال تحقیقات آمریکا، یک مرد ۲۰ ساله اهل هاوایی را به اتهام ساخت تسلیحات شیمیایی و انفجاری به قصد حمله به یک ساختمان چهل طبقه در هونولولو، را بازداشت کرد. دادگاه این مرد اهل هونولولو، مرکز ایالت هاوایی را به اتهام تلاش برای برای به دست آوردن گاز ممنوعه کلرین و ابزار تخریب غیرمجاز تفهیم اتهام کرد. به گفته اف‌بی‌آی، او قصد داشت یک ساختمان مسکونی و تجاری با حدود ۴۵۰ شهروند این مجتمع را منفجر کند. اف‌بی‌آی گفت که او از آذر سال گذشته تاکنون، مواد مورد نیاز برای تهیه بمب را به شکل اینترنتی خریداری کرده و در تحقیقات پلیس، چندین کتاب راهنمای تهیه مواد انفجاری و همچنین نقشه حمله در خانه و کامپیوتر او کشف شده است. اگر او مجرم شناخته شود، ممکن است به حبس ابد محکوم شود. 

شرکت اپل، آیفون‌هایی با نمایشگرهای تاشوی مجهز به قابلیت «خودترمیمی»‌ روانه بازار می‌کند 

 

شرکت اپل اعلام کرده در حال کار بر روی یک گوشی آیفون با نمایشگرهای تاشو است که قابلیت ترمیم اتوماتیک دارد. شرکت فناوری اپل، حق مالکیت این گوشی را پیشتر در سال جاری به ثبت رسانده است. اپل گفته است که این ابزار می‌تواند به شکل خودکار آسیب‌های احتمالی نمایشگرها را رفع کند. ناظران می‌گویند قابلیت «خودترمیمی»‌ این گوشی آی‌فون، می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به گوشی‌هایی با نمایشگرهای تاشوی موجود که بر اثر راه یافتن گرد و غبار در آن آسیب می‌بینند، رفع کند. هنوز تاریخی برای عرضه این گوشی به بازار اعلام نشده است. 

مارک اسپر برای تقویت همکاری‌های امنیتی در شمال آفریقا، به مراکش سفر کرد

 

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز جمعه وارد رباط، پایتخت مراکش شد. این آخرین توقف در رشته سفر‌های وزیر دفاع آمریکا به شمال آفریقا است که هدف از آن تقویت همکاری برای مقابله با جهادگران در لیبی و کشورهای ساحل عنوان شده است. اسپر پیشتر در این سفر از تونس و الجزایر بازدید کرد. واشینگتن، تونس و مراکش را متحدان عمده خود در منطقه شمال آفریقا می‌داند که در سال‌های گذشته در اثر درگیری‌های داخلی لیبی و مالی دچار بی‌ثباتی شده‌اند. روز چهارشنبه مارک اسپر در دیدار با مقامات تونسی،  یک قرارداد همکاری نظامی ده‌ ساله را با این کشور امضا کرد. دیدار اسپر از الجزایر، متحد روسیه و چین، اولین دیدار یک وزیر دفاع آمریکا از این کشور در ۱۵ سال گذشته است. 

بلاروس در تلافی اقدام اتحادیه اروپا، ورود برخی از افراد به این کشور را ممنوع می‌کند 

وزارت خارجه بلاروس روز جمعه اعلام کرد که به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، فهرست افراد ممنوع‌الورود به این کشور را تهیه کرده است. وزارت خارجه بلاروس گفت که این فهرست در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. رهبران اتحادیه اروپا، پیشتر روز جمعه پس از مذاکرات طولانی، تحریم‌هایی را علیه شماری از اشخاص و نهادهای بلاروس اعمال کردند. 

فرزند حاصل از رابطه عاشقانه پادشاه بلژیک، در دعوای حقوقی بر سر عنوان سلطنتی پیروز شد

 

فرزند پادشاه سابق بلژیک توانست در دادگاه احراز حقوق سلطنتی پیروز شود. دلفین بوئل، که فرزند رابطه عاشقانه خارج از ازدواج پادشاه آلبرت است، طبق رای دادگاه می‌تواند از حقوق و عناوین برابر با فرزندان رسمی پادشاه برخوردار شود. پس از یک دهه دعوای حقوقی، پادشاه آلبرت در دی ماه گذشته اذعان کرد که پدر اوست. مادر بوئل، ادعا می‌کند که قبل از پادشاه شدن آلبرت، ۱۸ سال با او رابطه داشت. 

لبنان خواستار بازداشت مالک و کاپیتان کشتی حامل مواد شیمیایی انفجاری در بیروت شد 

 

لبنان خواستار بازداشت مالک خارجی و کاپیتان کشتی شده که مواد شیمایی عامل انفجار عظیم بیروت را به این شهر منتقل کرده است. قاضی پرونده تحقیق درباره انفجار بندرگاه بیروت از پلیس بین‌الملل خواسته است تا دو نفری را که هویت آن‌ها اعلام نشده در ارتباط با این پرونده بازداشت کند. در اثر انفجار انبار نیترات آمونیوم در بندرگاه بیروت در ۱۴ مرداد، حدود ۱۹۰ نفر کشته و شش هزار نفر مجروح شدند. پیشتر گفته شده بود که ناخدای کشتی موسوم به «روسوس»، شهروند روسیه است، و مالک آن نیز یک تبعه روس مقیم قبرس است. این کشتی در سال ۲۰۱۳ در مسیر گرجستان به موزامبیک دچار نقص فنی شد و در بیروت پهلو گرفت.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی برای ترامپ آروزی سلامت کرد 

 

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در توییتی برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و ملانیا، بانوی اول ایالات متحده آمریکا آرزوی سلامت کرده و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابند. ترامپ گفته است که سازمان بهداشت جهانی «تحت کنترل چین» است و از واکنش آن به همه‌گیری ویروس کرونا انتقاد کرده است. او پیشتر از قطع سهم بودجه اهدایی آمریکا و قطع روابط این کشور با سازمان بهداشت جهانی خبر داده بود. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائی، عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر و شماری دیگر از رهبران جهان برای رییس‌جمهور و بانوی اول آمریکا آرزوی سلامت کرده‌اند. 

 

تعدیل هزاران نفر از کارمندان دو شرکت هواپیمایی آمریکا

 

به دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات درباره طرح نجات اقتصادی در کنگره آمریکا، خطوط هوایی ایالات متحده تعدیل هزاران نفر از کارمندان خود را آغاز کردند. شرکت هوایی امریکن می‌گوید: مجبور به تعدیل ۱۹ هزار نفر از کارمندانش خواهد شد و شرکت یونایتد گفته است که ۱۳ هزار نفر از کارمندانش را از کار بیکار خواهد کرد. این دو شرکت اعلام کرده‌اند که در صورت ارائه کمک مالی، حاضر به تغییر این تصمیم هستند. پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ این خطوط هوایی میلیاردها دلار کمک مالی از دولت فدرال ایالات متحده دریافت کردند. شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در کل جهان، به دنبال کاهش تقاضای سفر به علت شیوع ویروس کرونا، متحمل خسارت مالی سهمگینی شده‌اند. 

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، در صورت وخیم شدن حال رییس‌جمهوری، معاون او وظایفش را به عهده می‌گیرد  

 

پس از آنکه دونالد ترامپ از اعلام نتیجه مثبت تست کرونای خود و بانوی اول ایالات متحده آمریکا خبر داد، پزشک ترامپ گفته است که او در حین بهبود، وظایف خود را بدون وقفه انجام خواهد داد. در صورتی که حال رییس‌جمهوری آمریکا وخیم نشود، او می‌تواند ضمن قرنطینه، به شکل مجازی در کمپین انتخابات شرکت کند. اما اگر حالش بد شود، طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، باید وظايف خود را به مایک پنس، معاون ریاست جمهوری محول کند و پس از بهبودی وظایفش را از سر گیرد. متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، معاون رییس‌جمهور و هیات دولت را مجاز به انتقال اختیارات ریاست جمهوری می‌کند. کارشناسان قانون اساسی هشدار داده‌اند که عدم شفافیت قانون در این خصوص، ممکن است موجب اختلاف شود و ممکن است نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان مسئول تصمیم‌گیری امور کشور شود. 

درخواست استعفای نماینده مجلس بریتانیا به دلیل بی‌توجهی او به نتیجه تست کرونا

 

به دنبال اعلام نتیجه مثبت تست کرونای مارگارت فریر، نماینده مجلس عوام بریتانیا و سفر او با قطار از گلاسکو به لندن، درخواست‌ها برای استعفای او اوج گرفته است. فریر از حزب ملی اسکاتلند تعلیق شده اما این حزب نمی‌تواند او را از سمت نمایندگی پارلمان پایین بکشد. رهبر حزب ملی اسکاتلند او را به انجام «اقدام درست»‌ ترغیب کرده و چندین نماینده پارلمان علنا خواستار کناره‌گیری او شده‌اند. فریر عذرخواهی کرده و گفته که از اقدام خود پشیمان است. این نماینده پارلمان بریتانیا روز شنبه «نشانه‌های خفیف»‌ کووید-۱۹ را  احساس کرده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفت، اما روز دوشنبه و قبل از اعلام نتیجه تست، با قطار سر کار رفته چرا که او احساس کرده که حالش خیلی بهتر شده است.

درخواست استعفای نماینده مجلس بریتانیا به دلیل بی‌توجهی او به نتیجه تست کرونا

 

به دنبال اعلام نتیجه مثبت تست کرونای مارگارت فریر، نماینده مجلس عوام بریتانیا و سفر او با قطار از گلاسکو به لندن، درخواست‌ها برای استعفای او اوج گرفته است. فریر از حزب ملی اسکاتلند تعلیق شده اما این حزب نمی‌تواند او را از سمت نمایندگی پارلمان پایین بکشد. رهبر حزب ملی اسکاتلند او را به انجام «اقدام درست»‌ ترغیب کرده و چندین نماینده پارلمان علنا خواستار کناره‌گیری او شده‌اند. فریر عذرخواهی کرده و گفته که از اقدام خود پشیمان است. این نماینده پارلمان بریتانیا روز شنبه «نشانه‌های خفیف»‌ کووید-۱۹ را  احساس کرده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفت، اما روز دوشنبه و قبل از اعلام نتیجه تست، با قطار سر کار رفته چرا که او احساس کرده که حالش خیلی بهتر شده است.

پمپئو:‌ اروپا در صلح خاورمیانه پس از پیمان ابراهیم نقش اساسی دارد 

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که کشورهای اروپایی در حمایت از صلح خاورمیانه پس از امضای پیمان ابراهیم، نقش اساسی دارند. او در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا گفت:‌ «به نظر من رهبران اروپایی در مهار و مقابله با جمهوری اسلامی ایران نیز، نقشی استراتژیک دارند که هنوز بزرگترین نیروی بی‌ثبات‌کننده در کل منطقه خاورمیانه است.» او ابراز امیدواری کرد که فلسطینی‌ها در تعهد به مذاکرات جدی با اسرائیل، به ایالات متحده بپیوندند. 

فرماندار تگزاس حوزه‌های جمع‌آوری آرای پستی را محدود می‌کند

 

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس گفت که هر بخشی از این ایالت یک حوزه اخذ رای غیابی خواهد داشت. این گفته فرماندار تگزاس، انتقاد دموکرات‌ها و همچنین مدافعان حق رای را برانگیخته است. این تصمیم فرماندار تگزاس، موجب بسته شدن بیش از ده محل اخذ رای در دست‌کم در دو شهرستان هریس و تراویس می‌شود که به ترتیب ۱۲ و ۴ حوزه جمع‌آوری آرای زودهنگام پستی را افتتاح کرده‌اند. 

ترامپ می‌گوید تمامی گروه‌های برتری‌طلب سفید‌پوست را محکوم می‌کند

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت که تمامی گروه‌های معتقد به برتری‌ سفیدپوست‌ها‌ از جمله «پراود بویز» «پسران متکبر» را محکوم می‌کند. پراود بویز یا پسران متکبر گروهی هستند که خود را «میهن‌پرست غربی متعصب»‌ معرفی می‌کنند اما به عنوان یک گروه نفرت‌پراکن شناخته می‌شوند. ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت: «تمامی برتری‌طلبان سفیدپوست را محکوم می‌کنم. پراود بویز را محکوم می‌کنم. چیز زیادی درباره‌شان نمی‌دانم اما محکومشان می‌کنم.» در جریان اولین مناظره تلویزیونی میان ترامپ و رقیبش از حزب دموکرات، جو بایدن از رییس‌جمهوری آمریکا پرسید که آیا حاضر است از «برتری‌طلبان سفید و گروه‌های شبه‌نظامی» بخواهد که عقب بنشینند. در جواب ‌ترامپ که خواستار نام بردن از یک اسم خاص شد، بایدن نام گروه پراود بویز را ذکر کرد.  

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۲۷ ایالت آمریکا در یک ماه گذشته 

 

به گزارش رویترز، شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۲۷ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا، در ماه سپتامبر (مهر ماه) در مقایسه با ماه قبل افزایش یافته، و این افزایش شمار ابتلا در ایالت ویسکانسین با افزایش ۱۱۱ درصدی، بیش از بقیه است. داکوتای شمالی و جنوبی و ویسکانسین در غرب میانه، و همچنین مونتانا، موتا، غرب ویرجینیا و وایومینگ در طی یک ماه با افزایش ۵۰ درصدی موارد ابتلا مواجه بوده‌ است. ایلینوی با پنج درصد افزایش، در ذیل جدول بیست‌وهفت ایالتی است که موارد ابتلا در آنها افزایش یافته، و اوهایو و ایندیانا تنها ایالت‌هایی هستند که موارد ابتلا در آنها کاهش نشان داده است. 

سفیر چین در واشینگتن:‌ مناسبات آمریکا و چین باید به مسیر درست بازگردانده شود

 

سفیر چین در واشینگتن گفت که روابط چین و ایالات متحده اکنون با «مشکلات جدی» مواجه شده که در ۴۱ سال روابط دیپلماتیک میان دو طرف کم‌سابقه بوده است. او همچنین گفت که دو کشور باید در ترمیم و بازگرداندن روابط به مسیر درست، وقت را تلف نکنند. چویی تیانکای، در اظهاراتی که در مراسم مجازی به مناسبت روز ملی چین شرکت کرد گفت که پکن با حسن نیت، مایل به بهبود مناسبات با واشینگتن است. 

سخنگوی کرملین ناوالنی را به همکاری با سازمان سیا متهم کرد  

 

کرملین، الکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روس را به همکاری با سازمان سیا متهم کرد. ناوالنی قبلا ولادیمیر پوتین را متهم  به دست‌داشتن در مسمومیت مشکوک خود کرده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اظهار نظر را غیرقابل‌قبول و توهین‌آمیز خوانده است. به گزارش رویترز اتهام همکاری ناوالنی با سیا توسط پسکوف مطرح شده و به نظر می‌رسد این اولین باری است که مسئولان روسیه مستقیما این منتقد ارشد پوتین را به همکاری با یک نهاد اطلاعاتی خارجی متهم کرده‌اند.

بیش از ۱۹ هزار نفر از کارکنان آمازون در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شدند

 

شرکت آمازون اعلام کرد که بیش از ۱۹ هزار نفر یا ۴۴/۱ درصد از کارکنانش در سال جاری در آمریکا به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. پیشتر مدافعان حقوق کارگر از عملکرد و پاسخگویی این بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان در مواجهه با کووید-۱۹ انتقاد کرده و شماری از کارکنان، مقام‌های مسئول و اتحادیه‌ها در ماه‌های اخیر گفته بودند که آمازون با فعال نگه داشتن انبارهای خود در دوران همه‌گیری، سلامت کارکنانش را به خطر انداخته است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More