شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ ابتکار رستورانی در منهتن نیویورک برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی - خبرگزاری رویترز  

چهار نفر در اثر حمله با چاقو در پاریس، مجروح شدند 

 

نخست‌وزیر فرانسه و پلیس این کشور تایید کردند که چهار نفر در نزدیکی دفتر سابق نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس، با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. پلیس گفته است که مهاجم بازداشت شده است. وضعیت دو تن از چهار فرد مجروح، وخیم اعلام شده و پلیس همچنین تاکید کرده که یک نفر در نزدیکی اپرای باستی بازداشت شده. به گفته پلیس در محل حمله، یک قمه و یک ساطور پیدا شده ا

همکاری دستگاه‌های امنیت سایبری اسرائیل و امارات در مقابله با تهدیدهای مشترک  

 

رییس امنیت سایبری اسرائیل گفت که این کشور و امارات متحده عربی با تهدیدهای مشترک شبکه‌های آنلاین ملی خود مواجه‌اند و از همکاری بالقوه میان بخش‌های امنیت سایبری دو کشور خبر داد. بخشی از عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات در ماه گذشته، به دلیل نگرانی‌های مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و طی آن قراردادهای دوجانبه‌ای از جمله در بخش فناوری سایبری میان دو طرف امضا شد. ارزش صادرات اسرائیل در تامین امنیت سایبری در سال ۲۰۱۹، شش و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.

بیش از ۸۰ درصد از شهروندان بریتانیایی در صورت بروز علائم کووید۱۹ قوانین قرنطینه را رعایت نمی‌کنند 

 

نتیجه یک تحقیق علمی در بریتانیا نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد شهروندان این کشور در صورت بروز نشانه‌های کووید-۱۹ یا در صورت نتیجه مثبت آزمایش ویروس کرونا، خود را قرنطینه نمی‌کنند. این تحقیق که توسط کالج کینگز لندن انجام شده همچنین برنامه «تست و رهگیری انگلیس»‌ را زیر سوال برده است. این تحقیق حاکی است که ۱۸/۲ درصد از افرادی که نشانه‌های بیماری را در خود دیده‌اند، ‌در هفت روز اول بیماری در خانه‌ مانده‌اند. دولت بریتانیا هفته گذشته برای متخلفانی که قوانین قرنطینه خانگی را می‌شکنند، جریمه ۱۰ هزار پوندی تعیین کرد. 

ترکیه حکم بازداشت ده‌ها نفر از حامیان کردها را صادر کرد

 

مقام‌‌های ترکیه روز جمعه، حکم بازداشت ۸۲ نفر از جمله اعضای حزب «دمکراتیک خلق‌ها» و  تعدادی نماینده و شهردار سابق را به دلیل تظاهرات سال ۲۰۱۴ در حمایت از کردها صادر کرد. در جریان آن تظاهرات، معترضان در شهرهای عمدتا کردنشین جنوب شرق ترکیه به حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی در سوریه اعتراض کردند. این تظاهرات منجر به جان باختن ۳۷ نفر شده بود. آنکارا حزب کارگران کردستان را به سازماندهی تظاهرات متهم می‌کند و می‌گوید حزب دموکراتیک خلق‌ها که مدافع کردهاست، با پ‌ک‌ک در ارتباط است. حزب دموکراتیک خلق‌ها، سومین حزب بزرگ در پارلمان این کشور، این اتهام را رد می کند.

انتقاد بریتانیا از نقض حقوق بشر چین در سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ 

 

طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا، در سخنانی که روز جمعه در شورای حقوق بشر سازمان ملل ایراد کرد، چین را به دلیل نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ مورد انتقاد قرار داد و خواستار دسترسی نامحدود سازمان ملل به این منطقه شد. او همچنین از اعمال قوانین امنیت ملی پکن بر هنگ‌کنگ انتقاد کرد. او گفت:‌ «از چین می‌خواهیم تا حقوق و آزادی‌های قید شده در اعلامیه مشترک، و احترام به استقلال دستگاه قضایی هنگ‌کنگ را به رسمیت بشناسد و برای آزادی بازداشت‌شدگان در سین‌کیانگ، به سازمان ملل اجازه دسترسی دهد.» 

ملخ‌های سرخ ۵۰۰ هكتار از علفزارهای نامیبیا را نابود کردند

 

نامیبیا با موج دوم حمله ملخ‌های سرخ مهاجر در سال جاری مواجه است.  به گفته وزیر کشاورزی این کشور، تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار از علفزارهای شمال شرق نامیبیا را که محل غذای دام‌ها است  را از بین برده‌اند. دست‌کم ۱۹ ناحيه از منطقه حاصلخیز زامبزی، در همسایگی زامبیا، زیمبابوه، آنگولا و بوتسوانا، از هفته آخر ماه مرداد مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفته است. پیشتر در ماه بهمن، نامیبیا مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفته بود. 

یک مامور پلیس بریتانیا به ضرب گلوله مهاجم ۲۳ ساله کشته شد

 

یک پلیس بریتانیایی بامداد جمعه به ضرب گلوله مرد مهاجمی که اکنون در جنوب لندن در بازداشت است، کشته شد. به گفته پلیس لندن، این مامور پلیس در بیمارستان جان باخت. مهاجم ۲۳ ساله بازداشت شده و برای رسیدگی به جراحات ناشی از اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شده است. گفته می‌شود که مامور پلیس گلوله‌ای شلیک نکرده و احتمالا مرد مهاجم به خودش شلیک کرده است. تحقیقات پلیس در این زمینه ادامه دارد. 

نشنال:‌ آلمان فروش موتور هواپیماهای کوچک به ایران را متوقف می‌کند

 

نشریه نشنال چاپ ابوظبی خبر داده که آلمان فروش موتور‌ هواپیماهای کوچک به جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرد. به گفته نشنال این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که موتورهای قبلی فروخته شده به ایران، از پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین سردرآورده که حوثی‌های یمن برای حمله به عربستان سعودی مورد استفاده قرار داده‌اند. این اقدام دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی پیشرفته موتور هواپیماهایی را می‌گیرد، که روی پهپادهای چینی کار گذاشته می شوند. به گفته گزارش‌های اطلاعاتی، این پهپادها از شیامن چین، به مومباسا در کنیا، و از آنجا به قاچاقچیان در صلاله عمان منتقل شده و سپس به دست حوثی‌های یمن می‌رسد. در سال ۲۰۱۵ محموله‌ای حاوی ۴۲ موتور دو سیلندر کوچک از آلمان و از طریق آتن به تهران رسیده است. 

کشف ۱۸ میلیون دلار پول نقد متعلق به یک  قاچاقچی شناخته‌شده مواد مخدر در کلمبیا

 

برادرزاده پابلو اسکوبار، قاچاقچی شناخته‌شده مواد مخدر در کلمبیا گفت، این کیسه پلاستیکی که حاوی ۱۸ میلیون دلار پول نقد بود و در دیوار یکی از خانه‌های عمویش جاسازی شده بود را پیدا کرده است. نیکلاس اسکوبار به رسانه‌های کلمبیا گفت که به شکل شهودی در آپارتمان محل سکونتش در شهر مدلین این پول را همراه با یک ماشین تایپ، تلفن‌های ماهواره‌ای، یک قلم طلا، یک دوربین و یک حلقه فیلم پیدا کرده است. او گفت اولین بار نیست که در جاهای محل اختفای عمویش پول پیدا کرده است. گفته می‌شود که اسکوبار میلیون‌ها دلار در خانه‌هایش پنهان کرده است. او که زمان اوج فعالیت‌هایش در قاچاق مواد مخدر، هفتمین ثروتمند جهان شناخته می‌شد، در سال ۱۹۹۳ به ضرب گلوله پلیس کشته شد. 

توقیف بیش از ۳۰۰ هزار کاندوم استفاده‌شده با بسته‌بندی‌های جدید در ویتنام 

 

پلیس ویتنام پس از اطلاع‌رسانی یکی از شهروندان، صدها هزار کاندوم مستعمل را که در کارگاهی آن‌ها را در بسته‌بندی‌های جدید به بازارعرضه می‌کردند، توقیف کرد. صاحبان این کارگاه کاندوم‌های مستعمل را در آب جوش می‌انداختند و سپس با مرتب کردن شکل ظاهری آن روی یک میله چوبی، به عنوان کاندوم نو می‌فروختند. بیش از ۳۶۰ کیلو کاندوم دست دوم، برابر با ۳۴۵ هزار کاندوم، از این کارگاه توقیف شده است. مشخص نیست که چه تعداد از این کاندوم‌ها تاکنون در بازار محلی فروخته شده‌اند.  

موش مین‌یاب آفریقایی مدال طلا گرفت  

 

یک موش بزرگ آفریقایی به دلیل مشارکت در شناسایی مین‌های کاشته شده در زمین، مدال طلا دریافت کرد. این موش موسوم به ماگاوا، توانست ۳۹ مین و ۲۸ مهمات عمل‌نکرده را از طریق بویایی شناسایی کند. خیریه پی‌دی‌اس‌ای که خیریه‌ای بریتانیایی برای حمایت از حیوانات بیمار است مدال طلای خود را به دلیل «ایثار در کار برای نجات جان‌ انسان‌ها و پاکسازی مین‌های مرگبار در کامبوج»‌ به این موش اهدا کرد. گفته می‌شود که در این کشور آسیای جنوب شرقی حدود شش میلیون مین وجود دارد. ماگاوا، هفت ساله است، یک کیلو و ۲۰۰ گرم وزن و ۷۰ سانتیمتر طول دارد. او توسط یک خیریه بلژیکی در تانزانیا، برای شناسایی بوی مواد شیمایی در مواد منفجره و پیدا کردن مین آموزش دیده است. 

کشاورزان هندی در اعتراض به قانون جدید اصلاحات کشاورزی جاده‌ها و خطوط ریلی را مسدود کردند

 

کشاورزان هندی ‌‌در اعتراض به قانون جدید «اصلاحات کشاورزی» جاده‌ها و ریل‌های راه آهن را مسدود کردند. کشاورزان معتقدند که تصویب این قانون جدید، آن‌ها را به بخش خصوصی بدهکار می‌کند. دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از مصوبه‌هایی که اخیرا توسط پارلمان تایید شده حمایت کرده و گفته است که این تمهیدات اصلاحی، بخش کشاورزی هند را از قوانین قدیمی آزاد می‌کند و به کشاورزان اجازه می‌دهد تا محصولاتشان را به مشتریان خصوصی و شرکت‌های بزرگی چون والمارت بفروشند. 

 

افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا

 

همزمان با تلاش اروپا برای مهار بازگشت همه‌گیری، آلمان، فرانسه و بریتانیا از افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ خبر داده‌اند. سه قدرت بزرگ اقتصادی اروپا پس از موج اول شیوع ویروس کرونا که کل قاره را به کانون بیماری تبدیل کرد، اکنون دوباره شاهد افزایش مبتلایان به کووید۱۹ هستند. فرانسه روز پنجشنبه رکورد روزانه ۱۶ هزار و ۹۶، و بریتانیا رکورد شش هزار و ۶۳۴ مورد را به ثبت رساندند. آلمان نیز روز جمعه از دو هزار و ۳۲۱ مورد جدید ابتلا خبر داد که بالاترین ابتلای روزانه از ماه فروردین به این سو است. 

کارناوال ریو۲۰۲۱ به مدت نامعلومی به تاخیر افتاد 

 

برگزارکنندگان کارناوال ریودوژانیرو، که قرار بود در بهمن ماه آینده برگزار شود، از به تاخیر افتادن این مراسم خبر دادند. آموزشگاه‌های رقص سامبا که در برگزاری این کارناوال رقص و موسیقی مشارکت دارند، پیشتر هشدار داده بودند که بدون واکسن برگزاری این کارناوال دشوار است. کارناوال ریو، سالانه میلیون‌ها نفر بازدیدکننده دارد. برزیل با چهار و نیم میلیون نفر مبتلا و بیش از ۱۳۸ هزار مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹، یکی از کانون‌های ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود. 

کاردینال ارشد واتیکان و مشاور معتمد پاپ به دلیل رسوایی مالی استعفا کرد  

 

جووانی آنجلو بچو، کاردینال ارشد واتیکان به طور غیرمنتظره و در پی یک رسوایی مالی از سمت خود استعفا کرد. او قبلا به عنوان دومین مقام ارشد در دفتر دبیرخانه امور خارجه واتیکان کار می‌کرد. این استعفا پس از آن صورت گرفته است که کاردینال بچیو در معامله خرید یک ساختمان لوکس در لندن با سرمایه کلیسا و برای سرمایه‌گذاری مشارکت داشته که بعدا از نظر منابع مالی مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت. او که یکی از معتمدترین مشاوران پاپ بود، هرگونه خطا در این زمینه را رد کرده است. واتیکان بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفته است که «پدر مقدس استعفای کاردینال جووانی آنجلو بچو را پذیرفته است.»‌

وزیر خارجه مکزیک‌‌:‌ مدرکی از عقیم‌‌ کردن زنان مهاجر مکزیکی در آمریکا وجود ندارد 

 

مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک گفت که دولت این کشور هنوز مدرکی درباره عقیم‌‌ کردن اجباری زنان مکزیکی در بازداشتگاه‌های مهاجران ایالات متحده به دست نیاورده است. پیشتر در ماه جاری مقامات مهاجرت ایالات متحده آمریکا گفته بودند که یک دیده‌بان حقوق بشر دولت فدرال درباره شکایات یک پرستار افشاگر مبنی بر عقیم کردن زنان بازداشت‌ شده در یک مرکز نگهداری مهاجران در جورجیا تحقیق خواهد کرد. ابرارد گفت که ۲۰ تا ۲۴ زن مکزیکی در مراکز نگهداری ایالت‌های جورجیا و تگزاس مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند و هیچ‌یک از آنها تحت چنین جراحی قرار نگرفته است. او گفت تحقیقات بیشتر در حال انجام است. 

کره شمالی درباره کشته شدن شهروند کره جنوبی به دست سربازانش ابراز تاسف کرد 

 

مشاور امنیت ملی کره جنوبی گفت که کره شمالی با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، درباره کشته شدن یک شهروند گم‌شده این کشور به دست نیروهای نظامی کره شمالی، ابراز تاسف کرده است. کره شمالی گفت شلیک به این شهروند کره جنوبی، با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است. سربازان سپس روی او نفت ریخته و او را سوزاندند. اداره کنترل مرزی کره شمالی که مسئول مبادلات مرزی است، یک روز پس از اعلام کشته شدن این عضو سازمان ماهیگیران کره جنوبی، در نامه فوق گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درباره این واقعه متاسف است. 

دولت کانادا پیشنهاد کمک مالی به بیکاران را ارائه داد

 

دولت کانادا روز پنجشنبه پیشنهاد داده که برنامه حمایت مالی اضطراری کووید-۱۹ از کارمندان، کارگران و شرکت‌ها که در آخر هفته پیش رو به پایان می‌رسد، با پرداخت نقدی هفتگی به بیکاران جایگزین شود. گفته می‌شود که این اقدام به حزب حاکم لیبرال در گرفتن رای اعتماد پارلمانی کمک کند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به دنبال جلب حمایت دست‌کم یک حزب مخالف از برنامه مقابله با کووید-۱۹، کمک به آسیب‌دیدگان و تقویت رشد اقتصادی است. دو حزب از سه حزب دیگر پارلمانی طرح فوق را رد کرده‌اند. 

یک فعال دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ بازداشت شد 

 

پلیس هنگ‌کنگ جاشوا ونگ، یک فعال دموکراسی‌خواه را روز پنجشنبه به اتهام مشارکت در تجمع غیرقانونی در ماه شهریور ۲۰۱۹ و همچنین نقض قانون ماسک اجباری بازداشت کرد. او و فعالان سیاسی دیگر قبلا نیز با چندین اتهام مربوط به شرکت در تجمع‌های غیرقانونی سال گذشته مواجه بوده‌اند. پلیس هنگ‌کنگ بازداشت دو مرد ۲۳ و ۷۴ ساله را به اتهام شرکت در یک تجمع در شهریور سال گذشته تایید کرده است. بریتانیا درباره بازداشت ونگ ابراز نگرانی کرده است. هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت بریتانیا بود و پس از‌آن به چین بازگردانده شد. 

آمریکا از بودجه ۷۲۰ میلیون دلاری برای کمک‌  به مردم سوریه، آفریقا و سودان جنوبی خبر داد  

 

ایالات متحده آمریکا از اختصاص بیش از ۷۲۰ میلیون دلار کمک‌های انساندوستانه  در سوریه، حدود ۱۵۲ میلیون دلار برای کمک به منطقه ساحل در آفریقا، و همچنین ۱۰۸ میلیون دلار برای سودان جنوبی خبر داد. استفان بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا اختصاص بودجه ایالات متحده برای سوریه را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد و گفت که این پول «هم به مردم داخل کشور و هم به شهروندان سوریه در سراسر منطقه»‌ تعلق می‌گیرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More