شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ سیل در مومبای هند - خبرگزاری رویترز

سازمان ملل:‌ کمبود بودجه، وضع خدمات بهداشتی و درمانی در یمن را وخیم‌تر کرده است  

 

سازمان ملل اعلام کرده  که کمبود بودجه، سبب قطع کمک‌های ضروری به ۳۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر یمن شده و همچنین توزیع اقلام ضروری خوراکی به مردم کاهش داشته است. سازمان ملل گفته که از ماه فروردین تا مرداد، بیش از یک سوم از برنامه‌های انسان‌دوستانه مهم در یمن، کاملا تعطیل شده است. این نهاد همچنین هشدار داد که «اگر بودجه‌‌ای به این سازمان اختصاص نیابد، کمک‌های فعلی به این کشور در هفته‌های آینده قطع خواهد شد.» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشر‌دوستانه سازمان ملل در یمن گفت، «تنها یک میلیارد دلار از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بودجه لازم برای یمن، دریافت شده است.» سازمان ملل یمن را صحنه بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است.

دختری که والدینش را در جریان نسل‌کشی رواندا از دست داده بود، پس از ۲۶ سال خویشاوندانش را پیدا کرد

 

دختری که در دو سالگی و در جریان نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ پدر و مادرش را از دست داد، اخیرا و با «جادوی»‌ رسانه‌های اجتماعی، ‌شماری از خویشاوندانش را پیدا کرده است. او که اکنون ۲۸ ساله و در رواندا پرستار است، حتی نام اصلی‌اش را نمی‌دانست. او پس از ناکامی در روش‌های رسمی برای یافتن خانواده‌اش، حدود شش ماه پیش چند عکس از خود را در گروه‌های مختلفی در فیسبوک، واتس‌اپ و توییتر منتشر کرد. یکی از کسانی که با او تماس گرفت، مردی بود که گفت که چهره او شبیه خواهری است که در همان روزهای اول نسل‌کشی از دست داد. پس از آن بود که در نتیجه آزمایش ژنتیک ثابت شد که آنها دایی و خواهر‌زاده‌اند. در جریان نسل‌کشی صد روزه در رواندا، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقوام توتسی و هوتو در رواندا کشته شدند و هزاران کودک از والدینشان جدا افتادند و  ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

یمی الادی ، خواننده نیجریه‌ای سفیر حسن نیت برنامه توسعه سازمان ملل شد 

 

یمی‌ الادی، خواننده نیجریه‌ای به عنوان سفیر حسن نیت، برنامه توسعه سازمان ملل متحد انتخاب شد. او پس از پذیرش سمت جدید خود در سازمان ملل گفت که صدایش را به «ضعفا و زنان» اختصاص خواهد داد. او گفت:‌ «زنان از جمله چهار میلیارد انسانی‌اند که تلاش می‌کنند بدون هرگونه حمایت اجتماعی، کووید-۱۹ را شکست دهند.» این ستاره موسیقی پاپ در پیام ویدئویی خود گفت که تلاش خود را روی حمایت از کسانی متمرکز خواهد کرد که بیشترین آسیب اقتصادی و اجتماعی را از همه‌گیری ویروس کرونا دیده‌اند

شناسایی بازداشتگاه‌های جدید اویغورها در چین

 

موسسه سیاست‌‌های استراتژیک استرالیا در گزارشی می‌گوید، چین بازداشتگاه‌های مسلمانان اویغور را گسترش داده است. این موسسه بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، مصاحبه با شاهدان عینی، گزارش‌های رسانه‌ای و اسناد رسمی، صد بازداشتگاه جدید را شناسایی کرده و گزارش داده که ۳۸۰ تاسیسات مشکوک در منطقه سین‌کیانگ است که حدود ۴۰ درصد بیش از تخمین قبلی است. چین می‌گوید هدفش مقابله با فقر و افراطی‌گرایی دینی در آن منطقه است. ایالات متحده آمریکا، این بازداشتگاه‌ها را به اردوگاه‌های کار اجباری تشبیه کرده است.

اجرای سختگیرانه‌تر مقررات قرنطینه در اسرائیل

 

دولت نتانیاهو از تشدید مقررات قرنطینه خبر داد. این مقررات پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که موج جدید ویروس کرونا کشور را به «لبه پرتگاه»‌ کشانده، افزایش داشته است. اسرائیل  ۲۸ شهریور دور دوم قرنطینه را آغاز کرد، اما طی هفته گذشته شمار موارد جدید ابتلا در این کشور ۹ میلیون نفری به هفت هزار نفر در روز رسید. نتانیاهو در جلسه هیات دولت، که هشت ساعت طول کشیده، گفته است: «اگر گام‌های جدی و فوری برنداریم، به لبه پرتگاه می‌رسیم.»‌ طبق مقررات جدید، تمامی کسب‌وکارها و ادارات به غیر از مشاغل ضروری، از روز جمعه برای دست‌کم دو هفته تعطیل می‌شوند. 

ارتش ملی لیبی می‌گوید که رهبر داعش در شمال آفریقا را کشته است

 

نیروهای ارتش ملی لیبی شامگاه چهارشنبه خبر دادند که پیشتر در ماه جاری میلادی، طی عملیاتی در شهر سبها در جنوب این کشور، رهبر گروه داعش در شمال آفریقا را کشتند. احمد مسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی گفت که ابومعاذ عراقی، در میان ۹ شبه‌نظامی بود که در جریان حمله فوق کشته شدند و هویت او بعدا مشخص شد. شاخه داعش در لیبی را شبه‌نظامیان القاعده تشکیل دادند، که از وضع آشفته کشور پس از اعتراض‌های گسترده سال  ۲۰۱۱  و سقوط معمر قذافی استفاده کردند. داعش در اوایل ۲۰۱۵ شهر ساحلی سرت درلیبی را در اختیار گرفت و در مناطق وسیعی از جنوب این کشور حاضر شد و همچنین نیروهای خود را در شهرهای عمده این کشورمستقر کرد. 

هشدار عربستان سعودی به سازمان ملل:‌ احتمال افزایش نشت نفت از نفتکش یمنی رها‌شده در دریای سرخ 

 

عربستان سعودی روز چهارشنبه به سازمان ملل متحد هشدار داد که یک «لکه نفتی» در ۵۰کیلومتری غرب نفت‌کش رهاشده یمنی مشاهده شده که این نفتکش حاوی یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام است و خطر نشت نفت آن، محیط زیست سواحل یمن و ساکنان سواحل منطقه را تهدید می‌کند. نفتکش صافر بیش از پنج سال است که در بندر راس‌عیسی در استان الحدیده در غرب یمن رها شده است. سازمان ملل متحد هشدار داده که نشت نفت از تانکر صافر، چهار برابر بزرگتر از نشت نفت در فاجعه زیست‌محیطی آلاسکا در سال ۱۹۸۹ خواهد بود. 

مسکو می‌گوید اقدام بلغارستان در اخراج دیپلمات‌های روس را تلافی می‌کند  

 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای، درباره تصمیم بلغارستان در اخراج دو دیپلمات روس ابراز تاسف کرد و گفت جزئیات اقدام تلافی‌جویانه به این تصمیم، تا ساعتی دیگر اعلام خواهد شد. بلغارستان روز چهارشنبه گفت که دو دیپلمات روس را اخراج کرده است. دادستان‌های بلغارستان  گفته‌اند: این دو نفر مشکوک به فعالیت‌های جاسوسی‌اند و به آن‌ها ۷۲ ساعت فرصت دادند تا کشور را ترک کنند. سفارت روسیه در صوفیه این اتهام را «بی‌اساس» توصیف کرده است. 

‌۳۶۴ نفر در تظاهرات ضد‌دولتی بلاروس بازداشت شدند

 

وزارت کشور بلاروس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که پلیس این کشور در جریان تظاهرات ضددولتی عصر چهارشنبه، ۳۶۴ نفر را بازداشت کرده است. این افراد در همان روزی بازداشت شده‌اند که الکساندر لوکاشنکو، برای آغاز دور جدید ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرد. معترضان، ریاست جمهوری او را نامشروع می‌دانند و خواستار تظاهرات بیشتر علیه حاکمیت ۲۶ ساله او شده‌اند. 

اتریش در مورد سفر شهروندان  به پراگ و فرانسه هشدار داد 

 

وزارت خارجه اتریش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به شهروندان در مورد سفر به پراگ در جمهوری چک، پاریس و کوت‌ دازور ، سواحل جنوب شرقی  فرانسه هشدار داد. و در عین حال هشدار درباره سفر به سوئد را لغو و هشدار درباره سفر به پرتغال را به سطح پایین‌تری کاهش داد. وزارت خارجه اتریش همچنین درباره سفر شهروندان به اندورا، آرژانتین، بحرین، کاستاریکا، اسرائیل، کویت و مالدیو هشدار داده است. این محدودیت‌ها از روز دوشنبه آینده به اجرا درمی‌آید. 

استرالیا قصد دارد صدها نهنگ به‌گل‌نشسته را معدوم کند

 

مقامات استرالیایی می‌گویند ضمن تلاش برای آزاد کردن معدود نهنگ‌های نجات‌یافته، در تلاش برای معدوم کردن لاشه ۳۸۰ نهنگی هستند که به تازگی در یک ساحل استان تاسمانی به گل نشسته‌اند، چرا که امید به نجات آنها، رنگ باخته است. چهار روز پس از کشف گرفتار شدن ۴۷۰ نهنگ خلبان باله‌بلند، امدادگران توانستند تقریبا ۹۰ نهنگ ‌ را از یک ساحل دورافتاده‌ در جنوب استرالیا نجات دهند. یک مقام مسئول گفت که در ۲۴ ساعت آینده، نهنگ‌هایی که هنوز زنده‌اند، نیمه‌جان خواهند شد، و ‌طی عملیاتی چند روزه جسد آنان به دریا افکنده خواهند شد.  آن‌ها می‌گویند در تلاش برای یافتن نقطه مناسب برای این کار هستند چرا که اجساد نهنگ‌ها می‌تواند خطر زیست‌محیطی به بارآورد. کشتن حیوانات نیمه‌جان گزینه ناگزیر دیگری است تا دست‌کم این پستانداران رنج مرگ چند روزه را تحمل نکنند. 

چین به دو چهره علمی استرالیایی اجازه ورود به این کشور را نداد  

 

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، چین از ورود دو چهره علمی استرالیایی که مخالف سیاست‌های چین هستند، به کشور جلوگیری کرده است. این روزنامه که با پشتیبانی روزنامه رسمی متعلق به حزب کمونیست چین منتشر می‌شود، این دو نفر را کلایو همیلتون، و الکس جوسکی معرفی کرد و گفت که تصمیم به منع ورود آن‌ها به چین، پس از منع صدور ویزای استرالیا برای دو چهره علمی چینی اتخاذ شد، که حدود سه هفته پیش از گرفتن ویزا بازماندند. روابط پکن و کانبرا، به دنبال درخواست استرالیا برای تحقیق بین‌المللی در مورد منشاء ویروس کرونا که اولین بار در چین شیوع پیدا کرد، و متهم کردن پکن به مداخله در مناسبات داخلی استرالیا، دچار تنش شده است. 

جهش ویروس کرونا در موج دوم همه‌گیری

 

پژوهشگران در تحقیق جدیدی برای بررسی ساختاری دو موج ابتلا به ویروس کرونا در یک شهر بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که جهش جدید ویروس (دی ۶۱۴ جی) بر نمونه‌های اخیر آن غلبه دارد، و می‌تواند بیماری کوویدـ۱۹ را واگیردارتر کند. محققان بیمارستان متودیست هیوستون در ایالات متحده، بیش از پنج هزار ژنوم از افراد بهبود یافته متعدد در این شهر هفت میلیونی و دارای تنوع قومیتی را بررسی کردند. این تحقیق که هنوز توسط پژوهشگران مستقل بررسی نشده، دریافته است که تقریبا تمامی انواع ویروس کرونا در موج دوم شیوع جهش یافته‌اند که باعث افزایش تغییراتی در  شاخک‌های روی ویروس شده است. این شاخک‌ها ابزاری‌اند که ویروس را به سلول‌ها متصل می‌کنند و توان ویروس جهش‌یافته را در آلوده کردن سلول‌ها افزایش می‌دهند. 

اتحادیه اروپا: لوکاشنکو رییس‌جمهور مشروع بلاروس نیست 

 

اتحادیه اروپا اعلام کرده که ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو را در بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد و تحلیف از پیش اعلام‌نشده او در روز چهارشنبه، در تضاد مستقیم با خواسته مردم این کشور است. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد:‌ «مراسم سوگند دروغین، و دستور کار مورد ادعای الکساندر لوکاشنکو فاقد هرگونه مشروعیت دموکراتیک است. مراسم سوگند او در تضاد مستقیم با اراده بخش بزرگی از مردم بلاروس است که در تظاهرات متعدد پس از انتخابات، مخالفت خود را ابراز کرده‌اند.»

هارولد اوانس، روزنامه‌نگار سرشناس  بریتانیایی-آمریکایی در سن ۹۲ سالگی درگذشت

 

هارولد اوانس، روزنامه‌نگار بریتانیایی-آمریکایی، که ۷۰ سال فعالیت حرفه‌ای به عنوان روزنامه‌نگار تحقیقی، نویسنده و ناشر او را به یکی از بانفوذترین چهره‌های رسانه‌ای نسل خود بدل کرده بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. اوانس، سردبیر سابق ساندی تایمز لندن بود که در زمان مرگ برای خبرگزاری رویترز کار می‌کرد. او در نیویورک و بر اثر نارسایی قلبی جان باخت. این روزنامه‌نگار با تحقیقات خود در عرصه روزنامه‌نگاری، تاثیرات شگرفی بر روزنامه‌نگاری تحقیقی گذاشت. تمرکز فعالیت‌های او بیشتر در مورد موضوعاتی همچون نقض حقوق بشر و فسادهای سیاسی بود. 

بیش از دو هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ۳۶ مورد مرگ در فیلیپین 

 

وزارت بهداشت فیلیپین، روز پنجشنبه از شناسایی دو هزار و ۱۸۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ۳۶ مورد مرگ خبر داده است. وزارت بهداشت فیلیپین گفت که شمار کلی موارد تاییدشده به ۲۹۲ هزار و ۷۵۵ رسیده که کماکان در میان کشورهای جنوب شرق آسیا، بالاترین آمار ابتلا است. وزارت بهداشت این کشور همچنین تایید کرده که تاکنون پنج هزار و ۱۲۷ نفر در فیلیپین در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند، که نیمی از آن‌ها مربوط به  سی روز گذشته است. 

افزایش شیوع ویروس کرونا در فنلاند

 

پس از چند ماه آرام، فنلاند هشدار داد که همه‌گیری ویروس کرونا دوباره و با سرعت بیشتر در این کشور در حال گسترش است. آمار دو هفته اخیر در فنلاند نشان می‌دهد که نرخ ابتلا از هر صد هزار نفر در فنلاند ۵/۱۵ است که هنوز در اروپا از جمله پایین‌ترین‌ نرخ ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود. اما مقامات این کشور گفته‌اند که شمار موارد جدید در دو هفته اخیر دو برابر شده و به ۷۹۸ نفر رسیده که شواهد نشان می‌دهد، همه‌گیری ویروس کرونا بار دیگر تسریع شده است. 

هشدار پمپئو درباره تلاش چین برای نفوذ و جاسوسی در میان سیاستمداران آمریکایی  

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه به سیاستمداران و مقامات ملی و محلی آمریکایی درباره نزدیک شدن به دیپلمات‌های چینی هشدار داد. به گفته او دیپلمات های چینی ممکن است در چارچوب پروپاگاندا و کمپین جاسوسی پکن، سعی کنند به آن‌ها نزدیک شوند. 

پمپئو گفت که وزارت خارجه به ظن تلاش چین برای نفوذ در مدارس، گروه‌های تجاری و سیاستمداران محلی، فعالیت‌های انجمن دوستی آمریکا و چین، و شورای ارتقاء اتحاد صلح‌آمیز چین، را زیر نظر گرفته است. هر دو نهاد فوق به وزارت کار چین وابسته‌اند، نهاد‌هایی که مستقیما به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گزارش می‌دهند. 

سربازان کره شمالی، ماهیگیر کره جنوبی را به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا سوزاندند

 

نیروهای نظامی کره شمالی یکی از کارکنان بخش ماهیگیری کره جنوبی را به ضرب گلوله کشتند. او پیشتر در هفته جاری مفقود شده بود. گفته می‌شود، سربازان کره شمالی روی او نفت ریخته و او را آتش زدند. ارتش کره جنوبی گفت به نظر می‌رسد که این اقدام برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا صورت گرفته است. ارتش کره جنوبی گفت یک قایق ماهیگیری در حدود ۱۰ کیلومتری مرز مورد مناقشه میان ارتش دو طرف، روز دوشنبه گم شدن او را اعلام کرد.  بنا به شواهد، او سعی کرده بود که در کره شمالی پناه بگیرد، ولی سربازان کره شمالی تحت دستورالعمل مربوط به مقابله با ویروس کرونا، این مرد ۴۷ ساله را هدف شلیک قرار داده و کشتند.

زخمی شدن دو پلیس آمریکایی در جریان اعتراضات علیه حکم دادگاه در رابطه با پرونده مرگ بریانا تیلور

 

دو مامور پلیس شامگاه چهارشنبه در لوئیزویل واقع در ایالت کنتاکی آمریکا به ضرب گلوله مجروح شدند. این اتفاق، در جریان تظاهراتی رخ داد که فعالان حقوق مدنی در اعتراض به حکم دادگاه درباره تیراندازی مرگبار پلیس به بریانا تیلور در ماه اسفند برگزار کردند. دادگاه حکم داد که هیچ‌یک از سه پلیس سفید پوستی که در حمله به آپارتمان این زن ۲۶ ساله سیاهپوست مشارکت داشتند، در مرگ او گناهکار شناخته نشدند و فقط در جران این دادگاه یکی از پلیس‌ها به اتهام به خطر انداختن جان همسایه‌ها مجرم شناخته شد. سه مامور پلیس بیش از شش ماه پیش با حکم جست‌وجوی خانه برای تحقیق درباره قاچاق مواد مخدر، وارد خانه او شده بودند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More