شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ صدها نهنگ در یک ساحل استان تاسمانی استرالیا به گل نشسته‌اند - خبرگزاری رویترز

کرملین: از بهبود‌ ناوالنی خوشحالیم، او آزاد است تا به روسیه بازگردد

 

کرملین اعلام کرده که الکساندر ناوالنی، منتقد مخالف دولت روسیه مانند هر شهروند دیگری آزاد است تا به روسیه بازگردد.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفته است از این که ناوالنی در حال بهبود است و از بیمارستان مرخص شده خوشحال است.

الکساندر ناوالنی، پس از مرخصی از بیمارستانی در آلمان، تصویری از خود را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده که او را نشسته روی نیمکتی در پارک نشان می‌دهد. این سیاستمدار ۴۴ ساله اپوزیسیون روسیه گفت قصد دارد هر روز به جلسات فیزیوتراپی برود تا مهارت‌های حرکتی، از جمله حرکت کامل دست چپ خود را بازیابد. او در صفحه اینستاگرامش ضمن تشکر از بیمارستان «چاریت» برلین نوشت که در حال باز‌یافتن تعادل خود و ایستادن روی یک پایش است. 

آلمان، فرانسه و سوئد گفته‌اند که ناوالنی با سم نویچک مسموم شده بود. مسکو هر گونه اتهام در مسمومیت او را رد کرده است. 

 

سازمان بین‌المللی کار:‌ همه‌گیری، درآمد جهانی حاصل از کار را در مقایسه با پارسال بیش از ده درصد کاهش داده است

 

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی اعلام کرده  که درآمد حاصل از کار در سراسر جهان در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،  نزدیک به ۱۱ درصد کاهش داشته است که تقریبا رقمی برابر با سه و نیم تریلیون دلار  است. این رقم که دربرگیرنده کمک‌های دولت‌ها به کارفرمایان در دوران همه‌گیری نیست، برابر است با ۵ و نیم درصد از تولید ناخالص جهانی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹. سازمان بین‌المللی کار گزارش داده که تداوم تعطیلی کارها در جهان، همچنان اخلال شدیدی در بازارهای کار جهان ایجاد می ‌کند. 

 

صاحب باشگاه چلسی ۱۰۰ میلیون دلار به یک گروه شهرک‌نشین اسرائیلی اهدا کرد

 

بخش عربی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است که بر اساس اسناد درز کرده به بیرون، رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی در لیگ برتر فوتبال انگلیس ۱۰۰ میلیون دلار به گروه العاده شهرک‌نشین‌های اسرائیلی اهدا کرده که موجب آواره‌گی فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی شرق اورشلیم شده‌اند. آبراموویچ که شهروند روسیه است، در سال ۲۰۱۸ تابعیت اسرائیلی دریافت کرد و تاکنون کمک‌های سخاوتمندانه‌ای به این کشور کرده است. سخنگوی العاده گفت که آبراموویچ «یک حامی متعهد اسرائیل و جامعه مدنی یهودی است و طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در حمایت از بخش سلامت، علم، آموزش به  جوامع یهودی در اسرائیل و جهان اهدا کرده است.»‌

رییس کمیسیون اروپا:‌ اتحادیه اروپا باید برای مهاجرت، راه‌حل‌های پایدارتری ارائه دهد

 

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این نهاد باید با سیستمی برای سازماندهی طولانی‌مدت مهاجران موافقت کند. فن درلاین گفت که آتش‌سوزی اخیر در کمپ پناهجویان در جزیره لسبوس یونان، یک «یادآوری جدی» از نیاز به اقدام در این زمینه است. رییس کمیسیون اتحادیه اروپا همزمان  با ارائه پیشنهاد جدید کمیسیون اروپا برای سازماندهی وضعیت پناهجویان گفت: «مهاجرت پیچیده است و سیستم قدیمی رسیدگی به آن در اروپا دیگر پاسخگو نیست. باید برای مهاجرت راه‌حل‌های پایدارتری پیدا کنیم.»

عربستان سعودی به تدریج برگزاری مراسم حج عمره را از سر می‌گیرد  

 

عربستان سعودی، به زودی پذیرش زائران حج عمره را پس از هفت ماه تعلیق ازسرمی‌گیرد. از ۱۳ مهر،  روزانه شش هزار شهروند مقیم عربستان سعودی اجازه شرکت در مراسم حج عمره را کسب خواهند کرد. سفر از کشورهایی که بی‌خطر تلقی می‌شوند نیز از ۱۱ آبان به این مراسم آغاز می‌شود و روزانه۲۰ هزار نفر می‌توانند در مراسم حج عمره شرکت کنند. 

تسلای ارزان و تمام اتوماتیک حدود سه سال دیگر به بازار می‌آید

 

ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا از تکنولوژی جدیدی خبر داد که باتری‌های اتومبیل تسلا را ارزان‌‌تر و قدرتمندتر می‌کند. او همچنین گفت که اتومبیل‌های تسلای کاملا اتوماتیک، با قیمت ۲۵ هزار دلار، حدود سه سال دیگر روانه بازار خواهد شد. او گفت: «تولید ماشین‌های برقی ارزان، آرزوی ما بوده است.» این در حالی است که با اعلام این خبر بهای سهام تسلا در بازار بورس افزایش نیافته است.

ترکیه و یونان پس از چهار سال وقفه با ازسرگیری مذاکرات موافقت کردند 

 

ترکیه و یونان پس از وقفه‌ای چهار ساله در مذاکرات، با ازسرگیری گفت‌وگوها در مورد مرزهای دریایی مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه موافقت کردند. مذاکرات قبلی آن‌ها در سال ۲۰۱۶، پس از چند هفته تنش و تصادف ناوهای جنگی دو طرف، متوقف شده بود. مذاکرات ترکیه و یونان طی ۶۰ دوره در طول ۱۴ سال، پیشرفت اندکی داشته است. وزیر خارجه یونان در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت که گفت‌وگوها «در آینده نزدیک»‌ در استانبول آغاز می‌شود. 

گزارش بنیاد جیمز تاون:‌ چین هزاران نفر را به اردوگاه‌های کار اجباری در تبت فرستاده است

 

یک تحقیق جدید هشدار داد که چین صدها هزار نفر را به مراکز کار اجباری، به سبک نظامی در تبت فرستاده است. این گزارش بنیاد جیمزتاون بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی، اسناد و  تصاویر ماهواره‌ای تدوین شده است. این گزارش شرایط اردوگاه‌های آموزش اجباری حرفه‌ای در تبت را مشابه وضعیت ثبت‌شده قوم اویغور در استان سین‌کیانگ توصیف کرده است.  مقامات چینی هنوز درباره یافته‌های جدید اظهارنظری نکرده‌اند. تبت قلمرو عمدتا بودایی دورافتاده در هیمالایا است و به عنوان یک منطقه مستقل از چین اداره می‌شود. چین به سرکوب آزادی‌های فرهنگی و مذهبی در تبت متهم است. 

ثبت بالاترین آمار ابتلای روزانه به کووید ۱۹ در اردن  

 

اردن از شناسایی ۶۳۴ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ خبر داد. این بالاترین شمار روزانه ابتلا در این کشور از ماه اسفند به این سو است. مقامات بهداشتی اردن هشدار دادند که ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش در سطح کشور است. وزیر بهداشت اردن گفت: «افزایش ناگهانی شمار مبتلایان ثابت می‌کند که فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک برای حفاظت از افراد، ضروری است.» تاکنون اردن پنج هزار و ۶۷۹ مورد ابتلا و ۳۳ مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است.

لوکاشنکو در بلاروس در یک مراسم رسمی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد  

 

الکساندر لوکاشنکو، در یک مراسم تحلیف از پیش اعلام نشده، برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری بلاروس، سوگند یاد کرد. این مراسم معمولا به عنوان یک رویداد مهم از پیش اعلام عمومی می‌شود. پس از اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات، موجی از تظاهرات اعتراضی در کشور آغاز شد و مخالفان او را به تقلب در انتخابات متهم کردند. لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ در بلاروس بر سر قدرت است. 

دادگاهی در پاکستان: آتش‌سوزی سال  ۲۰۱۲ عمدی بود و متهمان به اعدام محکوم شدند 

 

دادگاهی در پاکستان حکم داد که آتش‌سوزی در سال ۲۰۱۲ در یک کارخانه چند طبقه پوشاک، عمدی بوده است. این دادگاه دو فعال یک حزب سیاسی سابق را در آتش زدن عمدی این کارخانه گناهکار شناخت و آن‌ها را به اعدام محکوم کرد. در این آتش‌سوزی که مرگ‌بارترین حریق صنعتی پاکستان محسوب می‌شود، بیش از ۲۶۰ کارگر کشته شدند. دادگاه ضدتروریسم پاکستان گفت که این افراد کارخانه را آتش زدند چون مالکان کارخانه به اخاذی آن‌ها برای دریافت پول پاسخ ندادند. نجات‌یافتگان این آتش‌سوزی در کارخانه «علی اینترپرایز» در جنوب کراچی گفتند که افراد پشت درهای بسته کارخانه گرفتار شده و جان باختند. 

شرکت نمایندگان طالبان در ضیافت شامی با حضور زنان برای اولین بار

 

نمایندگان طالبان برای نخستین بار در ضیافت شامی با حضور زنان مذاکره‌کننده افغان در دوحه شرکت کرده‌اند. نمایندگان دولت افغانستان و طالبان برای پنجمین بار نشستی را برای حل موارد اختلاف برگزار می‌کنند. قرار است در این نشست بر سر اصول گفت‌وگوهای صلح توافق شود. اتکا به فقه حنفی برای حل اختلاف‌ها در هنگام مذاکرات و تاکید بر ادامه توافق طالبان و امریکا، از موارد اختلافی است که گفت‌وگوها را با بن بست روبه رو کرده است.

   

ناوالنی از بیمارستان مرخص شد 

 

الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد کرملین از بیمارستانی در برلین مرخص شد. او ماه گذشته و به دنبال مسمومیت، در حالی که در کما بود، برای مداوا با یک هواپیمای روسی از سیبری به برلین منتقل شد. بیمارستانی که او در آن بستری بود در بیانیه‌ای اعلام کرده است:‌ «شرایط بیمار آنقدر بهبود یافته که از بیمارستان مرخص شود.» دولت آلمان می‌گوید نتیجه آزمایش‌ها در آلمان، فرانسه و سوئد حاکی است که او با سم نویچک مسموم شده است. غرب از روسیه خواسته تا در مورد مسمومیت او توضیح دهد. کرملین اما هرگونه اتهام در این مورد را رد کرده است. 

گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر ژاپن و رییس کمیته المپیک در مورد برگزاری مسابقات

 

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن و توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک روز چهارشنبه تلفنی درباره نحوه برگزاری موفقیت‌آ‌میز مسابقات المپیک در تابستان سال آینده گفت‌وگو کردند. سوگا هفته گذشته نخست‌وزیر ژاپن شد و این اولین گفت‌وگو میان دو مقام پس از نخست‌وزیری اوست. برگزارکنندگان در حال بررسی مسابقات المپیک در تابستان سال آینده‌اند. مسابقات المپیک امسال که قرار بود در ژاپن برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا لغو شد. 

افزایش دوباره موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در هند 

 

یک روز پس از کاهش شمار موارد ابتلا به پایین‌ترین رقم در یک ماه گذشته درهند، روز چهارشنبه آمار مبتلایان در این کشور مجددا جهش یافت. در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ هزار و ۳۴۷ مورد جدید ابتلا و هزار و ۸۵ مورد جدید مرگ در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در هند به ثبت رسیده است. هند با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی، بالاترین آمار روزانه ابتلا به بیماری کوید۱۹ را به خود اختصاص داده است. تاکنون ۵/۶ میلیون مورد ابتلا در هند به ثبت رسیده که پس از ایالات متحده در مقام دوم جهان است. تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر از شهروندان هند در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. 

اعمال مقررات شش ماهه در بریتانیا علیه موج دوم ویروس کرونا 

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مورد اعمال مقررات جدید به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا به شهروندان گفت: تا جایی که ممکن از خانه کارکنند و در مقررات جدیدی که احتمالا شش ماه طول خواهد کشید، به بارها و رستوران‌ها دستور داد تا قبل از ساعت ده شب کسب‌وکار را تعطيل کنند. با هشدار پزشکان و پژوهشگران مبنی بر این که بدون اقدام فوری در راستای مقابله با شیوع ویروس، آمار مرگ افزایش خواهد یافت، جانسون گفت که اگر بیماری مهار نشود، مقررات بیشتری برقرار خواهد شد. 

هشدار رییس‌جمهوری اندونزی به کشورها درباره تنش بر سر ابرقدرت شدن   

 

جوکو ویدودو، رییس‌جمهوری اندونزی، در اولین  نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که اگر رقابت‌های ژئوپولتیک ادامه یابد، ثبات و صلح جهانی ممکن است «نابود» شود. او گفت:‌ «جنگ به نفع هیچکس نیست. جشن گرفتن پیروزی بر ویرانه‌ها معنایی ندارد. تبدیل شدن به بزرگترین قدرت اقتصادی در جهانی که در حال غرق شدن است، بی‌معنی است.» اظهارات او در پی افزایش تنش میان ایالات متحده و چین، از جمله در دریای جنوبی چین، ایراد شده است. رییس جمهوری اندونزی همچنین گفت که همه‌گیری ویروس کرونا، فرصتی است برای اتحاد جهانی. 

۴۷۰ نهنگ در ساحل دورافتاده‌ای در استرالیا به گل نشسته‌اند  

 

ده‌ها امدادگر، داوطلب و ماهیگیر استرالیایی برای نجات نهنگ‌هایی تلاش می‌کنند که در سواحل این کشور به گل نشسته‌اند. تخمین زده می‌شود که تاکنون بیش از نیمی از  ۴۷۰ «نهنگ خلبان»، جان خود را از دست داده‌اند. به گل نشستن نهنگ‌ها در ساحل دورافتاده و ناهموار مکواری در استان تاسمانی استرالیا، اولین بار روز دوشنبه و در تصاویر هوایی مشاهده شده و پس از آن عملیات دشوار نجات آغاز شده است. روز سه‌شنبه ۲۵ نهنگ نجات یافتند اما مسئولان می‌گویند که برخی از آن‌ها دوباره با امواج به ساحل بازگشته‌اند. یکی از کارشناسان حیات وحش گفت:‌ «فعلا نمی‌توانیم احتمال خودکشی دسته‌جمعی را ملاحظه کنیم. ولی احتمال این گزینه را بررسی می‌کنیم.»‌ 

نظرسنجی گالوپ: کاهش مدارای جهان در مقابل مهاجران  

 

نتایج نظرسنجی تازه سازمان تحقیقات و نظرسنجی گالوپ می‌گوید که مدارای جهان در مقابل مهاجران کمتر شده است. این در حالی است که پس از آتش‌سوزی کمپ پناهجویان در جزیره لسبوس یونان،  اروپا آمادگی خود را برای برنامه‌های جدید پناهجویی اعلام کرده است. هفت کشور اروپایی که در صدر آن به ترتیب مقدونیه، مجارستان و کرواسی قرار دارند، عمده کشورهایی هستند که کمترین میزان پذیرش پناهجویان را دارند.

رسانه‌های فرانسوی‌:‌ دولت ممکن است تجمع بیش از ده نفر را ممنوع کند

 

دولت فرانسه روز چهارشنبه، از اعمال مقررات جدید برای مهار ویروس کرونا خبر می‌دهد. به گفته‌ رسانه‌های فرانسه، قرار است گردهمایی‌های بیش از ده نفره ممنوع اعلام شود. همچنین ظرفیت افراد شرکت در مراسم مهم از پنج هزار نفر در حال حاضر، به هزار نفر تقليل می‌یابد و فروش نوشیدنی‌های الکلی در فضای باز پس از ساعت هشت شب ممنوع می‌شود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More